De toegepaste krukaslagers in de FS1 zijn standaard C3 groefkogellagers met een enkele rij kogels.
Al lang geleden heb ik eens geëxperimenteerd met een ander soort lager, dit betreft een dubbelrijige zichzelf instellende kogellager.
Deze lagers zijn normaliter geschikt voor lange assen en kunnen de slingering van een as goed opvangen.
Toch heb ik deze lagers wel eens in mijn fs1 gemonteerd,
en ik moet eerlijk zeggen ik had duidelijk minder resonantie in mijn blok en frame.
Het linker lager met code 6204 c3 wordt nu een lager met de code 1204 c3
en het rechter lager 6303 c3 wordt dan een 1303 c3.
Wel moet ik zeggen deze lagers zijn wat lastiger te monteren
en vallen gemakkelijk uit elkaar als je de binnenring te veel verdraaid.
Tip voor andere krukaslagers.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: Tip voor andere krukaslagers.
minder trillingen en minder resonantie..
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 nov 2016, 17:43
Re: Tip voor andere krukaslagers.
Wel iets meer weerstand
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: Tip voor andere krukaslagers.
Ja iets meer weerstand zou je wel zeggen maar de 2 rijen kogels zijn aan elke kant maar 1 keer gesteund.
Voor race doeleinden zou ik ze zeker niet adviseren, maar voor een 43 mm fs1 maakt het niks uit.
Voor race doeleinden zou ik ze zeker niet adviseren, maar voor een 43 mm fs1 maakt het niks uit.
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
Re: Tip voor andere krukaslagers.
Heb in mijn blokje links een rollager zitten, dit draait erg licht. De krukas kan zo wat zoeken zegmaar.
Maar maakt ook wel wat herrie en geeft meer trilling. Rij er nu een paar honderd km mee, deze winter gaat ie er weer uit.
Maar maakt ook wel wat herrie en geeft meer trilling. Rij er nu een paar honderd km mee, deze winter gaat ie er weer uit.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Tip voor andere krukaslagers.
Beter is de krukas binnen 0.02 mm slingering te krijgen.
Gemeten vanuit de hartlijn van een krukwang. Maakt niet uit welke.
Dan de hartlijn van de andere kant alle richtingen binnen de 0,02 leggen.
Lukt niet altijd. De productie van de hartlijnen van de gaten en de astappen heeft ook een tolerantie.
Al weet ik niet wat die is. Maar ik gok 0,015.
Dan is de slingering max 0,03.
Ik heb er diverse op kleiner dan 0,02 gekregen. Was dan wss een mooi setje.
0,03 of meer geeft gegarandeerd slecht (zwaar) lopende blokjes op.
Geen hoge rpm dus.
Gemeten vanuit de hartlijn van een krukwang. Maakt niet uit welke.
Dan de hartlijn van de andere kant alle richtingen binnen de 0,02 leggen.
Lukt niet altijd. De productie van de hartlijnen van de gaten en de astappen heeft ook een tolerantie.
Al weet ik niet wat die is. Maar ik gok 0,015.
Dan is de slingering max 0,03.
Ik heb er diverse op kleiner dan 0,02 gekregen. Was dan wss een mooi setje.
0,03 of meer geeft gegarandeerd slecht (zwaar) lopende blokjes op.
Geen hoge rpm dus.