op zoek naar mijn oude fs1
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Hierbij nog een paar extra foto's
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: op zoek naar mijn oude fs1
12 volt hoeft niet zo een ingrijpende verbouwing van de draadboom te zijn hoor, het is denk ik een beetje afhankelijk van welke ontsteking je gaat gebruiken en wat je in jouw geval nodig hebt om alles in de teller werkend te krijgen.
Ik heb hier 3 fs1,tjes en 1 RD50 M met 12 volt nah op het moment zijn er 2 rij klaar en 3 zitten er in onderdelen in kratten.
1 van deze brommer heeft zij contact alle andere hebben sinds afgelopen zomer een 2ru draadboom en contact slot.
ze hebben allemaal de spanningregelaar/gelijkrichter van een tzr en de accu van een tzr.
Mijn brommers hebben uiteraard geen toerenteller brandstof meter en digitale kilometerteller , laten we zeggen dat ik de simpele 12 volt uitvoering heb
De enige aanpassing in de draadboom is dan de gele draad voor de ontsteking splitsen omdat deze ook naar de spanning regelaar moet, een massa draad aan de spanningregelaar en de rode en de witte draad van de gelijkrichter daar zet je bij elke een platte stekker op de fs1 ontsteking laad voldoende om de accu te laden.
Let er wel op dat je de blauwe gelijkrichter spanningsregelaar hebt van een TZR met die van een earox word de bedrading warm niet goed dus.
succes.
Ik heb hier 3 fs1,tjes en 1 RD50 M met 12 volt nah op het moment zijn er 2 rij klaar en 3 zitten er in onderdelen in kratten.
1 van deze brommer heeft zij contact alle andere hebben sinds afgelopen zomer een 2ru draadboom en contact slot.
ze hebben allemaal de spanningregelaar/gelijkrichter van een tzr en de accu van een tzr.
Mijn brommers hebben uiteraard geen toerenteller brandstof meter en digitale kilometerteller , laten we zeggen dat ik de simpele 12 volt uitvoering heb
De enige aanpassing in de draadboom is dan de gele draad voor de ontsteking splitsen omdat deze ook naar de spanning regelaar moet, een massa draad aan de spanningregelaar en de rode en de witte draad van de gelijkrichter daar zet je bij elke een platte stekker op de fs1 ontsteking laad voldoende om de accu te laden.
Let er wel op dat je de blauwe gelijkrichter spanningsregelaar hebt van een TZR met die van een earox word de bedrading warm niet goed dus.
succes.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10794
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Ik zou de witte draad uit de draadboom splitsen naar de witte en gele uit de regelaar. Dan is de spanning ook geregeld bij licht uit en krijgt de accu minder voor z'n kiezen.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Kabelboom aanpassen gaat prima lukken, de witte draad gaat niet meer naar het contact maar rechtstreeks naar de regelaar.
En ja dan wordt de spanning ook gestabiliseerd bij licht uit.
Maar de grootste aanpassing aan de boom is de elektronische ontsteking samen met de gearpositie en benzinemeter.
En ja dan wordt de spanning ook gestabiliseerd bij licht uit.
Maar de grootste aanpassing aan de boom is de elektronische ontsteking samen met de gearpositie en benzinemeter.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10794
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Ik weet niet precies wat je hebt gedaan, maar de witte draad komt juist uit het contact en gaat naar de gelijkrichter in de originele situatie. In de nieuwe komt hij ook uit het contact en gaat hij niet meer naar de oude gelijkrichter, ervan uitgaande dat je met een 4-pin gaat werken. Dan splitst hij naar de witte en gele draad va de regelaar. Maar mogelijk heb jij een Sheriff draadboom ofzo gebruikt.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Nee ik heb een 3E9 kabelboom omgebouwd. in het normale geval wordt de witte draad alleen gebruikt voor de gelijkrichter,
die krijgt op zijn beurt de spanning van de gele of juist de groene. en dat word geschakeld in het contactslot.
Als het contactslot aan staat zonder het licht, is de groene verbonden met de witte, met licht aan wordt deze juist verbonden met de gele.
In het geval van een 4 draads spanningsregelaar is deze omschakeling niet meer nodig, en in dat geval is er alleen nog een gele nodig in de koplamp voor het licht.
Deze schakeling wordt ook gebruikt in een hedendaagse scooter, zoek er maar eens draadschema bij van bv een Yamaha Neo's.
die krijgt op zijn beurt de spanning van de gele of juist de groene. en dat word geschakeld in het contactslot.
Als het contactslot aan staat zonder het licht, is de groene verbonden met de witte, met licht aan wordt deze juist verbonden met de gele.
In het geval van een 4 draads spanningsregelaar is deze omschakeling niet meer nodig, en in dat geval is er alleen nog een gele nodig in de koplamp voor het licht.
Deze schakeling wordt ook gebruikt in een hedendaagse scooter, zoek er maar eens draadschema bij van bv een Yamaha Neo's.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10794
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Klopt, maar dan krijgt bij licht uit de regelaar de volle spanning van de spoel. Met de witte maar de helft. Het werkt, maar dat komt omdat in een Neos er geen witte draad meer zit zoals in een FS1. Bij een FS1 is dus een mooiere oplossing mogelijk. Niet dat jouw manier fout is.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Sorry kijk maar eens goed in het schema van een neo's, aerox of mint.
uit de dynamo komen heel duidelijk een geelrode en een witte die beiden naar de regelaar gaan.
De geelrode wordt tevens gebruikt voor het licht, dit is bij de fs1 gewoon de gele.
Een spanningsregelaar is trouwens geen weerstand, maar deze laat de juist stroom door afhankelijk van de vraag.
uit de dynamo komen heel duidelijk een geelrode en een witte die beiden naar de regelaar gaan.
De geelrode wordt tevens gebruikt voor het licht, dit is bij de fs1 gewoon de gele.
Een spanningsregelaar is trouwens geen weerstand, maar deze laat de juist stroom door afhankelijk van de vraag.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10794
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Ja, de ene (licht) wordt geregeld (een deel vloeit weg via de massa, net als bij een zener). De andere wordt alleen gelijkgericht. Echter, die wordt indirect geregeld, omdat beide draden van dezelfde spoel komen, alleen wordt de ene halverwege afgetakt en zit de andere aan het eind. Omdat bij een FS1 contactschakelaar zoiets bestaat als de witte draad, is dat een technisch mooiere keuze, ook al werkt waar jij voor hebt gekozen ook.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Waar ik voor gekozen heb is een systeem wat al vanaf 1990 wordt toegepast op scooters, dus het zal echt wel goed zijn.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
In de afgelopen week ben ik flink bezig geweest met de kabelboom.
Deze is nu ook klaar en is al gemonteerd in het frame.
Enige tijd heb ik getwijfeld wat voor soort blok ik ging monteren, schijf, membraan of toch maar weer een 80cc blok.
Laat ik de laatste nu net tegenkomen
Bij dit blok was het iets gemakkelijker deze te voorzien van elektronische ontsteking.
Wel is het iets lastiger om dit blok voor te bereiden op een gear positie schakelaar.
Dit ging bij het FS1 blok een stuk gemakkelijker. zie foto.
Hier het 80 blok,
Deze is nu ook klaar en is al gemonteerd in het frame.
Enige tijd heb ik getwijfeld wat voor soort blok ik ging monteren, schijf, membraan of toch maar weer een 80cc blok.
Laat ik de laatste nu net tegenkomen
Bij dit blok was het iets gemakkelijker deze te voorzien van elektronische ontsteking.
Wel is het iets lastiger om dit blok voor te bereiden op een gear positie schakelaar.
Dit ging bij het FS1 blok een stuk gemakkelijker. zie foto.
Hier het 80 blok,
-
- 250km gereden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Dit gaat ook lekker!!
Waarom 80 cc blok? Ik neem aan een 5a7 blok? Ga je hem als motor keuren en had je brommer dit vroeger ook?
Waarom 80 cc blok? Ik neem aan een 5a7 blok? Ga je hem als motor keuren en had je brommer dit vroeger ook?
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Ja een 5A7 blok, daar reed ik voorheen ook mee, gewoon als bromfiets.
Laten keuren tot motorfiets zou idd kunnen, maar daar komt vast veel bij kijken.
Laten keuren tot motorfiets zou idd kunnen, maar daar komt vast veel bij kijken.
-
- 250km gereden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: op zoek naar mijn oude fs1
Volgens mij valt dat wel mee naar motor keuren, komt wel voorbij hier in de topics. Claxon, groot en dimlicht, remlicht en harder dan 54... dacht ik, wat ik nog van die topic weet, maar andere kunnen je dit preciezer vertellen.
Anders even zoeken op motor keuren, mocht je dit willen uiteraard.
Anders even zoeken op motor keuren, mocht je dit willen uiteraard.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10794
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek