Dikke vorkpoten

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

Probleempje.
Laatst in Belgie een paar dikke vorkpoten op de kop getikt, het type dat in 1975 uitkwam. Ze zijn in zeer slechte staat, de binnenpoten zijn afgeschreven , het gaat me om de buitenpoten. Nu krijg ik 1 binnenpoot er niet uit. Ik heb de rechter (schijfremkant) uit elkaar. De linker binnenpoot is er met geen mogelijkheid uit te krijgen. De binnenpoot draait wel los in de buitenpoot, maar in en uit de buitenpoot schuiven gaat niet. Enig tikwerk met hamer en houten blokje maakt geen verschil. Het schroefje aan de onderzijde zit muurvast.

Hoe krijg ik de binnenpoot eruit? Schroefje aan de onderkant de kop afboren?

Hoor het graag,

Groeten Fokko

ps zou graag foto's willen toevoegen, hoe doe ik dat?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door NIX »

http://www.fs1forum.com/viewforum.php?f=6" onclick="window.open(this.href);return false;

De andere poot gaat op dezelfde wijze uit elkaar. Hij moet in- en uit elkaar kunnen schuiven. Ga nou niet de buitenpoot kapot lopen rammen. Kijk eerst of op 1 of andere manier de binnenpoot kan in- en uitschuiven, het is onduidelijk of ze er niet uit willen of dat de boel muurvast onbewegelijk in elkaar zit. Zorg dat de dikke circlip boven uit de buitenpoot is. Dikke poten zitten net zo in elkaar als trommelrempoten: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f=6&t=6128" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eerst even in de FAQ.
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

Er wordt zeker niet geramd :D
Zoals ik eerder schreef: binnenpoot draait in buitenpoot, maar is niet in en uit te bewegen. muurvast.
De stand is halverwege in en uit.
Gezien de slechte staat van de vork vermoed ik dat de binnenpoot in de onderste glijbus vastgeroest zit. En de onderste glijbus draait op zijn beurt in de buitenpoot.

Hoe nu verder? Tip en tricks zeer welkom! :D
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

ow en natuurlijk is de circlip al verwijderd, de keerring met een keerringtrekker er netjes uitgetrokken, etc.
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

https://myalbum.com/album/ejZvhK73rERv" onclick="window.open(this.href);return false;
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fs1man »

Waarschijnlijk zit het stalen busje vast Een paar dagen wd40 in spuiten deed bij mij wonderen na ongeveer een dag of 5 elke dag inspuiten kwam het busje uiteindelijk los.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

top, ga ik proberen!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door NIX »

Of gewoon wat normale olie erin (WD40 verdampt gewoon, pak anders IMAL) en dan flink warm stoken met de verfstripper. De olie wordt warm en dun, het alu zet harder uit dan de bus en poot. Als de poot er nog wat verder in zou kunnen (weet niet of hij in 'uitgeveerde' stand staat), zou ik de buiten poot vasthouden (handschoentjes aan want heet) en de binnenpoot een paar keer op en blok hout rammen.
Kijk eerst even in de FAQ.
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

succes! 5 dagen met vorkolie gevuld wegggezet, toen met wat ferme tikken uit elkaar getikt.
Dank voor de support!
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: Dikke vorkpoten

Bericht door fokkon »

en het was inderdaad het stalen busje wat vastgeroest zat op de binnenpoot.
Plaats reactie