Stationair lopen

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Kjellverweijj
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2019, 07:35

Stationair lopen

Bericht door Kjellverweijj »

Beste allen,

Ik heb een klein probleempje met me Yamaha fs1 waar ik niet helemaal uit kom.
Mijn brommer loop af en toe niet stationair, en soms slecht. Het is een 16mm carburateur. Ik heb al het een en andere
Geprobeerd af te stellen met de stationairschroef(naast de choke) maar als ik die aandraai, reageerd me gas heel raar? Dan blijft hij een soort hangen als ik gas terug wil geven, is dit normaal? Als ik hem terug draai verdwijnt het weer, dan reageerd hij normaal zoals het hoort.
Ik heb een probleem met het verzuipen van brommer als ik vol gas geef, dus ik was al van plan een kleinere sproeier er in te zetten, maar dat zou toch niks uit kunnen maken voor het stationair lopen?

Kan iemand mijn helpen waar het nog meer aan kan liggen en wat ik nog meer kam proberen.

Met vriendelijke groet, Kjell
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Stationair lopen

Bericht door P@trick »

Ik herken het probleem, had ik ook totdat ik onderstaande deed.

Wat ik zelf doe, ik zet zelf de naald altijd helemaal naar beneden, ook al raden ze dat niet aan, de sproeier iets groter en de luchtstelschroef iets verder uit, beide brommers lopen hier perfect stationair en de bougies zien er goed uit.

Met afstellen de stellen van de schuif, zo zetten dat je iets terug kan, luchtstelschroef aan zijkant uit blijven draaien tot de brommer niet meer hoger in de toeren gaat, ik doe dan nog tikkeltje meer, want straks bouw je alles dicht en zuigt hij aan via filter. Als hij niet meer hoger in de toeren gaat, heb je de stelschroef genoeg uit, via de stelling bovenop gasschuif de boel terug draaien tot hij stationair loopt. Dan zou het goed moeten zijn.

Als het goed is verzuipt hij dan ook niet meer met gewoon rijden. Maar je vonk kan ook te zwak zijn, nieuwe contactpunten of bougie. Of je aftelling zit er naast, of combi van alles hierboven, blijven machines ;)

Ik hoop dat dit wat helpt.

Wat ik zo weet, gaat bij volgas de naald pas echt meespelen. Eerst rijdt de brommer eerst op de andere sproeiers, en op 3/4 op het naald systeem.

Oja zorg dat al je sproeiers, schoon zijn, de startsproeier, stationairsproeier en je hoofdsproeier, dit zou ik eerst doen.
Ik vond zelf deze pagina erg handig: http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Stationair lopen

Bericht door marco »

Begin met het juist afstellen van de ontsteking.
En controleer of je alle juiste onderdelen in je carb hebt.
Naald in het midden en de schroef op1,5-1,75 slag uitgedraaid
Yamaha Sheriff 1981
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: Stationair lopen

Bericht door fs-ael »

Afbeelding

Stationair afstellen doe je vooral door onderdeel 21 wat uit te draaien

Als het gas blijft hangen kan onderdeel 15 iets krom zijn bijvoorbeeld
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Stationair lopen

Bericht door opnieuweenfs1 »

Voor goed stationair lopen is voldoende compressie ook zeer belangrijk.
Bij een te lage compressie moet het stationair toerental hoger afgesteld worden.
Kjellverweijj
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2019, 07:35

Re: Stationair lopen

Bericht door Kjellverweijj »

Ik ben er wel achter gekomen dat als ik het rubbertje eraf draai bij mij choke, hij meer lucht krijg en wel prima stationair loopt. Zal het dan toch de ontsteking zijn die niet goed afgesteld staat? En waar kan ik precies de naald vinden in me carburateur die ik moet afstellen? Misschien dat ik ook maar even een nieuwe boegie ga kopen!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Stationair lopen

Bericht door marco »

Staat de choke wel uit? ( naar beneden)
Yamaha Sheriff 1981
Kjellverweijj
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2019, 07:35

Re: Stationair lopen

Bericht door Kjellverweijj »

Jaa choke staat uit! Maar als ik volgas geeft verzuipt hij ook, dus ergens staat er jets niet goed, ik kan alleen niet vinden waar
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Stationair lopen

Bericht door P@trick »

Ik zou eerst meer lucht geven , zie onderste deel. Desnoods even rijden met Aha kapje eraf. Kijken of de boel ontsteek met volgas, waarschijnlijk niet, naald naar beneden. Vonkt je bougie wel mooi?

Te grote sproeier of naald naar beneden, denk ik, naald zit in de gasschuif, onderdeel 13, je carburateur moet uitgebouwd en de bovenkant eraf schroeven. Bij vol gas doet de brommer het compleet op de naald. Je luchtstelschroef staat wel goed? Denk het niet als hij met valse lucht, het rubbertje weg, wel stationair loopt... het is een gesloten systeem, dus hij zuigt aan via de luchtfilter, deze wel schoon?
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Stationair lopen

Bericht door pee67 »

Ik zie toch wat foutieve opmerkingen over de werking van de carburateur.

Bij 1/4 tot 3/4 gas is de stand van de gasnaald (en de juiste gasnaald en sproeierbuis) van belang
Bij 3/4 tot volgas is de hoofdsproeier van belang
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Plaats reactie