minimale snelheid

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: minimale snelheid

Bericht door marco »

kittop schreef:Als we een nieuw FS1tje verkochten, en de klant wilde gelijk "snel", "tamelijk snel", "vlot" of "iets vlotter".
Werd er een keuze gemaakt uit:
Snel:
FS1 cil met kopje, 16mm en pijp 14 tands
Tamelijk snel:
F5b cil met kopje 16mm en pijp 13 tands
Vlot:
F5b cil met kopje 9/10mm en pijp 13 tands
Iets vlotter:
kopje pijp en 13 tands

Met deze samenstellingen kon de FS1 redelijk rijden zonder dipjes etc.
Wat wel scheelde was hoeveel er geknoeid was aan de FS1.
Als "de jeugd" hopeloos geworden was, dan vroegen we het losse blokje en haalde we deze helemaal uit elkaar en zette deze weer naar behoren in elkaar.
Uit ervaring wisten we precies welke sproeier, bij welke setup hoorde en wist je ook hoe de naald en lucht moest staan.
In gemiddeld een ruim uurtje had je het blokje klaar en zo bleven de kosten voor de "jongetjes" beperkt.
Het was zelden dat het brommertje nog niet wilde, maar dan was het zoeken in het de bedrading/contactslot/massa bobine etc...
De FS1tjes die vlot boven de 80 uitkwamen, waren er niet zo veel.
Dat waren de Z1 cilinders met Noguchi zuigers, hoogtoerige Bospijpjes, squis aangepakte kopjes en/of enorm gekotterde FS1 cilinders.

Leuke tijd...
Dat kan wel met nieuwe fs1tjes,maar na bijna 50jaar kunnen er wel wat dingen verprutst zijn aan een blok/brommer
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: minimale snelheid

Bericht door Tombo »

kittop schreef:owja, bij de handelsmaatschappij voor rijwielen A.J. Huigen hadden ze toen een aluminium cilindertje... Die was ook leuk.
Die zijn er nog steeds :) dat zijn de meest fijne cilindertjes als je vlot wilt rijden!
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: minimale snelheid

Bericht door ginofs1 »

Tombo schreef:
kittop schreef:owja, bij de handelsmaatschappij voor rijwielen A.J. Huigen hadden ze toen een aluminium cilindertje... Die was ook leuk.
Die zijn er nog steeds :) dat zijn de meest fijne cilindertjes als je vlot wilt rijden!
En als je deze goed kietelt kan hij 108 km halen, op de gps :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: minimale snelheid

Bericht door NIX »

kittop schreef:
opnieuweenfs1 schreef:Toen ik voorheen veel aan mijn fs1 brommertjes werkte, werd ik eens aangesproken door iemand met een scooter die niet goed liep.
Hij vroeg mij dat bij 130 km/u de scooter begon in te houden en niet meer door kwam, wat kan er aan de hand zijn?
Ik zei koop eerst eens een nieuwe km teller dan praten we verder...
Bij hogere snelheden ben je met dat kleine spul zeer afhankelijk van een betere aerodynamika.
Met de laatste tweetaktdag was ik heerlijk aan het knallen met mijn DT400 en tot mijn vreugde was ik niet de enige met een DT400.
We reden redelijk gelijk op met andere DT's zoals andere jaren, maar nu reed er ook een jongen mee met een TZR brommertje.
Mijn DT was uiteraard veel krachtiger en vlotter, maar ik stond verbaast te kijken dat het rotjongetje met zijn TZRetje op een recht stuk in mijn spiegeltje bleef hangen en aan me heel langzaam voorbij kwam kruipen.
Die cilinders is gewoon racespul. Megagrote vlinderuitlaatpoorten en 10 spoelpoorten rondom tot half onder de uitlaatpoorten. Sterker: dat hadden 30 jaar geleden echte racers niet eens.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gorbatjov
50km gereden
50km gereden
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 sep 2008, 22:35
Locatie: Wormerveer

Re: minimale snelheid

Bericht door Gorbatjov »

marco schreef:Squish 0,35 mm is trouwens ook veel te krap dat mag max 0,6 -0,8 mm zijn

Heb je de cilinder op de goede hoogte gesteld?
Komen de poortjes helemaal vrij als de zuiger in de onderste stand staat?
Als ik 0.6/0.8 aan squish neem dan trekt ie voor geen meter en ja poorten gaan helemaal open ,wat het poort diagram is van die ajh weet ik niet.
Mijn ervaring is dat een squish van 0.4 bij mij prima loopt en zonder warmlopers etc ,denk zelf dat squish per cillinder/kop verschild en hoe de squish verloopt,bij een hymiferische verbranding heb je daar zo en zo minder last van ,zat al te denken om dat toe te passen.
Plaats reactie