minder vermogen
-
- 50km gereden
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36
minder vermogen
Hoi allemaal.
Ik ben een jongeman van 25 die al een tijdje in bezit is van een yamaha fs1 2ru.
Ik heb de brommer van mijn pa overgenomen (geruild voor mijn sparta 3v) en erg tevreden mee.
Het meeste sleutelwerk doe ik zelf of vind ik leuk om te leren/proberen. Inmiddels heb ik de onsteking vervangen voor een electronische onsteking. Dat werkt verder perfect. De laatste tijd had ik echter wat gezeur met mijn carburateur. De vlotter bleef maar lekker en de brommer liep steeds slechter. Proberen af te stellen maar dat lukte niet echt meer. Laatst op een brommerbeurs een mooie 2e handse carburateur gevonden voor een leuk prijsje. Goed schoongemaakt en gewoon mijn gasnaald (middelste stand) en oude sproeier overgezet. Qua luchtstelschroef zit ik op ongeveer 1.75 uit. De brommer loopt opzich prima, maar komt naar mijn idee langzamer op toeren. Toen ik de FS1 net kreeg was het echt een fel beestje, naar mijn gevoel kon ik zowat op mn achterwiel wegtrekken, dat mis ik nu. Ik heb geprobeerd om de juiste afstelling te vinden maar ik merk weinig verschil.
Ik heb de carburateur goed gechecked, maar alles leek toch echt in orde. Maar wanneer ik met wat deo op het spruitstuk spuit, valt hij uit. Valse lucht dan?
Setup:
-60 cc cilinder
-Standaard uitlaat (32mm bocht)
-10 mm mikuni carburateur met sproeiermaat 140
Iemand enig idee wat ik nu kan gaan proberen?
Ik hoor het graag!
Mvg Martin
Ik ben een jongeman van 25 die al een tijdje in bezit is van een yamaha fs1 2ru.
Ik heb de brommer van mijn pa overgenomen (geruild voor mijn sparta 3v) en erg tevreden mee.
Het meeste sleutelwerk doe ik zelf of vind ik leuk om te leren/proberen. Inmiddels heb ik de onsteking vervangen voor een electronische onsteking. Dat werkt verder perfect. De laatste tijd had ik echter wat gezeur met mijn carburateur. De vlotter bleef maar lekker en de brommer liep steeds slechter. Proberen af te stellen maar dat lukte niet echt meer. Laatst op een brommerbeurs een mooie 2e handse carburateur gevonden voor een leuk prijsje. Goed schoongemaakt en gewoon mijn gasnaald (middelste stand) en oude sproeier overgezet. Qua luchtstelschroef zit ik op ongeveer 1.75 uit. De brommer loopt opzich prima, maar komt naar mijn idee langzamer op toeren. Toen ik de FS1 net kreeg was het echt een fel beestje, naar mijn gevoel kon ik zowat op mn achterwiel wegtrekken, dat mis ik nu. Ik heb geprobeerd om de juiste afstelling te vinden maar ik merk weinig verschil.
Ik heb de carburateur goed gechecked, maar alles leek toch echt in orde. Maar wanneer ik met wat deo op het spruitstuk spuit, valt hij uit. Valse lucht dan?
Setup:
-60 cc cilinder
-Standaard uitlaat (32mm bocht)
-10 mm mikuni carburateur met sproeiermaat 140
Iemand enig idee wat ik nu kan gaan proberen?
Ik hoor het graag!
Mvg Martin
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 50km gereden
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36
Re: minder vermogen
Zal ik daarmee veel vermogen winnen? En dan zal ik wel een originele moeten bestellen, maar die zijn nieuw aardig prijzig.marco schreef:Beter op een 60cc een 16mm monteren
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18322
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: minder vermogen
Ik zou kijken of je een 2e handse kan scoren, ze zijn best nog te verkrijgen
-
- 50km gereden
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36
Re: minder vermogen
Oke, ik zal op zoek gaan. Mocht iemand er nog een hebben liggen, dan hoor ik het graag!
Maar toch blijf ik het dan raar vinden dat hij eerder echt goed liep en nu opeens niet meer?
Iemand enig idee waarom? Recentelijk alleen de bobine vervangen...
Maar toch blijf ik het dan raar vinden dat hij eerder echt goed liep en nu opeens niet meer?
Iemand enig idee waarom? Recentelijk alleen de bobine vervangen...
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: minder vermogen
Misschien moet je de boel ontkolen? Van uitlaat poort tot demper.
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
-
- 500km gereden
- Berichten: 861
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: minder vermogen
Check of je grondplaat vast zit en niet iets verdraaid is.
Een FS1 wordt feller als de ontsteking iets vroeger staat.
Bij een bobine heb je niets te zoeken, qua vermogenverlies.
Check of de einddemper schoon is, en de uitlaatpoort vrij van kool.
Als je een te kleine sproeier gemonteerd hebt, wil het wel eens gebeuren dat de cilinder te heet wordt.
Hierdoor kan een zuigerveer vast komen te zitten in de zuiger, waardoor je compressieverlies ontstaat, en dus vermogenverlies.
Van een 16mm word je altijd vrolijker... zowel imi als ori.
Een FS1 wordt feller als de ontsteking iets vroeger staat.
Bij een bobine heb je niets te zoeken, qua vermogenverlies.
Check of de einddemper schoon is, en de uitlaatpoort vrij van kool.
Als je een te kleine sproeier gemonteerd hebt, wil het wel eens gebeuren dat de cilinder te heet wordt.
Hierdoor kan een zuigerveer vast komen te zitten in de zuiger, waardoor je compressieverlies ontstaat, en dus vermogenverlies.
Van een 16mm word je altijd vrolijker... zowel imi als ori.
-
- 50km gereden
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36
Re: minder vermogen
Heb de uitlaat er onlangs nog afgehad en kool verwijderd. Was sowieso al weinig te zien, ook in einddemper weinig kool.kittop schreef:Check of je grondplaat vast zit en niet iets verdraaid is.
Een FS1 wordt feller als de ontsteking iets vroeger staat.
Bij een bobine heb je niets te zoeken, qua vermogenverlies.
Check of de einddemper schoon is, en de uitlaatpoort vrij van kool.
Als je een te kleine sproeier gemonteerd hebt, wil het wel eens gebeuren dat de cilinder te heet wordt.
Hierdoor kan een zuigerveer vast komen te zitten in de zuiger, waardoor je compressieverlies ontstaat, en dus vermogenverlies.
Van een 16mm word je altijd vrolijker... zowel imi als ori.
Qua onsteking, tja. Na de montage van de elektronische onsteking liep de fs1 zoals ik dat gewend was, fel en krachtig. Dat is langzaam af gaan zakken. Ook qua sproeier etc is er niets veranderd. Maar ik ga opzoek naar een 16mm in de hoop op vooruitgang.
Oh en wat ik laatst ook nog hoorde, dat de ''nieuwe'' brandstof die vanaf oktober wordt gebruikt ook voor problemen kan zorgen. Ik tank normaal gewoon euro95 en die mix ik met 2t olie 1:40. Ik hoorde al dat euro 98 beter zou zijn..
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: minder vermogen
Euro 98 is idd wel beter, maar of hij door de nieuwe E5 benzine slechter loopt kan ik me niet voorstellen.
Althans ik heb nergens last van.
Althans ik heb nergens last van.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: minder vermogen
Precies.Kees schreef:Misschien moet je de boel ontkolen? Van uitlaat poort tot demper.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 861
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: minder vermogen
Skelter94 schreef:
Heb de uitlaat er onlangs nog afgehad en kool verwijderd. Was sowieso al weinig te zien, ook in einddemper weinig kool.
Qua onsteking, tja. Na de montage van de elektronische onsteking liep de fs1 zoals ik dat gewend was, fel en krachtig. Dat is langzaam af gaan zakken. Ook qua sproeier etc is er niets veranderd. Maar ik ga opzoek naar een 16mm in de hoop op vooruitgang.
Oh en wat ik laatst ook nog hoorde, dat de ''nieuwe'' brandstof die vanaf oktober wordt gebruikt ook voor problemen kan zorgen. Ik tank normaal gewoon euro95 en die mix ik met 2t olie 1:40. Ik hoorde al dat euro 98 beter zou zijn..
1 Misschien eerst even kijken naar de grondplaat
2 Pijp loshalen en kijken in de uitaatpoort
3 Bij twijfel 4 cilinderboutjes los en haal het petje los en kijk vanuit de binnenkant naar de poort.
4 Niets te zien? Sleur je cilinder omhoog en controleer de zuigerveren.
-
- 50km gereden
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36
Re: minder vermogen
Allereerst iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst.
Vandaag ben ik even met de brommer aan de gang geweest. Carburateur los en opnieuw schoongemaakt. Valt me op dat ik de laatste tijd vaak miniscuul zwart vuil in de benzine zie. Tank vanbinnen maar eens bekeken en begin toch aardig wat roest te zien. Even heel goed geschud met de benzine die erin zat en eruit gegooid. Bij de autozaak een ontroester gehaald, daarmee de boel doorgeschud, leeg laten lopen en nu uitharden.
Ik vroeg aan mijn broer of hij niet nog toevallig een 16mm carburateur had liggen, maar hij keek me stom aan en zij dat die er al op zat. Even nagemeten, en hij bleek gelijk te hebben. Blijkt maar weer hoeveel verstand ik ervan heb....
Ook heb ik een poging gedaan om de uitlaat te bekijken. Maar uiteraard krijg ik weer met geen mogelijkheid de flens los die om het einde zit. Muur en muurvast. Toen maar besloten om de demper te bekijken. Dit zag er goed uit, de openingen waren niet dichtgeslipt van de kool. Wel zag ik behoorlijk wat kool liggen in het laatste stuk van de uitlaat, dit was ook behoorlijk vochtig, kan dit kwaad?
Voor nu wacht ik gewoon tot de tank klaar is en kijk ik dan wel of dit voor verbetering zorgt.
Vandaag ben ik even met de brommer aan de gang geweest. Carburateur los en opnieuw schoongemaakt. Valt me op dat ik de laatste tijd vaak miniscuul zwart vuil in de benzine zie. Tank vanbinnen maar eens bekeken en begin toch aardig wat roest te zien. Even heel goed geschud met de benzine die erin zat en eruit gegooid. Bij de autozaak een ontroester gehaald, daarmee de boel doorgeschud, leeg laten lopen en nu uitharden.
Ik vroeg aan mijn broer of hij niet nog toevallig een 16mm carburateur had liggen, maar hij keek me stom aan en zij dat die er al op zat. Even nagemeten, en hij bleek gelijk te hebben. Blijkt maar weer hoeveel verstand ik ervan heb....
Ook heb ik een poging gedaan om de uitlaat te bekijken. Maar uiteraard krijg ik weer met geen mogelijkheid de flens los die om het einde zit. Muur en muurvast. Toen maar besloten om de demper te bekijken. Dit zag er goed uit, de openingen waren niet dichtgeslipt van de kool. Wel zag ik behoorlijk wat kool liggen in het laatste stuk van de uitlaat, dit was ook behoorlijk vochtig, kan dit kwaad?
Voor nu wacht ik gewoon tot de tank klaar is en kijk ik dan wel of dit voor verbetering zorgt.
-
- 50km gereden
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36
Re: minder vermogen
Tank schoongemaakt en nieuwe verse benzine en hij loopt weer zoals ik hem wil hebben.
Bedankt voor het meedenken allen
Bedankt voor het meedenken allen
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: minder vermogen
Misschien handig om voor 7 euro een sleutel voor de uitlaatwartel aan te schaffen...
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ts_id=1414" onclick="window.open(this.href);return false;
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ts_id=1414" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet lullen maar poetsen!
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: minder vermogen
Ja dat is wel makkelijk.
Dat de uitlaat wat vochtig is aan het einde dat kan met deze temperaturen en lage snelheid.
Dat de uitlaat wat vochtig is aan het einde dat kan met deze temperaturen en lage snelheid.
Yamaha Sheriff 1981