Voorlicht

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Erwin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2020, 14:50

Voorlicht

Bericht door Erwin »

Hoi, ik ben Erwin en ik heb sinds een paar weken weer een FS1 RU (Blauw). Heerlijk om weer op te rijden. Wat mij opviel was dat de 6 volts lampjes in de koplamp allemaal doorbranden. Als je gas geeft loopt het voltage op tot wel 13 volt. Alles doorgemeten, niet kunnen vinden waar dit aan ligt. Dus er maar een 12v lampje in gezet 25 watt. Dat werkt wel, maar is eigenlijk niet zoals het hoort. Bovendien is de lichtopbrengst ook niet helemaal top. Nu kan ik me dit euvel ook nog wel van vroeger herinneren toen ik ook een FS1 had. Ook een vriend van mij die toen ook een FS1 had is bekend met dit probleem. Hebben jullie een idee of oplossing?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Voorlicht

Bericht door NIX »

Check de FAQ. Je accu moet goed aangesloten zijn als buffer voor de verlichting.
Kijk eerst even in de FAQ.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Voorlicht

Bericht door opnieuweenfs1 »

het is een bekend probleem. het geheel is simpel op te lossen door een spanningsregelaar te gebruiken.
deze sluit je aan op de gele draad van je verlichting.
https://www.jmpbonderdelen.nl/universee ... -watt.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Voorlicht

Bericht door P@trick »

opnieuweenfs1 schreef:het is een bekend probleem. het geheel is simpel op te lossen door een spanningsregelaar te gebruiken.
deze sluit je aan op de gele draad van je verlichting.
https://www.jmpbonderdelen.nl/universee ... -watt.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit dus , zelf ook bij 2 fs1s gedaan.
Erwin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2020, 14:50

Re: Voorlicht

Bericht door Erwin »

Dank je wel voor jullie reacties. Hier kan ik mee vooruit!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Voorlicht

Bericht door NIX »

Dit met een regelaar repareren zonder de accu goed in het systeem te zetten is eigenlijk het probleem op de verkeerde plek oplossen. Nog los dat de regelaar het zonder accu te zwaar voor zijn kiezen gaat krijgen op een snelle brommer. Yamaha heeft zelf ook geen regelaard gebruikt op FS1. Zoals het op de Sheriff en DT/RD MX is toegepast is een andere setup dan FS1.
Kijk eerst even in de FAQ.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Voorlicht

Bericht door P@trick »

Maar werkt wel, in combi met accu, accu zit er bij mij wel tussen , hier branden geen lampjes meer door. Die branden zelfs door met originele set-up, en nieuw opgebouwde ontsteking en het is 10 minuten werk om deze te plaatsen.
Erwin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2020, 14:50

Re: Voorlicht

Bericht door Erwin »

Er zit bij mij een accu tussen. Alle spanningen en stroomschema kloppen volgens mij , alles doet het ook: Achterlicht, knipperlichten voor en achter, remlicht, claxon, neutraallampje, tellerverlichting. Alleen op de koplamp blijft hij nu teveel volt geven. Stationair inderdaad 6 volt, maar bij toeren oplopend naar 12 a 13 volt. Als een spanningregelaar de oplossing is hiervoor, moet ik dat maar doen denk ik. Iemand andere ideeën?
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Voorlicht

Bericht door P@trick »

Ik zou gewoon die spanningsregelaar installeren, maar als je toch 12 Volt opwekt , is een 12 Volt lampje in het voorlicht dan geen optie ?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Voorlicht

Bericht door NIX »

Je wekt altijd meer dan 12V op. Daarom moet de accu ook in het systeem. Je kunt ook gewoon alles 12V maken, dan heb je alleen bij stationairloop wat minder licht. 12V omdat je geen accu gebruikt is dan weer gepruts.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie