Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door jvsoelen »

Wat voor carterolie hebben jullie erin zitten want ik lees een1/2 Ltr. :
20w/50
10w/40
10w/30

En in het mengsmerings tankje onder de buddy-seat wat hebben jullie daarin zitten: Ik heb er Castrol R ingedaan vandaag!.

Laat eens weten.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door kittop »

En in het mengsmerings tankje onder de buddy-seat wat hebben jullie daarin zitten: Ik heb er Castrol R ingedaan vandaag!.
Dat is prima.

Het type carterolie in een blokje van een tweetakt is niet zo essentieel als van een viertakt.
Als je een snel blokje heb, dan heb je eerder kans op slippen bij een wat dikkere olie bij een lagere temperatuur.
10W40 is prima
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door jvsoelen »

Dank kittop.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door P@trick »

Ik heb er zelf GP10 in , met koudere weer slipte de boel. Als mengsmering Triboron, met aluminium f5b. Ik moet zeggen het rijdt super , wel eng in het begin maar spul loopt gewoon. Rond de 1:100 gesmeerd , iets minder. Geen rook meer of extreme stank in combi met Super 98.
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door jvsoelen »

P@trick, Zit dat alum. in de Tribon ?, en 1 : 100, dat regel toch de oliepomp ?.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door P@trick »

De cilinder is van aluminium, ik heb geen oliepomp,dus gooi het bij de 2f2 er zelf in. Maar er is ook triboron voor injectie en het is ook nog eens een stuk beter voor het milieu.

Schijnt wel dat het beter is om een aluminium cilinder te monteren als je gaat smeren met Triboron. Ik rij er nog niet mee op mijn fs1 met oliepomp.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door Tombo »

Voor je motorblok is het van belang dat de olie geschikt is voor een natte platen koppeling (motorfiets olie dus)
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door HotWheels »

jvsoelen schreef:
En in het mengsmerings tankje onder de buddy-seat wat hebben jullie daarin zitten: Ik heb er Castrol R ingedaan vandaag!.

Laat eens weten.
Als je het er al in gedaan hebt, hoef je het niet meer te vragen :roll:
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door Dr. Bob »

Pas op met Triboron, het geeft geen rook maar erg veel koolaanslag in het blok. Zoveel dat je zuigerveren op den duur vast komen te zitten.
Ik heb er meer dan 1000 km mee getest. Gietijzeren cilinder loopt vast als je 1 op 100 smeert, gaat alleen goed bij aluminium cilinders.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door jvsoelen »

HotWheels schreef:
jvsoelen schreef:
En in het mengsmerings tankje onder de buddy-seat wat hebben jullie daarin zitten: Ik heb er Castrol R ingedaan vandaag!.

Laat eens weten.
Als je het er al in gedaan hebt, hoef je het niet meer te vragen :roll:

Ja, Hotwheels ik schrik ervan dat ik het erin gedaan had!, omdat bij mij het oliepompje nog aangesloten is en ik wel eens gehoord ???? had dat niet elke olie goed was voorbehouden pompje ?.
Vandaar mijn vraag!.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door P@trick »

Dr. Bob schreef:Pas op met Triboron, het geeft geen rook maar erg veel koolaanslag in het blok. Zoveel dat je zuigerveren op den duur vast komen te zitten.
Ik heb er meer dan 1000 km mee getest. Gietijzeren cilinder loopt vast als je 1 op 100 smeert, gaat alleen goed bij aluminium cilinders.
Ik lees er ook genoeg die na 7000 km alles nog schoon hebben. Maar we gaan het zien , heb er nu een paar 100 km opzitten. Ik heb wel gelijk alles nieuw op gedaan, nieuwe aluminium cilinder , zuiger en veren en de tank gelijk met Triboron.

Persoonlijk denk ik ook dat er wel wat angst bij komt kijken. En het 1 op 100 smeren, lijkt me aannemelijk dat er anders te veel in gaat wat koolaanslag geeft.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door opnieuweenfs1 »

Dr. Bob schreef:Pas op met Triboron, het geeft geen rook maar erg veel koolaanslag in het blok. Zoveel dat je zuigerveren op den duur vast komen te zitten.
Ik heb er meer dan 1000 km mee getest. Gietijzeren cilinder loopt vast als je 1 op 100 smeert, gaat alleen goed bij aluminium cilinders.
Helaas heb ik ook een slechte ervaring met triboron. alles volgens de gebruiksaanwijzing gedaan.
Ik kreeg al snel problemen dat het niet lekker liep. De compressie was zo goed als verdwenen.
De boel open gemaakt en ik trof een erg droge plakkerige zwarte troep aan.
Het bigend en krukaslagers zat er vol mee, alles goed schoongemaakt en weg ermee. nu gewoon weer zelf mengen 1 op 40.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door P@trick »

Geen problemen hier met trekkracht en Triboron , ik heb wel gehoord dat mensen per ongeluk injectie Triboron of concentraat verkeerd hebben gebruikt. En dat er zelfs een tijdje verkeerd spul is geleverd.

Brommer is hier zo origineel mogelijk 10 mm inlaat , carb en 50 cc misschien dat dit ook mee helpt. StArt en loopt perfect. Blok kwam ook zo uit de revisie met nieuwe lagers , keerringen, krukas.
Gebruikersavatar
Leon H.
50km gereden
50km gereden
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2016, 16:08
Locatie: Sevenum (Lb)

Re: Wat voor carterolie ?, en mengsmering in tankje?.

Bericht door Leon H. »

Ik kan de ervaringen van Patrick alleen maar ondersteunen.
Met m'n meest gebruikte Sheriff heb ik inmiddels meer dan 1.000 kilometers op Triboron gereden en geen enkel probleem gehad.

Ik heb wel negatieve ervaringen met Aspen Tweetakt.
Dacht slim te zijn en heb vorig jaar een paar brommers die maar zelden gebruikt worden, volgegooid met Aspen.
Het idee erachter: Volle tank is altijd goed i.v.m. condens/roest en Aspen bederft niet.

Dit heb ik bij 4 brommers gedaan. Drie Yamaha's en een Negrini.
Na twee weken begon een Sheriff spontaan bij het benzinekraantje te lekken (rubber pakking aangetast, zo bleek) en niet veel later had een andere Yamaha lekkage bij een keerring.
Misschien toeval, maar Aspen hoeft voor mij even niet meer.
N.B. De andere twee brommers met Aspen vertonen nog geen kuren (maar ze komen ook maar sporadisch uit de schuur, zoals vermeld).
Plaats reactie