2F2 trekt niet bij lage toeren

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Beste forumleden,

Mijn naam is Jan (de zoon van René) en ik heb sinds kort Yamaha 2F2. Ik ben 19 jaar oud en heb deze brommer, samen met mijn vader, helemaal in elkaar gezet. Hij lag namelijk helemaal uit elkaar opgeslagen. Mijn vader heeft ook een paar FS1's en weet er (gelukkig) veel van af. Echter kan hij mij met dit probleem ook niet helpen.

De 2F2 startte na 15 jaar op zolder liggen na 3x trappen. We hebben alles nagelopen en is allemaal nog in orde. Hij rijdt ook best goed maar er is een probleem:
Hij trekt met laag en middel toeren voor geen meter. In z'n 1 komt hij maar amper op gang, echter wanneer je hem helemaal tot maximaal toeren laat gaan gaat hij als een speer. Als je heel snel door schakelt en houdt hem op toeren zit je zo op 60 km/h. Maar als ik gewoon rustig wil rijden moet ik steeds terugschakelen om te versnellen, anders zakt hij gewoon weg of gaat het heel langzaam. Ik heb ook even op de FS1 (met 2RU blok) van mijn vader gereden en die heeft hier helemaal geen last van, die kan vaneigens in z'n 4 met 40 versnellen naar 60+. Die heeft veel meer koppel. Deze is in 1ste versnelling zo op gang.

Terug naar mijn 2F2:
Wat neem ik waar:
- 16 mm carburateur gemonteerd met sproeier 90. Luchtschroef stond 3/4 uitgedraaid.
- start vaneigens (koud met choke, warm zonder, altijd 1x trappen en weg)
- 2F2 blok, dus met membraan
- FS1 cillinder gemonteerd.
- Bwwoooop geluid wanneer ik wil versnellen
- wanneer hij op hoge toeren komt, trekt hij heel goed.
- als ik 50 in 4de versnelling rij zakt hij vaak terug met vol gas geven.
- als ik hem tot het laatste moment in 3de versnelling zet tot 55 km/u en dan snel naar 4 eer trekt hij zo richting 70.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Sproeier leek mij aan de krappe kant (geen idee wat gangbaar is bij 16mm, ik zie allerlei verschillende op internet). Heb 120 gemonteerd lucht schroef kan nu op 1.5 open, in rijgedrag weinig verschil. Start nog steeds prima.
- Carburateur schoongemaakt, alles open.
- Rijden en vervolgens choke aanzetten, weinig verschil of zelfs slechter rijden.

Het is een heel verhaal maar ik probeer het zo goed mogelijk te beschrijven :wink:
Alvast super bedankt voor de hulp, hopelijk weten jullie wat dit kan zijn.

Met vriendelijke groet,
Jan
Gebruikersavatar
jimf98
500km gereden
500km gereden
Berichten: 896
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:23
Locatie: Amsterdam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door jimf98 »

Welkom op het forum. Klinkt mij als een carburateur die nog een beetje afgesteld moet worden.
Lees dit maar even door http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f=6&t=2085
120 voor sproeier lijkt me erg klein, ik rij zelf met een 150.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Hoi Jim,

Dankjewel voor je snelle reactie. Ik zal vanmiddag 150 is proberen, heb ik volgens mij nog wel liggen. Daarna zal ik hem afstellen volgens de FAQ. Ik laat het resultaat weten!

Groetjes Jan
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Ik lees dat je 2F2 een tijd lang stil gestaan heeft.
Hoe is de compressie? Een vastgekoekte zuigerveer geeft ook deze resultaten.
Maar een 120 sproeier bij een FS1 cilinder en snelle uitlaat is echt veel te klein.
Is de 120 sproeier niet opgeboord?
Het verschilde nog wel eens per FS1 brommer, maar minimaal ging er bij mij een 170 sproeier in, maar ik begon altijd met een 180 sproeier.

Als de 180 iets te rijk was, dan liet ik wel eens de gasnaald 1 standje zakken (clipje op één na bovenste stand), ook dit gaf wel fijne rijresultaten.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Kan heel goed een te kleine sproeier zijn.
De FS1 start met een start sproeier, dit is een andere sproeier in de carburateur.

Ik heb zelfs de gasnaald op de laagste stand met een imitatie sproeier en dat loopt perfect.
Heb je ook gereden zonder aha kapje ? Zodat je zeker weet dat je carburateur genoeg lucht krijgt?
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Beste forumleden,

Net terug van een ritje met de 2F2 met sproeier 160. Helaas geen verbetering. Op toeren nog steeds als een speer 68 per uur in z'n 4. Zou het iets met de gasschuif kunnen zijn?
Ik heb eerlijk gezegd nog niet naar de stand gekeken.
Bougie is nu iets donkerder, maar nog zeker niet zwart, koffie met een drupje melk.
Hij trekt iets beter als ik langzaam gas geef.
Ik duik de schuur weer in om de gasschuif te controleren, als het nog niet het geval is, zet ik hem in het midden. Of zou een andere stand beter te zijn?
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Lijkt op te weinig , naald hoger , of nog grotere sproeier.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door marco »

Heb je een 1.5 gasschuif?

En welke sproeierhouder en naald heb je?
Yamaha Sheriff 1981
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

marco schreef:Heb je een 1.5 gasschuif?

En welke sproeierhouder en naald heb je?
Hoi Patrick en Marco, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad een 1.5 gasschuif. De sproeierhouder durf ik niet te zeggen ik wist niet dat daar verschil in zat. Wat bedoel je met naald? Is dat hetzelfde als gasschuif?

De gasschuif stond met clipje helemaal bovenaan. Heb hem nu in het midden gezet, weinig verschil.

Ik wist ook niet dat er verschil zat tussen lage en hoge sproeiers qua grootte. Voor een duidelijk beeld, ik heb de volgende getest:

Sproeier laag 90, kwam er uit
Sproeier hoog 120
Sproeier laag 160

Alle drie lijken vrij weinig verschil te maken: 0 koppel bij optrekken en normaal rijden en gaan als een malle met veel toeren.
Ik vind het eigenlijk heel gek dat tussen laag 90 en laag 160 gewoon geen verschil zit. Ik snap er echt niks van :oops:

Iemand nog suggesties wat ik kan proberen?
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Om nog even een idee te geven hoe het nu echt klinkt:

https://youtu.be/uTKxbyzMcAQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit filmpje is gisteren gemaakt met sproeier lage 160, gasnaald ook middelste clipje en luchtschroef 1 1/2 open.
1j5@
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2018, 19:44

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door 1j5@ »

tandwiel verhouding ?
1j5@
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2018, 19:44

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door 1j5@ »

filmpje bekeken denk even een ander cilinder proberen
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Is je cilinder en kop schoon? Al je poorten schoon?
Hoeveel CC? Is nu allemaal wat gissen. Eerst moet alles schoon, ook uitlaat en bocht. En luchtfilter.

En de sproeier die erin zat zegt niet veel , tenzij je weet dat de brommer met die exacte set-up toen goed liep in alle versnellingen.


Misschien dat dit helpt:
Werking van een Mikuni Carburateur:

http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is het principe, dan kun je zelf de tuning doen.

Een brommer loopt op een paar standen op de carburateur. Starten , start sproeier, beetje gas en zo’n beetje half gas op gasschuif en naald, zo’n beetje vol gas op de hoofdsproeier.

Je verteld in je eerste verhaal slechter met rijden vol en choke , je brommer krijgt dan te veel Benzine om te ontbranden , dus je sproeier is dan voldoende.

whoooop wat je verteld klinkt my als klein beetje verzuipen.
Zet je naald eens op de laagste stand, dus het clipje hoog. Onder half gas zou je hier wat van moeten merken ... want hij rijdt dan op gasschuif en naald, dus het gedrag zou dan moeten veranderen. (Tenzij je sproeier echt veels te groot is, dan blijft hij zeg maar verzuipen)

Verder zou ik echt de faq erbij pakken om lucht verhouding af te stellen .

En slipt je koppeling niet? Kan me voorstellen dat dit vooral met wegrijden een probleem kan opleveren .
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door NIX »

Kijk bij die sproeiermaten uit dat we het wel over ori sproeiers hebben, ik gok dat de genoemde kleine maten wel grote doorlaten hebben, anders was deze FS1 allang vastgelopen. Volgens mij zag ik deze vraag ook al op FB langskomen. In de eerste plaats hebben we het over een 50cc FS1 cilinder. Mijn minst favoriete cilinder. In de 2e plaats ben ik ook benieuwd naar de staat van de zuiger, veren en cilinder. en hoe vol alles met kool zit. Geen 2 FS1 cilinders zijn bovendien gelijk. Het is bijna allemaal imi.
Kijk eerst even in de FAQ.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

NIX schreef:Kijk bij die sproeiermaten uit dat we het wel over ori sproeiers hebben, ik gok dat de genoemde kleine maten wel grote doorlaten hebben, anders was deze FS1 allang vastgelopen. Volgens mij zag ik deze vraag ook al op FB langskomen. In de eerste plaats hebben we het over een 50cc FS1 cilinder. Mijn minst favoriete cilinder. In de 2e plaats ben ik ook benieuwd naar de staat van de zuiger, veren en cilinder. en hoe vol alles met kool zit. Geen 2 FS1 cilinders zijn bovendien gelijk. Het is bijna allemaal imi.
Dat is waar van die imitatie sproeiers , klein maatje , groot gat, heb ik hier ook , loopt wel hoor maar dan moet je dus met onder andere je gasnaald aan de gang. Met originele heb je het makkelijker, ik zou daar een zetje van op de kop tikken, stapjes.
Plaats reactie