Yamaha dt50mx

Alles over de techniek en sleutelen
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

NIX schreef:Blokjes van M en MX zijn gelukkig zowat hetzelfde op de kappen na.

Ik zie volgens mij een slechte draad op de voortandwielas. Hopelijk blijft de borgbout zitten. Maar dit blokje zou ik sowieso openmaken vanwege de schakelproblemen. Krab aub die vloeibare pakking overal af, daar gebruik ik een los stanleymesje voor. Nieuwe pakkingen inolieën en niet met vloeibaar monteren. Alleen de middenpakking leg je met vloeibare pakking, dat is af fabriek ook zo. Mocht je je blok besluiten te splitsen. Ik bestel altijd bij Sjon uit Hilversum (W-parts/FS1-parts). Kijk in de webshop wat je nodig hebt en mail hem, dan kun je beter uitleggen wat je zoekt. Ik word er altijd goed geholpen. Veel heeft hij ook gebruikt. Hopelijk een goedkopere vuldop dan op FS1parts staat.
Die blijft gewoon goed zitten. Hoeveel speling mag er trouwens op het voortandwiel zitten? Achter het tandwiel zit nog een dunne O-ring, maar dan zit er tussen het tandwiel en de borgmoer nog wel een paar mm ruimte. Is dit om de speling van de ketting op te vangen of moet hier nog iets tussen?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Skelter94 schreef:
kittop schreef:Ik ben niet overtuigd dat hij schakelproblemen heeft.
Ik heb het vermoeden dat gewoon de koppeling niet vrij komt.
Dat kan je goed bekijken als de koppelingsplaatjes losgehaald zijn.
En hem door alle versnellingen heen draaien vanaf de korf.
Dit ga ik komende vrijdag maar eens even proberen dan. Wat is de handelswijze hiervoor?

Een goed passende ring/steek en voorzichtig tikken op de sleutel..
Maar ook hier hoor ik graag anderen over hoe zij dit aanpakken.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Ik zie nu pas hoe belabberd het uiteinde van de tandwielas is...
Dit kan wel eens een "dingetje" worden zoals Nix gepost heeft.

Speling op het voortandwiel is niet zo'n issue.
Ik heb tandwielassen hier gehad waarbij het voortandwiel met een clip "vast" gezet werd...
Het voortandwiel zwabberde gewoon over de as.
Ik vulde het tandwiel uit zodat er iets van spanning opzat, want ik heb zelfs voortandwielen horen rinkelen.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

kittop schreef:Ik zie nu pas hoe belabberd het uiteinde van de tandwielas is...
Dit kan wel eens een "dingetje" worden zoals Nix gepost heeft.

Speling op het voortandwiel is niet zo'n issue.
Ik heb tandwielassen hier gehad waarbij het voortandwiel met een clip "vast" gezet werd...
Het voortandwiel zwabberde gewoon over de as.
Ik vulde het tandwiel uit zodat er iets van spanning opzat, want ik heb zelfs voortandwielen horen rinkelen.
Waar is dat aan te zien dan? Naar mijn idee is de as nog goed. Tandwiel past er goed op. Misschien dat het aan de foto/vuil op de as ligt. Zal vrijdag even nieuwe foto's maken.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Zo'n tandwielas is bikkelhard, het lijkt mij ook frappant dat het draad naar het hiernamaals is.
Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door fizzie »

kittop schreef:Zo'n tandwielas is bikkelhard, het lijkt mij ook frappant dat het draad naar het hiernamaals is.
Ik ben benieuwd.
De as is af te draaien met hardmetaal.
Is van binnen minder hard.
Als ik de foto zo bekijk ziet het draad er niet best uit.
De rest van t blok ook niet echt fris.
Ik zou het blok helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en goed nakijken.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

Ik ben er weer even mee bezig geweest en meteen wat foto's gemaakt. De koppelingsveren zaten echt muurvast. Gelukkig heb ik ze met een impactschroevendraaier los kunnen krijgen. Koppelingsplaten zagen er niet al te best meer uit. Behoorlijk vuil en helemaal aan elkaar vastgeplakt, dus wellicht nieuwe bestellen. Ik heb ook wat foto's proberen te maken van in het blok. Er zitten er een paar tussen waardoor je naar het middenstuk kunt kijken, ik zie daar behoorlijk wat vocht, dus ben toch bang dat het hele blok maar uit elkaar moet. Ook heb ik wat nieuwe foto's van het as gemaakt en onderkant van het vliegwiel en wat filmpjes, dan kan men meekijken. Zie onderstaande link.

Voordat ik bestel lijkt het me handig om te weten of ik beter een totale revisie kan doen of toch voor een donorblokje moet gaan.
Ik hoor het graag!

https://1drv.ms/u/s!At7LHH1XxqpVkSqFHN_ ... 8?e=eFHMFs" onclick="window.open(this.href);return false;
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Heb je al gecontroleerd of je goed door de versnellingen heen komt de door aan de binnenkant van je korf te draaien tijdens het schakelen.
Want dat zie ik niet in je filmpje.
Als hij goed door zijn versnellingen heen komt, waarom zou je dan het blok splitsen als er niets met je hoofdlagers en versnellingsbak aan de hand is.

Als je koppelingsplaten vastgeroest zaten aan je tussenplaten, dan heb je een geweldige geldige reden waarom je versnellingsbak niet wilde meedraaien.

Als je motorblok straks vult met goedkope olie en je rijdt er een stukje mee totdat hij het water goed gemixt heeft met de olie en het motorblokje goed warm is, dan ververs je gewoon de olie en komt je water gewoon met je olie mee het blok uit. Bij sommige motorgarages gooien ze nog wel eens een flush door het motorblok heen, daar heb ik geen ervaring mee, maar het schijnt wel effectief te zijn.
Een aar verse plaatjes en je kan kijken of je de tussenplaat schoon en vlak kan krijgen, anders laat je er een nieuwe meekomen, het is er maar één en zo kostbaar zijn ze niet.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door NIX »

Wat is die witte kauwgom tussen pook en vliegwiel? Is dat carter nog wel goed?

Ik zou de stalen koppelingsplaat even schoonschuren en de gevoerde vervangen. De nokken zijn al een eind heen. Maar gewoon kijken of hij met deze platen weer wil rijden kan geen kwaad.

De speling die je ziet in het vliegwiel kan betekenen dat een big- of smallend gaar is of een zuiger toast.

Een ander blokje een keer voor weinig scoren kan geen kwaad, maar als je weet wat kapot is, zijn er hier wel een paar mensen die je de delen die je nodig hebt, kunnen verkopen.

Kijk even of er een klein kogeltje in de holle as zit waar de koppelingsstiften in zitten. Druk de nieuwe as er even helemaal in het het deel dat je uit de koppelingskant kunt trekken.

Het feit dat je in het begin vertelt dat de bak blokkeert baart me het meeste zorgen, tenzij het komt door een verkleefde koppeling en gewoon compressie in de cilinder. Daarom maak ik zulke blokjes per definitie open. Aan het geklei aan dit blokje te zien, hebben er al meer professors aan geprutst en daar wordt het niet altijd beter van.
Kijk eerst even in de FAQ.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

kittop schreef:Heb je al gecontroleerd of je goed door de versnellingen heen komt de door aan de binnenkant van je korf te draaien tijdens het schakelen.
Want dat zie ik niet in je filmpje.
Als hij goed door zijn versnellingen heen komt, waarom zou je dan het blok splitsen als er niets met je hoofdlagers en versnellingsbak aan de hand is.

Als je koppelingsplaten vastgeroest zaten aan je tussenplaten, dan heb je een geweldige geldige reden waarom je versnellingsbak niet wilde meedraaien.

Als je motorblok straks vult met goedkope olie en je rijdt er een stukje mee totdat hij het water goed gemixt heeft met de olie en het motorblokje goed warm is, dan ververs je gewoon de olie en komt je water gewoon met je olie mee het blok uit. Bij sommige motorgarages gooien ze nog wel eens een flush door het motorblok heen, daar heb ik geen ervaring mee, maar het schijnt wel effectief te zijn.
Een aar verse plaatjes en je kan kijken of je de tussenplaat schoon en vlak kan krijgen, anders laat je er een nieuwe meekomen, het is er maar één en zo kostbaar zijn ze niet.
Oke ga ermee aan de slag. Heb sowiezo een nieuwe drukstift nodig en zal wel het eea meebestellen. Olie wordt nog lastig, moet eerst een nieuwe oliedop hebben. Bromfietsshop waar ik had besteld laat me maar 2 items retouren, al met al krijg ik dan 4 euro terug.. daar bestel ik iig nooit meer. Bedankt voor de adviezen en het meedenken, ik ga ermee aan de slag!
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

NIX schreef:Wat is die witte kauwgom tussen pook en vliegwiel? Is dat carter nog wel goed?

Ik zou de stalen koppelingsplaat even schoonschuren en de gevoerde vervangen. De nokken zijn al een eind heen. Maar gewoon kijken of hij met deze platen weer wil rijden kan geen kwaad.

De speling die je ziet in het vliegwiel kan betekenen dat een big- of smallend gaar is of een zuiger toast.

Een ander blokje een keer voor weinig scoren kan geen kwaad, maar als je weet wat kapot is, zijn er hier wel een paar mensen die je de delen die je nodig hebt, kunnen verkopen.

Kijk even of er een klein kogeltje in de holle as zit waar de koppelingsstiften in zitten. Druk de nieuwe as er even helemaal in het het deel dat je uit de koppelingskant kunt trekken.

Het feit dat je in het begin vertelt dat de bak blokkeert baart me het meeste zorgen, tenzij het komt door een verkleefde koppeling en gewoon compressie in de cilinder. Daarom maak ik zulke blokjes per definitie open. Aan het geklei aan dit blokje te zien, hebben er al meer professors aan geprutst en daar wordt het niet altijd beter van.
Het kogeltje heb ik zien zitten. Wanneer ik de drukstift bij het vliegwiel indrukte kwam die er netjes bij de koppeling eruit dus heb het idee dat nu de platen los zijn het misschien wel moet gaan werken, maar dan eerst de koppeling repareren met een goede drukstift. Tjah, ik geloof dat jij wel een aantal blokjes uit elkaar hebt gehaald dus dat je er meer vertrouwen in hebt dan ik. Ik wil het graag leren maar ben bang dat wanneer ik een blok onnodig openhaal met geringe kennis, ik het alleen maar verder kapot maak. Vandaar de vele vragen op dit forum... Leuk om te leren, dat dan weer wel!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door NIX »

Zolang je nergens op gaat lopen beuken of aan gaat wrikken moet het allemaal heel blijven. Koop of kopieer een manual (of kijk op cmsnl hoe vergelijkbare types in elkaar zitten) of vraag hier even als je ergens niet verder komt.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Bij het demonteren is het van belang dat je alles op volgorde legt en je werkblad leeg is voordat je begint.
Leerzaam is het sowieso, en mocht je vragen hebben of er niet uitkomen...
Dit forum reageert redelijk snel en know-how is best aanwezig.

Ik had je filmpje gemist met de speling op het zuigerwerk.
Haal eerst even de cilinder er af door de uitlaatwartel los te draaien en voorzichtig de moertjes van de cilinderkop los te draaien.
Doe dit ook met een tikkende beweging omdat cilindertapeinden geen problemen hebben met afbreken.
Zet de moertjes eerst in de kruipolie.
Trek je carburateur van het spruitstuk af en haal de cilinder er af.
Maak net zo'n mooi filmpje als je zuigerstang rommelt en aan de zuiger.
9 van de 10 keer is het de zuiger die speling heeft op de zuigerstang...
Maar ik ben toch benieuwd.

Wordt het allemaal te veel, dan kan je altijd hulp vragen op het forum.
En loop je ergens mee vast, kan je altijd deze kant op komen met een doos, want Putten is niet zo ver hier vandaan.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

kittop schreef:Bij het demonteren is het van belang dat je alles op volgorde legt en je werkblad leeg is voordat je begint.
Leerzaam is het sowieso, en mocht je vragen hebben of er niet uitkomen...
Dit forum reageert redelijk snel en know-how is best aanwezig.

Ik had je filmpje gemist met de speling op het zuigerwerk.
Haal eerst even de cilinder er af door de uitlaatwartel los te draaien en voorzichtig de moertjes van de cilinderkop los te draaien.
Doe dit ook met een tikkende beweging omdat cilindertapeinden geen problemen hebben met afbreken.
Zet de moertjes eerst in de kruipolie.
Trek je carburateur van het spruitstuk af en haal de cilinder er af.
Maak net zo'n mooi filmpje als je zuigerstang rommelt en aan de zuiger.
9 van de 10 keer is het de zuiger die speling heeft op de zuigerstang...
Maar ik ben toch benieuwd.

Wordt het allemaal te veel, dan kan je altijd hulp vragen op het forum.
En loop je ergens mee vast, kan je altijd deze kant op komen met een doos, want Putten is niet zo ver hier vandaan.
Wordt gewardeerd! Uiteraard wil ik het het liefst natuurlijk zelf leren en repareren. Zal straks eens naar de zuiger gaan kijken. Ik heb alleen geen schuifmaat om de boel op te meten, want ze worden op de mm na (uiteraard) aangeboden, mocht ik hem eventueel moeten vervangen. Heeft iemand toevallig een link naar een werkplaatshandboek van de dt50mx. Op de site staat wel een zelf sleutelen boekje, maar daarin staan niet de standaard maten etc.. Ik heb wel een boekje van de dt80mx gevonden, maar is toch weer anders...
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Het staat helemaal niet vast of de zuiger vernieuwd hoeft te worden.
Vaak kan je aan de zuiger al zien hoe de staat er van is.
Ook de staat van de cilinder is blijkbaar tot op heden nog helemaal niet vastgesteld.
Aan de zuiger kan je zien of er aanzienlijke lekkages zijn langs de zuigerveren en als je de zuigerveren los in de wand van de cilinder drukt, kan je zien wat de openingen zijn van de zuigerveren en hoe versleten die zijn.
Heeft de zuiger "vegen" van warmlopers of zijn er andere beschadigingen te zien?
Zit er wel/niet een aanzienlijke rand in de cilinderwand tot waar de zuigerveren langs de wand lopen.

Hier kan je zoal zien hoe de staat is van je zuigerwerk, dus het is helemaal niet gezegd dat je de boel zou moeten vervangen.
Misschien alleen een paar zuigerveren waarvan de uiteinden nog wel eens willen inslijten, maar misschien blijft het bij een naaldlager van de zuiger of een zuigerpen.

Ik ben wel weer nieuwsgierig naar een mooie uitgebreide foto/filmreportage hiervan wat je mooi weet weer te geven.

het enige verschil van een DT80mx en een DT50mx is het zuiger/cilinderwerk, slag van de krukas en de linker en rechter middencarterdeel waar de tapeinden verder uit elkaar staan en de waar de schort van de cilinder de carter in gaat is uiteraard groter.
Maar voor de rest kan je volgens mij gerust het boekje aanhouden....
Owja, 5 bak en de koppeling bevat meer platen (4 st) en tussenplaten (3 st) waarbij de korf ook iets dieper is en de plaatjes iets dunner zijn.
Voor de rest kan je gerust het boekje erbij houden.

Mijn dochter heeft nog niet zo lang geleden het blokje van haar Trial (identiek aan die van jou) aangepast, door een 5bakje van een RD80mx er in te peuteren en de koppeling voorzien van 3 of 4 platen, omdat ze ook "wat" sneller wilde gaan rijden.
Nu heeft ze inmiddels het 50cc motorblokje naadloos vervangen door een DT80mx blokje en een "aangepast" uitlaatje laten maken.
Er zit nog wat werk aan de koppeling van haar brommer omdat deze nog slipt en heel lastig in zijn vrij te zetten is.
Ook qua afstelling kan het beter, maar eerst moet er nog wat werk verricht worden aan de luchtfilter, omdat deze te klein en te luidruchtig is.
Maar het project staat nu even stil, omdat ze druk bezig is met o.a. haar studentenkamer.
Plaats reactie