"sputteren" 3/4 tot vol gas

Alles over de techniek en sleutelen
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

"sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Bushmaster »

Yamaha FS1 2F2 met originele 2F2 cilinder
originele 2F2 uitlaat
10mm carb (125 en 130 sproeier geprobeerd)
naald op middelste stand en clipje 1-na bovenste geprobeerd
luchtschroef 1,5 slag uitgedraaid
snelheir op teller net geen 40kmh
choken bij vol gas negatief effect (harten stoten)
benzine kraan dicht bij vol gas positief effect op toerental (en snelheid >40kmh)

Je zou concluderen, te veel brandstof, maar bougie laat dit niet zien.
Iemand nog tips & tricks wat ik zou kunnen proberen?

Afbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door kittop »

Uitlaatpoort schoonmaken
demper schoonmaken.
De voorbocht verwijderen de wartel losdraaien van de uitlaat.
4 laspunten losslijpen, staalbeitel tussen de binnenpijp en uitlaat rammen en daarna de binnenpijp er uit sleuren.
Als de binnenpijp er uit is, heb je ruimte voor een 32mm bocht.
Maar dan moet je wel de 2e wartel en de kunststof bus pas maken.

Afgeknepen apparaten....
En alles wat afgeknepen is verstopt.
Na deze acties heb je een andere brommer die meekomt met het verkeer.

Veel plezier.
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Bushmaster »

bedankt voor de tip @kittop
Ik heb als eerste de demper maar eens ontdaan van z'n "bontjas", dat scheelt al veel :D
Was is het nut van die "bontjas" trouwens? hij maakt niet heel veel meer geluid als je dat verwijdert.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Tombo »

Waarschijnlijk was de oude demperwol al aardig 'verzadigd' en krokant, en maakt het daarom niet zo veel verschil qua geluid.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door kittop »

Tombo schreef:Waarschijnlijk was de oude demperwol al aardig 'verzadigd' en krokant, en maakt het daarom niet zo veel verschil qua geluid.
Kan rechtstreeks de soep in, samen met de boullionblokjes.
Een beetje van Castrol, en een beetje van Maggi
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door kittop »

Mooie duidelijke foto's.
Nu je toch aan het sleutelen bent...
Ik durf het eigenlijk niet te vragen,,,
maar kan je de voorbocht van de cilinder halen en de bocht uit de uitlaat trekken,
uitlaatwartel er af draaien en een foto maken van de ingang van de uitlaat?
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Bushmaster »

ja doe ik wel even, zal a.s weekend worden denk ik
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door P@trick »

3/4 gas? Dan rijdt de brommer nog op de naald bijna op de volledige sproeier, ik zou zeggen je gasnaald verzetten, ik denk clip naar beneden dus meer benzine .
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door kittop »

Bushmaster schreef:ja doe ik wel even, zal a.s weekend worden denk ik
Thanx, ik ben benieuwd...

Aankomend weekend ben ik niet veel thuis, dus zal hoogstwaarschijnlijk maandag ik pas reageren.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door kittop »

P@trick schreef:3/4 gas? Dan rijdt de brommer nog op de naald bijna op de volledige sproeier, ik zou zeggen je gasnaald verzetten, ik denk clip naar beneden dus meer benzine .
Nope, net anders om:
Het is "3/4 naar vol", dan kom je in uit/buiten het bereik van de naald en dan zou de sproeier "nog" kleiner moeten.
Als je de clip naar beneden plaats, krijgt de 2F2 nog meer benzine en verzuipt hij nog meer.
Ze zijn al bezig met hele kleine sproeiers, dus de brommer moet gewoon eerst schoongemaakt worden voordat je gaat rommelen met de carburateur.

De volgende stap is de cilinder op koolaanslag controleren:
- Cilinderkopje er af nadat de tapeinden een dagje in de kruipolie gezet heb, met tikkende beweging de moertjes van de tapeinden losdraaien.
- Zuiger naar beneden drukken en een foto van de cilinderwand maken en binnenkant cilinderkop en controleren op vegen en krassen.
- Nu kan je goed kijken of er koolaanslag in de uitlaatpoort zit
- Koolaanslag uit de uitlaatpoort verwijderen vanaf de uitlaatzijde mbv een rattenstaartje.
- Stofzuiger er op en koolrestjes uit de poort en bovenkant zuiger schoonzuigen.
- Nieuwe koppakking monteren
- Voordat je de kop er op zet, kijken of er een rand van 3a4 mm zit of een rand van 1 mm
- Een cilinderkopje met een rand van 1 mm is de brommer aanzienlijk krachtiger en reageert beter op het gas, indien er een met een dikkere rand zit, bestel er maar een "snel" cilinderkopje.

Als je dit bovenste gedaan heb, dan kan je eerst je carburateur terugzetten naar de originele setting:
- Lucht 1 1/3 open
- Naald middenin
- sproeier 130

volgende ( en één na laatste) stap:
Links van de carburateur zit een rubber slang/sok van het motorblok naar de luchtfilter.
Zit er een slangetje... verwijder deze en bestel/monteer een sok.
Check of de luchtfilter nog een beetje schoon is door het ronde dekseltje van de luchtfilter te verwijderen, en jaag de muizen weg.
Maak een fotootje van je luchtfilter zelf.

De laatste stap is controleren of je ontstekingstijdstip nog een beetje klopt.
Hoe sneller/hoogtoeriger de brommer wordt, hoe gevoeliger hij wordt op zijn ontsteking.
Als je brommer weer lekker loopt, blijf er dan voorlopig vanaf en ga lekker rijden,,,
indien niet, check de FAQ.

veel plezier.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door NIX »

Welke slang moet je volgens jou door een sok vervangen?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Kees »

Denk het rubber tussen carburateur-ruimte en het luchtfilter. De eerste 1J5 had standaard zo’n rubber ter dikte van een tuinslang...
Groet uut Doezum,
Kees.
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Bushmaster »

Mijn 2F2 heeft al zo’n sok
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door kittop »

Bushmaster schreef:Mijn 2F2 heeft al zo’n sok
@ Kees:
Die bedoel ik
@ Bushmaster:
Gauw klaar...
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Bericht door Tombo »

Of gewoon het juiste rubber monteren, voor 4 euro ga je toch niet lopen kloten met een sok :P
https://www.jmpbonderdelen.nl/aanzuigrubber-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie