dt50mx ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Na het lezen van de faq heb ik toch nog een vraag
Afbeelding
Is dit streepje het BDP ?

Op deze foto zie je nog een streepje:
Wat is de betekenis van dat andere streepje ?
Afbeelding


Ik weet dat je 1,8mm voor BDP de punten op 0.35 dient te zetten. Maar is dat in de richting met de krukas mee, of tegengesteld ?
Het lijkt mij tegengesteld omdat het VOOR BDP is..
Zijn de 2 uitsparingen bij het contactpuntje op de foto ook een functie ? Als ze precies t.o. elkaar zijn, staat hij dan goed. Is of is dit gewoon toeval ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Een van die inkepingen moet in lijn staan met de condensator en dat is dan 1.8 voor het bdp
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door Kees »

1.8 voor je BDP is gerekend in de draairichting van je vliegwiel.

Als het goed is staat een van de inkepingen op je vliegwiel in de buurt of op het aangegeven punt bij je condensator: is een uitstekend staafje. Let op: de vaststelling van 1.8 V BDP doe je met een schuifmaat en niet op basis van de stand van het staafje: dat is soms verbogen en staat dan niet goed.

De foto van de inkepingen bij je contactpunten zijn bedoeld om je punten mee te stellen dmv een platte schroevendraaier. Na de juiste instelling zet je de juiste puntafstand vast middels het borgschroefje. Dat is meestal een kruiskop.

Succes!
Groet uut Doezum,
Kees.
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Ik heb inderdaad een schuifmaat gebruikt. Het dunne gedeelte in het bougiegat en vliegwiel draaien tot het hoogste punt.
Op dit moment kwam een v/d streepjes op het vliegwiel overeen met een streepje op het carter (aan de bovenkant).
Deze dus:

Afbeelding

Op hetzelfde moment lees ik 21 mm uit op de schuifmaat. Tel daar 1,8 mm bij en draai het vliegwiel weer net op het punt dat ik de schuifmaat
voel bewegen. Dat zou dus het punt moeten zijn waar het 2e streepje in lijn is met de condensator.

Maar die condensator is een tonnetje van ongeveer 1,5 cm. Maakt het dan niet zo veel uit dat het streepje (als je een denkbeeldige lijn trekt) links op het randje of rechts of in het midden v/d condensator uitkomt ?

Kees: Even over dat laatste dat begrijp ik niet helemaal. Er zit idd een kruiskop schroef. Maar het maakt toch niet uit of je dat met een platte
of kruiskop schroevendraaier vastzet ?
Die uitsparingen hadden ook "dicht" kunnen zijn. Dan kom je met de schroevendraaier er gewoon bij.
Ik bedoel: ik dacht als het rode lijntje op de foto in lijn is met die 2 uitsparingen dan staat het contactpuntje goed. Of is dit onzin ?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rubberbutt op 11 aug 2020, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Je moet als je de punten wil afstellen het schroefje net niet helemaal losdraaien dan kan je met een platte niet te brede schroevendraaier de punten bijstellen dat ze op het juiste moment beginnen met openen.
Als ze dan juist staan kun je met de platte schroevendraaier de punten tijdens het vast draaien tegenhouden zodat ze niet verschuiven.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Aah ok. Nu snap ik hem. kwartje is gevallen :mong: Thanx marco.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door kittop »

Als het streepje (TDC -met stift) van je eerste foto ter hoogte van de bekjes van de contactpunten staat, en het contactpuntje daar sluit. Dan staat je brommer redelijk "op-tijd"
Indien je een aardig hoogtoerig uitlaatje hebt, kan de ontsteking wel iets "vroeger" staan.

Mocht je brommer niet willen starten, dan doe je het puntje een tikkie dichter draaien.

Dit staat compleet los van exacte maatvoering etc, maar gewoon ervaring.
Succes.

PS:
@ rubberbutt: is jouw taq een cockpit en lamporen van een '78 XT500 gemonteerd op een DT400mx????
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

kittop schreef: Indien je een aardig hoogtoerig uitlaatje hebt, kan de ontsteking wel iets "vroeger" staan.
Voor hoge toeren is een iets latere ontsteking beter :wink:
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door kittop »

Ow Marco... dat is nieuw voor mij.
Thnx.

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan heb,
maar ik hou me liever bij het net andersom.

Wikipedia overigens ook:
Ontstekingstijdstip, betrokken op zuigerstand, gebaseerd op statische (initiële of base) timing zonder mechanische tevoren. De distributeur centrifugaal timing vooraf mechanisme maakt de vonk eerder gebeuren naar mate het motortoerental toeneemt. Veel van deze motoren zullen ook gebruik maken van een vacuüm voorhand dat timing vooruit nadat het lichte belasting en vertraging, onafhankelijk van de centrifugaalvervroeging. Dit geldt doorgaans voor gebruik in de auto; marine benzinemotoren in het algemeen een soortgelijk systeem, maar zonder vacuümvervroeging gebruiken
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Dat is voor een 4 takt die moet wel vervroegen.

We hadden het over een brommer met een 2 takt motor.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door kittop »

Ook van deze wijsheid sta ik perplex,
Zo leer je nog elke dag bij.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door Tombo »

Niet alles aannemen wat op Wikipedia staat ;) zet je de boel te vroeg dan krijg je een mooi gat in de zuiger als bonus cadeau
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Kijk bv eens naar het verloop van de hpi 2ten ontsteking https://images.app.goo.gl/MsdW391qfKcuHjcZ6

Die staat bij 16.000 tpm op bdp
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

="kittop"
PS:
@ rubberbutt: is jouw taq een cockpit en lamporen van een '78 XT500 gemonteerd op een DT400mx????
Hoi Erwin...
De cockpit is echt DT400. Het lijkt idd op xt500, maar is toch DT400.
Ik ben nog een keer bij jouw thuis geweest. We hebben samen, jij op jouw DT, ik op de mijne een stukje door je woonwijk gereden.
We hebben een paar jaar geleden nog de 2 takt rit in Moergestel gereden. Helaas heb ik de DT400 niet meer. Verkocht aan aan een engelsman die op vakantie was naar de Nurburgring. Mijn DT400 rijdt nu ergens rond in de UK.

Wat betreft de ontsteking: Ik las op brommerforum.nl dat Pim Tielemans zelf een elektronische onsteking heeft gemaakt.
Een of andere grondplaat van een yamaha scooter (bijv. Yamaha mint) , aanpassen van het vliegwiel, wat afdraaien en laswerk. CDI erop en gaan.
Dat is wel mooi. Ik kan dat zelf helaas niet. En DTR ontstekingen zijn ook al niet meer te vinden.
Originele contactpunten en originele condensator ben je ook samen € 60 kwijt. Da's nog altijd goedkoper dan een dure HPI onsteking van dik € 200

Mocht iemand op dit forum toch een elektr.onsteking hebben liggen houd ik mij aanbevolen. Want het is toch een gepiel hoor die contactpuntjes :wink:
Plaats reactie