Schakelen

Alles over de techniek en sleutelen
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Schakelen

Bericht door Kollin »

Hey,

Ik ben pas nieuw hier en heb me net voorgesteld en heb nu helaas al een probleempje. Ik heb afgelopen weekend mijn eerste brommer gekocht en nu schakeld mijn brommer moeilijk. Hij schakeld lastig in de neutraal 1 en 2.als ik aan het rijden ben kan ik hem niet naar de 3 of 4 schakelen. Heen of terug schakelen is net zo moeilijk. Als ik in de 2 zit en probeer naar de 3 te schakelen heeft het schakel pedaal helemaal geen weerstand, maar word wel door het veertje in zijn normaal stand geduwd. Als ik de brommer op de standaard zet en beweeg met mijn hand het achterwiel kan ik wel beter schakelen. Dan kan ik zelfs naar de 3 en 4 schakelen. :cry:

Wat zou dit kunnen zijn?
MVG Kollin
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Schakelen

Bericht door kittop »

Goedemorgen Kollin,

Koppelingsworm versleten of vastgeroeste koppelingsplaten neem ik aan.
Begin te kijken naar de koppelingsworm.
Als de brommer op de bok in de eerste versnelling staat, kan je het achterwiel draaien zonder dat het heel zwaar gaat als je de koppeling in knijpt?
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Schakelen

Bericht door Kollin »

Goedenmorgen,
Bedankt voor je snelle reactie.

De koppeling is het niet hoogswaarschijnlijk. Als ik hem in de 2e versnelling zet met lopende motor en knijp de koppeling in ontkoppeld die gewoon. En in se 1 en 2 kan ik ook rijden dus die grijpt ook aan. Ik sluit nog niets uit tot ik het zeker weet.

Ik zal nog proberen om hem in de 1 tezetten en het wiel te draajen met de koppeling in.

Ik ben bang dat het erger is dan dat

Alvast bedankt.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Schakelen

Bericht door P@trick »

Onderstaande was het dus wel , leek bij mij in eerste instantie ook erger , op iets mechanisch in de versnellingsbak zelf, was het dus niet. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, blijven machines . Het is wel zo dat als je door alle versnellingen kan , ook zonder te koppelen dat er daar nog niet zoveel aan de hand is.

Ik heb ook zoiets gehad, eerste wat ik heb geprobeerd was GP10 olie erin om plakken van de platen te voorkomen. In de winter zal dit je sowieso helpen , olie is dunner.

Bij mij hielp dit niet . Omdat alles toch los moest , heb ik de koppeling laten reviseren. De korf was ook ingeslagen door de platen, ze blijven dan soms in de gleufjes hangen en dan koppelt het ook niet lekker, dit zou je zelf kunnen bekijken of dat bij jou ook het geval is en voorzichtig weg veilen. En je veren kunnen niet genoeg druk meer leveren , deze even opmeten of ze de juiste lengte hebben .

Kun je gelijk je drukstift en drukdeksel nakijken op slijtage , als die te veel in gesleten zijn loopt de boel ook niet lekker. Soms komt het slecht koppelen ook door verkeerde dikte platen en de ijzeren tussen plaat, ik zou hier goede originele voor gebruiken of imitatie die ook echt goed zijn.

Als je hem laat reviseren in Hilversum, krijg je ook nieuwe rubbers in je koppeling (zit geklonken kun je niet bij) bij mij waren deze na 40 jaar vergaan ) dat hielp ook niet echt mee met lekker ontkoppelen.

Ik hoop dat dit je helpt.
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Schakelen

Bericht door Kollin »

Dankjewel,
Ik zal straks naar de koppeling kijken en eventueel fotos maken. Dit is de eerste keer dat ik een brommer heb en heb aan zo iets nog nooit gesleuteld.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Schakelen

Bericht door marco »

Denk dat er veertje gebroken is van de schakelas.
Yamaha Sheriff 1981
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Schakelen

Bericht door P@trick »

marco schreef:Denk dat er veertje gebroken is van de schakelas.
Dat kan inderdaad ook nog, als hij eerst de koppeling bekijkt , kun je ook makkelijker bij dan is dat uitgesloten. Kun je altijd nog blok los halen .
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Schakelen

Bericht door Kollin »

Hey,
Inderdaad was het veertje gebroken bij de schakelselectie.
Welke olie kan ik het beste in de versnellings bak doen? In het boekje van de fs1 stond 10w30. Kan er ook eurol voor yamaha in?

Alvast bedankt. :lol:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Schakelen

Bericht door marco »

Mooi dat je het gevonden hebt

Ja die is goed, als het maar voor natte platen koppeling is.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Schakelen

Bericht door kittop »

Wauw,,, vlotte actie en snel verholpen.
Goede hint Marco.
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Schakelen

Bericht door Kollin »

:D Dankjewel :D
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Schakelen

Bericht door Kollin »

Hierbij een paar foto's.
Bedankt voor de snelle hulp :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Schakelen

Bericht door NIX »

Komt vaker voor, maar is gelukkig makkelijk te fixen. Voor nood kun je zelfs 1 winding wat openbuigen en de veer weer even gebruiken.
Kijk eerst even in de FAQ.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Schakelen

Bericht door P@trick »

Mooi werk! Groene veren zijn als het goed is ook iets sterker. Ik zie op de foto zo 1.2.3 geen ingeslagen platen in de korf. Als de rest er ook zo uitziet is dat een goed teken , ik zou wel nog even je platen nakijken op slijtage nu je die kant toch open hebt.

Gebroken veertje zou ik vervangen , cmsnl kun je die zo bestellen . En een nieuwe pakking !
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Schakelen

Bericht door Kollin »

Nieuwe pakking en 2 nieuweveertjes en olie heb ik besteld. Ik denk dat ik geen ingeslagen platen heb want deze heeft nog geen 6000km gereden. En voor de koppeling los te halen heb ik speciaal gereedschap nodig. Het duurt nog even voor dat ik de onderdelen binnen heb, maar als julie hetbaanraden om het toch los te pakken voor de zeker heid, hoe kan ik dit het beste doen?

Het haakje van het veertje kan ik niet vinden, zou het kunnen zijn dat hhet haakje in de versnellings bak kant is terecht gekomen?

En nog 1 vraagje, gaan de olie pompen voor de mengsmerring snel of vaak kapot, ik ben er over aan het denken om deze terug te zetten omdat het vele malen makkelijker is. Anders moet ik zelf mengsmering maken en zo kan ik gewoon tabken bij het tankstation.

Alvast bedankt. :D
Plaats reactie