olielekkage voortandwielas

Alles over de techniek en sleutelen
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door hermanvdveldt »

Krabbie dat ziet er perfect uit zeg, en duidelijke foto. dat is precies wat ik ook in mijn gedachte had, blijkbaar is de bus niet gehard, en kan dus verspaand worden,
Ik ga mijn vulbus demonteren en een o-ring zoeken,
iedereen bedankt voor de wijze ideeen , grt
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door fs-ael »

Grappig zo heb ik het bij mijn 5 bak ook opgelost.
Bij mij was het echt maar een klein beetje zweten tussen de as en bus
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

@ Krabbie,

Wat heb je met je asmoer op de foto gedaan?
Heb je daar een gaatje ingeboord voor een splitpen ofzo?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door marco »

Bij racers moet alles geborgd zijn.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

marco schreef:Bij racers moet alles geborgd zijn.
Kan me wel wat bij voorstellen...

Yamaha heeft zo'n beetje van alles verloren tijdens de MotoGP's in Oostenrijk onlangs.
Het was zelfs zo erg dat ze zelfs rijders begonnen te verliezen.
https://www.youtube.com/watch?v=av6HwDsGWL8

Zuigers
verzoek om blokken te openen
WK punten
Remmen
Grip
Motoren
Ego
Voorwiel van Rossi
Maverick compleet
Etc.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door marco »

Ik ben een fanatieke motogp fan en kijk altijd alle races.

Wat er de laatste tijd aan de hand is met Yamaha snap ik niks van.

Meerdere blokken geploft ook in het sbk.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

Pfoeh Marco,
Er gebeuren sowieso rare en bizarre dingen bij de MotoGP.
Afgelopen weekend een podium met alleen maar Europese merken.
Een Zarco die in eens de sterren van de hemel reed en vervolgens niet alleen diezelfde sterren zag vliegen, maar die ook zijn Duc take-off er achter aan zag gaan.
Valetino die in een emotiecarrousel beland is en zo bleek als een lijk zag.
Het "gemis" van Marquez en al de Honda's, maar ook de "momenten" van Pol, Brad, Morbide(lli) en vooral waarbij derde hondje Oliviera met de bot aan de haal ging, toen hondjes Jack en Pol aan het knokken waren.
Nu we het toch over hondjes hebben,,, de jonge honden zaten er goed bij.
Wat een verrassingen... Als je een wedje gemaakt had,,, en je had de eerste drie goed, dan ben je nu miljonair.

Mijn dochter zit nu in Enschede op kamers met een stel F1 fans...
Die zitten nu ook achter de beeldbuis gekluisterd bij de MotoGP en hebben in hun hele F1 leventje niet zoveel sensatie gezien als 2 racedagen op de Red Bull Ring.

Ik heb gisteren de ook even naar Brittish SB gekeken, maar volg WSB alleen een beetje via de media.
Brittish Superbike vond ik een beetje tegenvallen.
Maar ja, als je MotoGP gekeken had, dan valt alles tegen, en zijn we nu verschrikkelijk off-topic.
Gebruikersavatar
krabbie
50km gereden
50km gereden
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:28

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door krabbie »

hermanvdveldt schreef:Krabbie dat ziet er perfect uit zeg, en duidelijke foto. dat is precies wat ik ook in mijn gedachte had, blijkbaar is de bus niet gehard, en kan dus verspaand worden,
Ik ga mijn vulbus demonteren en een o-ring zoeken,
iedereen bedankt voor de wijze ideeen , grt
Oei, ik weet niet zeker of dat nog steeds de originele bus is. Kans is zeer groot dat ik deze bus zelf gemaakt heb. De originele zou wel eens gehard kunnen zijn.

Dit kun je eenvoudig testen: Als je er met een vijl eenvoudig iets af kunt vijlen, is het ook makkelijk verspaanbaar.
Gebruikersavatar
krabbie
50km gereden
50km gereden
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:28

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door krabbie »

marco schreef:Bij racers moet alles geborgd zijn.
Klopt, als ik hem niet borg (wat ik wel eens vergeet) zit deze daarna geheid los. Om een of andere reden blijft de moer dan nog wel op de as zitten. Heel vreemd.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

https://www.cmsnl.com/yamaha-fs1pdx-197 ... 0QYxTVcKUk

Gebruik je dan geen blokkeer plaatje die je kan omvouwen over de moer?
Gebruikersavatar
krabbie
50km gereden
50km gereden
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:28

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door krabbie »

De vertanding op de as is aan het einde niet meer zo 'scherp'. Daardoor kan zo'n borg plaatje zijn werk niet goed meer doen. Daarnaast vind ik borgen met draad veel gemakkelijker.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door NIX »

krabbie schreef:
marco schreef:Bij racers moet alles geborgd zijn.
Klopt, als ik hem niet borg (wat ik wel eens vergeet) zit deze daarna geheid los. Om een of andere reden blijft de moer dan nog wel op de as zitten. Heel vreemd.
Door accelereren en op de motor remmen werkt de moer zich los. Door de draairichting loopt de moer er niet af.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

NIX schreef:
krabbie schreef:
marco schreef:Bij racers moet alles geborgd zijn.
Klopt, als ik hem niet borg (wat ik wel eens vergeet) zit deze daarna geheid los. Om een of andere reden blijft de moer dan nog wel op de as zitten. Heel vreemd.
Door accelereren en op de motor remmen werkt de moer zich los. Door de draairichting loopt de moer er niet af.
Meest logische verklaring, vooral ook bij wat meer vermogen en groter voortandwiel krijgt zo'n bout meer moment te verduren als het tandwiel veel speling in draairichting heeft van de as.
Ik kan me ook voorstellen dat je de vertanding aanpast per circuit en dat je dan ook kijkt naar een simpel systeem

Britte heeft toen van haar 50cc TY motor een 5-bakje ingebouwd en heeft zich lopen ergeren aan het losse zwabberende voortandwiel die met een borgplaatje op het voortandwiel geschroefd was. Uiteindelijk heeft ze het tandwiel uitgevuld met die "vouw" borgplaatjes.
Wat voor systeem er op het 80cc blokje zit weet ik eigenlijk niet.
De reden waarom Yamaha hiervoor gekozen had begrijp ik ook niet helemaal.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door NIX »

Omdat schoefdraad altijd dol gedraaid wordt en slecht geborgd. Honda gebruikt ook altijd alleen een borgplaatje op de lichte fietsjes. Lekker makkelijk en gaat nooit los. Ik kom zelden een ingeslagen as tegen. Alleen de lange DT50MX assen zijn wel eens slecht.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

NIX schreef:Omdat schoefdraad altijd dol gedraaid wordt en slecht geborgd. Honda gebruikt ook altijd alleen een borgplaatje op de lichte fietsjes. Lekker makkelijk en gaat nooit los. Ik kom zelden een ingeslagen as tegen. Alleen de lange DT50MX assen zijn wel eens slecht.
Dan mocht er eigenlijk wel iets meer naar de maatvoering gekeken worden, of de as was al ingesleten door voorgaande zwabberende en rinkelende tandwielen.
Het tandwiel loopt misschien niet zo snel van je as af, wat ik me overigens ook niet kan herinneren met de halve maantjes constructie.
Moeren bevestiging heb ik alleen bij de DT400 en de XT500 en zijn probleemloos, maar ik heb ze niet bij een FS1 meegemaakt en kan ik dus niet over meepraten.

Ik heb zojuist even gekeken naar het 50cc 5-bak TY blokje waar een 13 tands voortandwieltje gemonteerd is met een borgplaatje op het tandwiel.
Het tandwiel zit na 2000 km los en heeft een roterende beweging op de as, maar zwabbert niet omdat het tandwiel uitgevuld is.

Het "vast" monteren van voortandwielen door middel van een borgplaatje op je voortandwiel schroeven bij een 5bak RD/DT mxje is een dingetje waar ik eigenlijk niet echt gecharmeerd van kan zijn.
Maaarrrr.... Geen olie lekkages.
Plaats reactie