Afstellen

Alles over de techniek en sleutelen
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

Ik heb nog 2 vragen,

Laats had iemand het over wat de vertanding is van mijn fs1, maar over welke tandwielen hebben we het dan? Ik neem aan die van het motorblok naar het achter wiel.

En als ik mijn brommer iets meer pit wil geven wat kan ik dan het beste aanpassen? Zou een 16mm carburateur al wat doen of zou ik dan echt ook nog de kop moeten laten vlakken en evt een andere zuiger en roterende schijf en andere uitlaat?
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

kittop schreef:Brr.... wat schraal
Wat bedoel je hier precies mee, meng ik niet vet genoeg?
Of dat de oliepomp verweiderd is?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstellen

Bericht door marco »

Wat is je setup nu? Cilinder,uitlaat,carburateur,kop,schijf of membraan?

1 op 50 is net ff te schraal voor een Fs1 de meeste smeren hier 1 op 40 met castrol rs olie.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

Kollin schreef:Ik heb nog 2 vragen,

Laats had iemand het over wat de vertanding is van mijn fs1, maar over welke tandwielen hebben we het dan? Ik neem aan die van het motorblok naar het achter wiel.

En als ik mijn brommer iets meer pit wil geven wat kan ik dan het beste aanpassen? Zou een 16mm carburateur al wat doen of zou ik dan echt ook nog de kop moeten laten vlakken en evt een andere zuiger en roterende schijf en andere uitlaat?
Je begint altijd met een uitlaat en een cilinderkopje.
Koop gewoon een ander cilinderkopje en een verse koppakking want dat zijn de kosten niet en blijf voorlopig van het zuigerwerk af,
maar controleer wel of je uitlaatpoort schoon is door de zuiger naar beneden te drukken.
Originele uitlaten kom je niet vaak meer tegen. Als de bocht gelast is op de uitlaat, dan heb je al een snelle.
Snelle uitlaat en cilinderkopje vertanding kettingwerk 13-42 is goed voor een ca 60km/h, maar dan heb je nog geen stoplichtsprinter.
Maak even een foto van de zijkant van je brommer, (uitlaatzijde uiteraard)
Met een 16mm wordt je brommer wel iets krachtiger, maar niet veel sneller.
Wat staat er op de zijkanten van de cilinder?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen

Bericht door NIX »

Lees de opvoerFAQ. Daar is dit allemaal al gezegd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

De uitlaat is een geheel, en zover ik weet is de rest van de brommer orgineel. De vertanding zal ik ff moeten nakijken.
Mijn brommer heeft een roterende schijf.

Maar als ik vaker mijn vrindin wil meenemen heeft het dan wel zin om een grotere carburateur te pakken? En als ik een andere kop zou pakken waar moet ik dan op letten?
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

NIX schreef:Lees de opvoerFAQ. Daar is dit allemaal al gezegd.
Als ik het goed begrijp dan heb ik dus al een "snelle uitlaat" en zou ik dus een grotere carburateur kunnen toepassen voor meer trekkracht. Om dan daadwerkelijk sneller re gaan kan ik een iets groter tandwiel plaatsen aan de versnellings bak zijde.

Heeft de cilinderkop aanpassen nu veel zin want dat begrijp ik nog niet helemaal.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstellen

Bericht door marco »

De originele kopjes hebben een hele dikke rand en weinig compressie. Als je dat flink afvlakt heb je al een stuk meer vermogen.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

Dit is gewoon je voortandwiel:
https://s19.postimg.cc/j6yl4t2kz/DSCN6235.jpg
Tel de hoeveelheid tanden, en als dat 11 of 12 tands is, dan is het handig om deze te vervangen naar een 13 tands.
Indien je dit gaat doen, dan is het handig om te kijken of je achtertandwiel (het grote tandwiel op je achterwiel aan de andere zijde van de ketting) niet versleten is.
Als dit grote tandwiel er uit ziet als een cirkelzaagblad, dan is het verstandig om dit tandwiel én de ketting mee te vervangen.

Als je een cilinderkopje monteert die meer compressie heeft zoals Marco oppert, dan moet je FS1 ook je vriendin mee kunnen sleuren, afhankelijk van jullie postuur uiteraard.
Zo te lezen ben je nog niet zo technisch en is het raadzaam om niet zelf te gaan "vlakken". Dan kan je beter naar een metaalbewerker gaan en hem vragen om de rand weg te laten draaien, tot bijna vlak aan de welling van de cilinderkop.
Indien dit al gebeurt of zit er al een "snel" cilinderkopje op, dan is het raadzaam om je uitlaat en uitlaatpoort te ontkolen.

Maar als eerste ga je tandjes tellen op je tandwielen van je ketting.

Succes
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

Dankjewel, dus meer compressie zorgt ook aleen voor meer trekkracht. Maar als ik echt sneller wil gaan moet ik de vertanding aanpassen?
Dankjewel :D
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstellen

Bericht door marco »

Je moet eerst meer vermogen hebben en dan kan je zwaarder vertanden en zo een hogere snelheid halen.
Yamaha Sheriff 1981
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

Hoe weet ik dat een kop dan meer compressie heeft dan die ik al heb? En als ik een snellere shijf wil voor de roterende inlaat zorgt dat dat ik meer toeren kan draaien?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

Hoi Kollin,
Alles heeft te maken met kosten/energie en baten.
Hoe sneller je wil rijden, hoe specifieker moet alles op elkaar afgesteld dient te zijn.

Als je met de verkeerde vertanding gaat rijden, dan rijdt je brommer misschien wel harder in zijn tweede versnelling dan in zijn derde of vierde.
Hoe bepaal je dat je nu een verkeerde vertanding hebt, want heb je hier eigenlijk wel naar gekeken.
Een verhouding voor een gemiddelde std cilinder, met iets meer kracht (uitlaat en cilinderkop) is 1:3,25 acceptabel bij een 17"velg

Een schijf regelt de ademhalingtijdstip van je brommer,
halverwege je posts ben ik 2RU tegengekomen, dus ga ik er even vanuit dat je wel een schijf hebt.
Het behalen van hogere toerentallen is hoofdzakelijk afhankelijk van uitlaat en poortmapping.
Indien je in het hogere toeren segment begeeft kan het zelfs zo zijn dat iets lichter vertanden fijner kan zijn en vlotter door de versnellingen heen gaat zonder en dat je brommer bij zon tegen de snelheid inzakt.

Je gaat nu vragen stellen waar we weinig mee kunnen en je vraagt soms dingen 2x over.
Als we je terugvragen wat voor set-up je hebt komt er weinig info retour.
Je kan je beter eerst je goed inlezen in de Faq en wat wijsheid op doen.
Daarna kan je de informatie verzamelen over wat voor onderdelen je brommer mee afgemonteerd is.
Hierdoor kan je een bewuste keuze maken hoe je met je brommer wil gaan rijden, en hoe we je ermee kunnen helpen.

Betreft je cilinderkop kan je een foto maken, en een geoefende kijker kan zien wat voor kop er op zit.
Maar in dezelfde tijd met foto's nemen, posten, plakken, kopiëren typen en pasten heb je de cilinderkop al lang er op en er af gehad en kunnen zien of er een rand van 3mm op zit of niet, of er een squishrand inzit of niet, of er kool in je uitlaatpoort zit of niet.

Het enige informatie die je deelt is dat je met je R2U 60km/h wil rijden, een gelaste bocht hebt en je soms een passagier wil meenemen.
Voor de rest weten we erg weinig van je brommer terwijl je wel vragen blijft stellen.

Dus:
- Is je blok een membraam of rotatieblok
- Hoeveel mm carburateur
- Wat voor cilinder (+ boring)
- Hoe zit het met de kop.
- Wat is de huidige vertanding
Kollin
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 aug 2020, 19:23

Re: Afstellen

Bericht door Kollin »

- mijn blok is een rotatie blok

- carburateur is 10mm

- cilinder is een 49cc 2RU cilinder (vgm 40 mm maar om
dat zeker te weten moet ik de kop er af halen. Ik moet
dan ook een nieuwe koppaking bestellen en die heb ik
nog niet binnen. In het weekend heb ik een toertochtje
met de brommer dus ik haal hem pas na het weekend
los.)

- tussen de cilinder en de kop zit ongveer 5mm speling
dus ik denk dat die nog orgineel is maar met het verhaal
van de cilinder haal ik die ook pas na het weekend los.

- mijn huidige vertanding is tandwiel aan het blok 15
tanden en bij het wiel 45 tanden. Mijn velg maat is 17".
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

Kollin schreef:- mijn blok is een rotatie blok

- carburateur is 10mm

- cilinder is een 49cc 2RU cilinder (vgm 40 mm maar om
dat zeker te weten moet ik de kop er af halen. Ik moet
dan ook een nieuwe koppaking bestellen en die heb ik
nog niet binnen. In het weekend heb ik een toertochtje
met de brommer dus ik haal hem pas na het weekend
los.)

- tussen de cilinder en de kop zit ongveer 5mm speling
dus ik denk dat die nog orgineel is maar met het verhaal
van de cilinder haal ik die ook pas na het weekend los.

- mijn huidige vertanding is tandwiel aan het blok 15
tanden en bij het wiel 45 tanden. Mijn velg maat is 17".
Van het weekend heb ik ook een toertochtje, en pak de nog mooie dagen ben ik ook van mening.
Bij 15/45 zit je iets aan de zware kant en kan het logisch zijn dat je brommer niet vlot door de versnellingen heen komt, vooral met 2 personen.
Wat je intussen wel kan doen is je einddemper even schoonmaken, als je dat nog niet gedaan heb, want dat kan altijd wat schelen.

Indien je gaat sleutelen, kan je het beste ook nog een uitlaatpakking en een voetpakking meebestellen, want zo duur zijn deze niet.
Als je cilinder iets omhoog schuift kan je ook controleren of de voetpakking niet de spoelpoorten belemmert.
Indien je tandwielen nieuw zijn, kan je een 14 tands voortandwiel mee laten komen en die eens uitproberen.
Mochten je tandwielen halverwege de slijtage/leeftijd zijn, kan je misschien beter een 16mm proberen, want als je gaat proberen met tandwielen ga je de slijtage storen waardoor de ketting behoorlijk op zijn sodemieter krijgt.
Met die verstande, ga ik er vanuit dat je cilinderkopje geen dikke rand heeft.
Als je de cilinderkop los haalt, doe dan voorzichtig met de moeren op de tapeinden en zet ze eerst in de kruipolie.
Draai de moertjes met een tikkende beweging los om breuk te voorkomen.
Draai ook eerst de uitlaatwartel iets los.

Als je niets van belemmering zoals verkeerd gesneden pakking of kool in de uitlaatpoort en demper tegenkomt, kan je overwegen om de uitlaatpoort een paar milimeter naar boven te werken, hoe je dat kan heeft NIX keurig beschreven in de faq bij cilinders.
Plaats reactie