Sproeiers

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Sproeiers

Bericht door Tombo »

Ik kwam dit interessante artikel tegen op een Zweedse weblog, het gaat over originele Mikuni sproeiers (korte, lange en ronde):
https://semestergas.se/mikuni-huvudmuns ... storlekar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het getal op de sproeier zelf zegt wat over het aantal CC brandstof wat er per minuut doorheen gaat vanaf 50cm, beginnend vanaf de kant waar de schroefdraad zit. Dit zegt in ons geval dus niks, aangezien we de brandstof vanaf de andere kant aanzuigen :P vandaar dat de sproeiermaten tussen lange en korte sproeiers zo verschillen.
This is how the flow for the different types is measured
HEX - 4/042 and M10 / 14
Indicates flow in the opposite direction
Mikuni states here the amount of fuel that passes in the opposite direction. That is, you let the fuel pass from the threaded part of the nozzle.
Size # 150 thus does not tell you how much fuel can actually pass in the direction that the fuel takes during operation.
Er zit ook een omrekentabel bij om lange sproeiers om te rekenen naar ronde sproeiers.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Bij die lange imitatie is het getal de maat van de boring van de sproeier.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Sproeiers

Bericht door Tombo »

Dit stukje gaat ook echt over originele Mikuni sproeiers. Ik heb ook wat lange met een mikuni logo er in.
Maar de maat van de boring, dus 180 is dan 1,8mm of hoe moet ik dat zien?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Tombo schreef:Maar de maat van de boring, dus 180 is dan 1,8mm of hoe moet ik dat zien?
Komt overeen met de maat van een sproeier meetsetje. Het zijn iig geen millimeters
Yamaha Sheriff 1981
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Voor alle duidelijkheid: ik had al een keer een nieuwe 16 mm carburateur gemonteerd. Benzine kraantje open en daarna werden mijn voeten nat van de benzine.
Bleek dat het vlotternaaldje niet compleet was. Aaan de onderkant daarvan zit een klein stiftje en een veertje.
Dat was niet aanwezig zodat de vlotter de vlotternaald niet kon raken. En dus ook niet kon afdichten, lachen!
Niet getreurd, opnieuw een carburateur besteld. Die was wél compleet.
Als ik er met de oude 16 mm niet uit kan komen, gaat deze erop.

Voor de goede orde, natuurlijk heb ik ook al gedacht aan lekke krukaskeerringen en zo, maar het ding start in max. 2 trappen en loopt stationair goed.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Sproeiers

Bericht door Tombo »

Je hebt een nieuwe carburateur gemonteerd, was dat een originele Mikuni? Of zo'n imitatie Mokuni o.i.d.? Ik zou lekker een originele monteren in ieder geval.
Die aluminium cilinders zijn gewoon goed, als je een beetje betrouwbaar snel wilt gaan, is dat eigenlijk de beste keuze
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Sproeiers

Bericht door Dr. Bob »

Is de aluminium cilinder een originele AJH of een imi van DMP? Die laatste zijn k*t..
Is de carburateur een originele of imitatie Mikuni? Imitatie krijg je niet lekker afgesteld.
Niet lullen maar poetsen!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Sproeiers

Bericht door kittop »

Fred58t schreef:Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Ik neem aan dat er geen vervuiling in je 190 sproeier zit...
Maar dit formaat zou betere resultaten moeten geven.
Het is een beetje eng, maar probeer wanneer de motor inhoud tijdens het rijden, even langzaam aan de choke te trekken.
Wordt dat dan erger of reageert de motor beter?

Heb je al wat geprobeerd met het clipje op de naald een standje naar beneden te zetten?
Het zou niet uit moeten maken, maar ik ben benieuwd of dat verandering brengt.

Het is ook niet verkeerd om eventueel een andere naald en de sproeierbehuizing te proberen.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Fred58t schreef:Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Dat is juist een te grote sproeier als die met iets minder gas beter loopt.
Yamaha Sheriff 1981
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Ik ben hier aan het worstelen met de carb die er op zat toen ik hem kocht. Een 16 mm.
Een nieuwe ligt al klaar voor het geval dat ik er met deze niet uitkom.
Na het monteren van de 60cc alu cilinder moest de naald meteen omhoog omdat ik anders niet van mijn plek af kwam.
De ori cilinder was multi vastgelopen en de uitlaatwartel was één geheel met de cilinder.
Haakse slijper en nieuw materiaal leek de beste oplossing.
Tot nu toe allemaal prima, tot het hoogste toerental.
Ik geloof geeneens meer dat het aan de hoofdsproeier ligt.
Binnenkort nog maar eens testen met de naald nóg een standje hoger, terwijl dit helemaal niet meer het gebied van de naald is.
Maar als je het niet probeert, weet je het ook niet.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

marco schreef:
Fred58t schreef:Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Dat is juist een te grote sproeier als die met iets minder gas beter loopt.
Nee, joh, echt niet.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Ik ben vanaf sproeiermaat 150 bezig omhoog te werken.
Het inhouden wordt steeds minder, maar grote God 190 voor een brommertje?
Maar o.k. 195 ligt al klaar en daarna moet ik zelf gaan boren en meten.
No big deal, ik heb alle spullen daarvoor klaar liggen.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Dat is wel groot idd.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Sproeiers

Bericht door Tombo »

We weten nog steeds niet of het om een originele of een imitatie carburateur gaat.
Plaats reactie