ontluchtingsdopje

Alles over de techniek en sleutelen
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

ontluchtingsdopje

Bericht door hermanvdveldt »

Beste mensen,
Ik ben een blijde bezitter van en fs1 p 1972. orange
nu heb ik al jaren last van een olielekkage, ik weet niet precies waar het vandaan komt, ik heb daar al vaker een berichtje over gestuurd , en ook goede reacties op gehad maar toch nog de lekkage.
nu had ik een vraagje over de ontluchtingsdop die boven op op het motorblok zit, als ik goed kijk tussen het frame door zie ik bij mijn motorblok een wit dopje , die geen slangaansluiting heeft, zou dat kunnen? zou het kunnen dat het blok zo niet kan ontluchten en druk opbouwd, en daardoor gaat lekker tussen de keering door?
Kan iemand mij daar iets over vertellen?
vriendelijke groet Herman
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door pee67 »

Of daar nu wel of geen slang op zit maakt niks uit.
De werking blijft onveranderd.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door hermanvdveldt »

dat begrijp ik , maar dat is mijn vraag ook niet, want dat ontluchtingsdopje ontucht ook zonder slang.
maar volgens mij heeft mijn ontluchtingsdop geen slangaansluiting en is dus gesloten.
weet iemand daar iets van ?
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door scirocco »

Om het uit te sluiten zal je toch het blok er even onderweg moeten nemen
En dan eventueel de juiste ontluchting dop plus slang Plaatsen
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door hermanvdveldt »

ja idd, dat is nog wel een hele klus. maar als een ontluchter belangrijk is dan moet het zeker gebeuren, bedankt voor de info!
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door pee67 »

Ik heb even je andere topic doorgenomen.
Begrijp ik goed dat het nog steeds om dezelfde lekkage gaat?
Zo Ja, heb je wel eens het vulbusje waar de keerring omheen zit vervangen ?
Heb het zelf eens gehad dat daar een slijtage op zichtbaar was waarlangs er olie kon lekken.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door NIX »

Geloof maar dat er een gatje in dat witte dopje zit. Waarschijnlijk is het deel waar de slang op geschoven zit, afgebroken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door marco »

Of het gaatje zit verstopt met vuil
Yamaha Sheriff 1981
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door hermanvdveldt »

het is nog steeds de zelfde lekkage, de ketting is nat van de olie, busje en keering al 2 keer vervangen, nu hoop ik toch dat het ontluchtingsdopje , een gesloten dop is ( als die bestaan) dan kan ik die vervangen voor eentje met slang.
de bromfiets staat nu in de hal, omdat mijn schuur niet verwarmd is. na mijn laatste rit moest ik lopend naar huis, na een paar tuffen, ( knallen) uit de uitlaat stopte hij ermee, bougie vonkt bijna niet meer , en wil niet meer starten. Ik heb half jaar geleden nog condensator en contactpunten vervangen, dit moet ik ook nog verhelpen, zou iemand kunnen zeggen wat er kapot kan wezen ? ik heb er geen haast mee, want ga toch pas weer rijden in april . graag zou ik een paar fotos plaatsen, maar ik weet helaas niet hoe dat moet hier..
iedereen alvast een mooie jaarwisseling gewenst! en als iemand mij nog een goede raad kan geven , graag
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door kittop »

Beste wensen voor 2021 Herman en uiteraard ook voor de andere forumleden.
Het ziet er naar uit dat 2021 begint als puzzeljaar voor jou.

Als je de contactpunten en condensator al vernieuwd hebt:
Zou ik eerst kijken naar de massa van de bobine.
Daarna de korstsluitkabel van het contactslot los gooien.
Controleren op beschadigingen en/of corrosie van de betreffende bekabeling
en vooral of het kabeltje van de contactpunten niet langs het vliegwiel loopt en daardoor beschadigd is.

Voor je olielekkage zou ik willen weten of de olie langs de as komt of langs de oliekeerring.
Misschien is het een optie om een stukje folie in een koffiefilter pas te maken en precies een rond gat te snijden in het filter en folie iets kleiner dan de maat van de bus en de koffiefilter over de bus te schuiven en vast op de motorblok plakt, voordat je het voortandwiel monteert.
Wordt de koffiefilter nat tussen het blok, dan is het de afsluiting keerring/bus en blijft het daar droog, dan is het bus/as aansluiting.
Is het nog onduidelijk,,, snij van dik pakking papier een pakking pas tussen de bus en het voortandwiel.
Dat moet dan een nog ander resultaat geven, waardoor je voortandwiel alleen aan de buitenzijde olie zou moeten bevatten.
Om dit weer goed te kunnen waarnemen, zou je schilderstape op de zijkanten van het voortandwiel kunnen plakken.

Ik ben erg benieuwd.

Ps: Betreft het witte dopje,,, daar verwacht ik niet veel van. Wat ik wel verwacht is wat NIX daarover schrijft.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door fizzie »

Het lekken tussen het busje en de as komt voor als de pasvlakken beschadigd zijn.
En als je de moer die het kettingwiel op zijn plaats houdt niet vast draaid.
Het lekt dan tussen de binnenring van t lager en het busje door.
Loopt dan over de as naar buiten.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door kittop »

fizzie schreef:Het lekken tussen het busje en de as komt voor als de pasvlakken beschadigd zijn.
En als je de moer die het kettingwiel op zijn plaats houdt niet vast draaid.
Het lekt dan tussen de binnenring van t lager en het busje door.
Loopt dan over de as naar buiten.
Dezelfde lekkage is al eerder besproken geweest, de lekkage via de as zijn al verschillende oplossingen aangedragen.
Het lijkt me nu handig om uit te vinden waar de olie nu exact uitloopt.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door hermanvdveldt »

Ik zal het allemaal nog is goed bekijken, en over nadenken.
Bedankt voor de nuttige informatie

Herman
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door Ronvm »

Ik gebruik al 30 jaar Molykote Siliconenvet 55m om de lip van de keering bij montage mee te smeren.
Echt super spul en heeft mij meer dan eens de oplossing bij terugkerende lekkages geboden.
Zelfs wanneer de as of bus licht beschadigd is goede resultaten.

Ron
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ontluchtingsdopje

Bericht door hermanvdveldt »

beste leden, ik heb het motorblok eronder vandaan gehaald, en de olielekkage waarvan ik jaren dacht dat het van mijn voortandwiel kwam, bleek niet zo te wezen.. maar de bout van het neutraallampje zat helemaal los! de olie is al die tijd daar vandaan naar beneden gelopen, en op de tandwielas terecht gekomen, dit gebeurde alleen als ik er mee reed, en daarom altijd maar die as als oorzaak gezien! ook zat idd wel een gaatje in de ontluchtingsdop , maar de tule was afgebroken!, nix, Sirocco, kittop, jullie hadden helemaal gelijk ! idd als je goed wilt sleutelen moet gewoon het blok eronder vandaan, een goede raad! en dat mijn bromfiets ermee stopte tijdens mijn laatste rit, dat bleken de contactpunten te zijn, de contactpunten waren doorgescheurd daar waar het geisoleerde gedeelte zit voor tegen het vliegwiel. de contactpunten waren nog geen half jaar oud, ze waren ook wel erg goedkoop. nu ik het blok aan het openhalen bent, heb ik eigenlijk nog een vraagje, ik heb mijn schijf eruit gehaald en mijn vraag is of een schijf versleten kan zijn? zou ik dat kunnen meten of kunnen zien?, of zijn die dingen altijd wel goed? nu het blok toch open is zou ik hem kunnen vervangen.
iedereen bedankt voor de info,
Herman
Plaats reactie