Een veel gestelde vraag op ons forum is "Is mijn brommer goed afgesteld??". Vaak volgt hier het standaard antwoord uit "Check de kleur van je bougie!". Om het wat makkelijker en duidelijker te maken is dit artikel geschreven. Na het lezen van dit artikel kan je bougie perfect "aflezen"!

 

Allereerst moeten we er zeker van zijn dat je de correcte bougie in je FS1 hebt zitten. Je kunt niet zomaar een willekeurige bougie in je FS-1 draaien. Het verschilt per motorische setup welke bougie je moet gebruiken. Nu vraag je je misschien af, waarom? Nou, iedere bougie heeft een nummer. Dat nummer zegt iets over de specificaties van de bougie. Waar het ons vooral om gaat is de warmtegraad van de bougie. Een voorbeeld: NGK B8HS, de B8 verteld ons dat het een bougie is met hittegraad 8. Dit is vrij "koud". Een NGK B6HS is weer "warm". Welke bougie bij welke motorische setup hoort, wordt hieronder globaal uitgelegd. Let op! Dit zijn alleen richtlijnen!

 
  • NGK B6HS: Voor originele FS1's (45 km/h)
  • NGK B7HS: Voor iets opgevoerde FS1's (+/- 65/70 km/h)
  • NGK B8HS: Voor opgevoerde FS1's (+/- 80/85 km/h)
  • NGK B9HS: Enkel voor hele snelle FS1's of voor opgevoerde FS1's op warme zomerdagen
 

Wanneer je een te warme bougie (bijvoorbeeld NGK B6HS) in een opgevoerde FS-1 draait, bestaat er een kans dat je motortje gaat pingelen. Dit houdt in dat het mengsel te vroeg ontbrandt en niet optimaal ontbrand. Dit kan grote gevolgen (schade!) hebben aan de motor, tot gaten in zuigers aan toe! Als je een te koude bougie in een FS1 draait, dan komt de bougie niet op temperatuur en presteert de motor veel minder.

Hieronder staan een aantal foto's van bougies, met daarbij hun uitleg:

Nieuwe bougie

Dit is een brandschone bougie, zo komen ze uit de fabriek rollen.

   

Koffiebruin en schoon

Zo zien we ze graag. Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!

   

Zwart en nat

Deze bougie laat ons zien dat de ontsteking misschien verkeerd staat. De ontsteking is niet in staat om al het mengsel te verbranden.
Het kan ook zijn dat je te vet smeert (mengsmering).

   

Zwart

De bougie op deze foto laat ons zien dat het mengsel te rijk was, of de bougie te koud was.
In het eerste geval moet er een kleinere sproeier in.
Als de bougie te koud blijkt te zijn, moet er een warmere bougie in.

   

Wit

Een witte bougie duid erop dat het mengsel te arm is, de ontsteking te vroeg of de bougie te warm.
In het eerste geval moet er een grotere sproeier in. Wanneer de ontsteking te vroeg staat, moet deze later gezet worden. Als de bougie te warm blijkt te zijn, moet er een koudere bougie in.

   

Electrode beschadigd

Deze foto laat ons zien dat de electrode ernstig beschadigd is. Dit kan erop duiden dat de motor te heet is geworden. De oorzaak hiervan kan een te arm mengsel zijn, een te hete bougie of een ontsteking die te vroeg staat.