|
Omdat voorkomen beter
is dan genezen hebben wij even alle onderhoudswerkzaamheden voor je
op een rijtje gezet.
We baseren dit op de onderhoudsschema's welke ik de verschillende
gebruikersboekjes staan. Als je je hieraan houdt, dan zal je FS1
zelden problemen geven. Het dan ook sterk aan te raden dit schema zo
nu en dan toch eens door te lopen. |
|
Onderhoudsschema's |
No. |
Controlepunten |
Afstand |
500km |
1000km |
3000km |
6000km* |
1 |
Voor- en achterrem bijstellen |
O |
O |
O |
O |
2 |
Versnellingsbak-olie verversen |
O |
O |
O |
O |
3 |
Vorkolie verversen |
O |
|
O |
O |
4 |
Doorsmeren |
|
O |
O |
O |
5 |
Accu-vloeistof bijvullen |
O |
O |
O |
O |
6 |
Bougie schoonmaken |
|
O |
O |
O |
7 |
Ontsteking afstellen |
|
O |
O |
O |
8 |
Carburateur afstellen |
|
|
O |
O |
9 |
Luchtfilter reinigen |
|
O |
O |
O |
10 |
Cilinderkop en zuiger ontkolen |
|
O |
O |
O |
11 |
Uitlaatdemper reinigen |
|
O |
O |
O |
12 |
Bouten en moeren natrekken |
O |
O |
O |
O |
13 |
Achterketting bijstellen |
O |
O |
O |
O |
14 |
Autolube pompje bijstellen |
O |
O |
O |
O |
15 |
Spanning en vervorming van spaken en velgen controleren |
O |
O |
O |
O |
16 |
Vet
aan vetnippels toevoegen |
|
O |
O |
O |
* iedere 3000 km hierna |
Behalve deze
controlepunten moet het volgende ook worden schoongemaakt
en/of bijgesteld iedere 500 km, of minstens één keer per
maand. Het is ook verstandig om dit te doen bij het begin
van een lange rit.
Deze werkzaamheden kunnen worden verricht
met het Yamaha gereedschapssetje wat bij de brommer hoort
(of iets vergelijkbaars).
No. |
Controlepunten |
Kan door de berijder zelf gedaan worden |
1 |
Voor-
en achterrem |
Kabel
en remstand bijstellen |
2 |
Koppeling |
Speling
en kabel bijstellen |
3 |
Versnellingsbak-olie |
Oliestand controleren en indien nodig bijvullen |
4 |
Accu |
Vloeistof controleren en zonodig bijvullen |
5 |
Bougie |
Reinigen en eventueel de electroden-afstand
controleren |
6 |
Luchtfilter |
Schoonmaken |
7 |
Achterketting |
Bijstellen en smeren |
8 |
Overige
delen |
Bouten
en moeren aanhalen |
| |
|
Bij het aanhalen van bouten en moeren
moet vooral op het volgende gelet worden:
Voor- en achteras |
Motorblok |
Balhoofd |
Kettingbeschermer |
Veerelementen |
Handgreephouders |
Stuur |
Carterdeksels |
Steppenbalk |
Cilinderkop |
Standaard |
Carburateur |
Demper |
Luchtfilterdeksel |
Zadel |
Andere |
|
|
Smeringstabel |
Deze tabel is belangrijk om de FS1 in een goede conditie te
houden om om te zorgen dat alles goed blijft functioneren.
No. |
Smeringspunten |
Afstand |
Type |
500km |
1500km |
3000km |
elke 3000km |
elke 6000km |
1 |
Remassen (voor en achter) |
V |
|
O |
O |
O |
|
2 |
Wiellagers (voor en achter) |
V |
|
|
O |
|
O |
3 |
Remkabel(s) |
M/O |
|
O |
O |
O |
|
4 |
Koppelingskabel |
M/O |
|
O |
O |
O |
|
5 |
Kilometertellerkabel |
V |
|
|
O |
O |
|
6 |
Voorvork |
V |
|
|
O |
O |
|
7 |
Balhoofdlagers |
V |
|
|
|
|
O |
8 |
Voorvorkolie |
M/O |
O |
|
O |
O |
|
9 |
Remstang |
V |
|
O |
O |
O |
|
10 |
Middenbokstandaard-as |
M/O, V |
|
|
|
|
O |
11 |
Schakelas |
M/O, V |
|
|
O |
O |
|
12 |
Gashandvat |
V |
|
O |
O |
O |
|
13 |
Versnellingsbakolie |
M/O |
O |
O |
O |
O |
|
14 |
Achterbrugas |
V |
|
|
O |
O |
|
15 |
Ketting |
M/O |
|
O |
O |
O |
|
* V
Vet
M/O Motorolie (SAE 10W/30)
|
|
Handige weetjes |
|
|
Mengverhouding |
1:20 volgens boekje, maar 1:35
is genoeg |
Bandenspanning |
1,4 bar voor en 1,9 tot 2,0 bar
achter |
Speling voorremhendel |
5 tot 8 mm |
Speling koppelingshendel |
2 tot 3 mm |
Speling rempedaal |
20 tot 30 mm |
Speling ketting |
minimaal 16 mm |
Elektrodenafstand bougie |
0,5 tot 0,6 mm |
Afstand contactpunten |
0,3 tot 0,4 mm |
Voorontsteking |
1.6 tot 1.8 mm |
Speling gaskabel |
0,5 tot 1,0 mm |
Luchtstelschroef |
1 1/4 slag open |
Versnellingsbakolie |
SAE 10W/30 (voor natte platen
koppeling) |
Hoeveelheid olie |
600 tot 650 cc |
|
|
Cilindermoeren |
10 Nm |
Moer primaire tandwiel |
40-45 Nm |
Vliegwielmoer |
50 Nm |
Koppelingsmoer |
45 Nm |
Bouten koppelingsveren |
6 Nm |
Moer voortandwiel |
45 Nm |
Ophangbouten motorblok |
25-30 Nm |
Boutjes membraankleppen |
0,8 Nm |
|
|