Pagina 86 van 91

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 21 feb 2021, 21:23
door kittop
De krulslang is verbannen naar mijn busje.
In mijn busje heb ik een minicompressor staan waar nu die krulslang aan vast geklitteband is.
Ik ben een paar keer in de garage op mijn giechel gegaan door die ver/uitge-rekte krul slang...
Die krulslangen krullen ook heel makkelijk om je enkels namelijk.
Ook werd die krulslang steeds korter door scheurtjes in de slang, maar is nog lang genoeg voor in een badkamertje.
Ondanks ik vaak op mijn knietjes in die badkamers te vinden ben, vindt de ellendige krulslang toch ook daar nog mijn enkels.
Maar vanaf je knieën sla je niet zo hard tegen de vlakte.

Maar de: https://airpress.nl/luchtslang-muurhasp ... rame-46599
heeft knappe keilbouten, maar de toevoerluchtslang is maar een meter.... en uiteraard net 5cm te kort.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 21 feb 2021, 23:34
door NIX
kittop schreef: 21 feb 2021, 09:49Wat me opvalt is ontzettend veel kleine friemel boutjes en moertjes brugjes en plaatjes op de Commander.
Weinig metrisch denk ik?
Metrisch op een Engelse begin jaren 70 motor? Ik dacht het niet. Het is in feite een dominator waar alle kinderziekten uitgehaald zijn, maar het blijft bijna vooroorlogse techniek en bouw, slechts 2x gelagerde kruk (bij een twin!), met een losse bak en primaire aandrijving en NIETS is sleutelvriendelijk. Om bij 1 lullig dingetje te kunnen, moet bijna alles uit elkaar. Even een voortandwieltje wisselen is er niet bij. De brugpen is ook een vrij ingrijpende operatie en daarom bijna altijd noodzakelijk. Niemand doet het en het ding moet met 80W90 gesmeerd, maar er wordt altijd vet in gepompt, wat het brons niet goed smeert. Dus gaat het kapot. En al die kleine boutjes zijn ook nog geborgd en overal shims.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 22 feb 2021, 06:43
door kittop
Kanonne,,,

Ik heb altijd het idee gehad dat Engelse motoren uberhaupt nooit volwassen zijn geworden.
Het had de Harley van mijn buurman kunnen zijn...

Mijn buurman/maatje werd overigens als jongetje "levendig" gediagnosticeerd.
Tegenwoordig zou een stempeltje PNSS, PTSS, ADHD of iets dergelijks op zijn voorhoofd geplant zijn.
En met de huidige lockdown en avondklok houdt al dat "sleutelplezier" in combinatie met zijn continue kapotte badkamer en Harley mijn buurman wel behoorlijk van de straat.
Hij heeft een hond en de code van de garagedeur, dus kan hij na 21:00 nog ongestraft mijn dikke Bahco uit m'n garage halen.
De nieuwe luchtslang haalt het net niet naar zijn sleutelplek,
maar elk nadeel heeft een voordeel zou Cruijf gezegd hebben.

Of was al dat "sleutelplezier" dat je van de straat houdt in jouw geval nou juist net niet de bedoeling?...

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 06 mar 2021, 20:51
door kittop
Samen met Raul voorvork van een RD250lc progressief maken....
Tuurlijk verkeerde simmerringen meegekomen....

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 21 mar 2021, 10:46
door kittop
Progressieve Wilbers monteren op de XT500.
Minder dweil, maar heb het idee dat het voorwiel sneller blokkeert bij het remmen.
Misschien de voorvork iets door het kroonstuk steken en achterveren opstellen.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 09 apr 2021, 00:31
door fs-ael
Tandwielen aan het natekenen, om een kortere 4e versnelling voor de fs1's te laten maken :)
geen gat meer tussen de 3e en 4e versnelling

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 09 apr 2021, 22:06
door yamjan
Interessant, die tandwielen! Mooi alternatief voor een (duur) 5-bak blok. Maar is dat betaalbaar, tandwielen in eigen beheer maken?

Voor een 80cc 5A7 (of G7S, YB 100) blok zou dit ook geen kwaad kunnen. Daar zijn 1, 2 en 3 gelijk aan de FS1, de 4 is echter 27/26 tegen 26/27 van de FS1. Het gat tussen 3 en 4 is dus nog groter bij de zware blokken.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 11:34
door Niels
fs-ael schreef: 09 apr 2021, 00:31 Tandwielen aan het natekenen, om een kortere 4e versnelling voor de fs1's te laten maken :)
geen gat meer tussen de 3e en 4e versnelling
Ik had ooit een 3D model van een hele 4-bak.
Heb je daar misschien wat aan?
Ik kan eens kijken of ik die nog ergens heb.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 14:05
door fs-ael
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze sets heb ik begin dit jaar laten maken.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 14:22
door fs-ael
yamjan schreef: 09 apr 2021, 22:06 Interessant, die tandwielen! Mooi alternatief voor een (duur) 5-bak blok. Maar is dat betaalbaar, tandwielen in eigen beheer maken?

Voor een 80cc 5A7 (of G7S, YB 100) blok zou dit ook geen kwaad kunnen. Daar zijn 1, 2 en 3 gelijk aan de FS1, de 4 is echter 27/26 tegen 26/27 van de FS1. Het gat tussen 3 en 4 is dus nog groter bij de zware blokken.
Nee het is helaas niet goedkoop, zeker omdat de aantallen klein zijn.

De verhouding ben ik nog niet helemaal uit, 25/28 is misschien wel wat te kort.
en 2 nieuwe tandwielen maken is vrij duur.

Nu eens kijken of het ook met 1 tandwiel kan. en zo op bij voorbeeld 25/27 uit te komen,
een 5bak is 26/26 op de zelfde as afstand. dus er is wel wat mogelijk denk ik.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 16:21
door marco
Word tijd voor een eigen rubriek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 17:00
door NIX
Maar er een flinke batch van aan. Dan wil ik ook wel een setje. Jij doet nu wat Yamaha al jaren gelden had moeten doen. Een langere 3 maken zou trouwens ook kunnen.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 19:33
door yamjan
Mooi hoor die recht vertande primaire aandrijvingen. Sprak vanmiddag een vriend, hij heeft een bestelling lopen in Tsjechië. Primaire tandwielen voor een Kawasaki 750 3 cilinder, die zijn normaal al recht vertand maar nu met 15% zwaardere overbrenging. Hierdoor een lager moment (minder kracht) op de koppeling en versnellingsbak. Gaat hem vooral om het laatste. Als ik weet wat zijn ervaringen zijn laat ik het weten.

Hij heeft ook wel eens tandwielen besteld bij Nova Racing in Engeland. Dan kan er bijvoorbeeld door een aantal tandwielen te wisselen van een standaard versnellingsbak een close-ratio bak gemaakt worden. Helaas levert Nova niets voor FS1.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 22:27
door wiebo
NIX schreef: 10 apr 2021, 17:00 Maar er een flinke batch van aan. Dan wil ik ook wel een setje. Jij doet nu wat Yamaha al jaren gelden had moeten doen. Een langere 3 maken zou trouwens ook kunnen.
Dat had veel FS1 rijders een hoop ergernis bespaard inderdaad. Veel FS1 ‘s reden amper in de 4.

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Geplaatst: 10 apr 2021, 23:37
door fs-ael
NIX schreef: 10 apr 2021, 17:00 Maar er een flinke batch van aan. Dan wil ik ook wel een setje. Jij doet nu wat Yamaha al jaren gelden had moeten doen. Een langere 3 maken zou trouwens ook kunnen.
Dat is het probleem, Fs1 rijders zijn zuinig 😄
Aantallen zoals in de Kreidler wereld gaat niet lukken.
Bij 10 stuks moet je aan 120/130 per tandwiel
Denken.