Lock instelling trapmechanisme ?.

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door jvsoelen »

Wie van de Yamaha RD50M rijders kan mij helpen met deze vraag:
Ik heb de lock aan de linkerkant van de trapmechanisme uitgetrokken (om te checken) of de trapinrichting van mijn RD50 nog werkte.
Toen ik dat deed schoot er aan de andere (rechter) kant (een veer) de trap krank uit de vierkante nokken.
Alles werkte (de trapinrichting).
MAAR nu probeer ik (de rechterkant, veerdruk) weer terug te drukken , en aan de andere kant de lock weer terug te zetten !!!, maar wat ik ook probeer ALS ik aan het achterwiel draai gaan de trappers mee rond ????.
En als ik de lock pin bovenop de schijf zet blijven ze stil staan MAAR kan ik de trappers wel omhoog bewegen ???.
Is dat goed dat de Kockengen pin bovenop de schijf moet staan.

Laat het weten mensen, voordat er ongelukken gaan gebeuren.



Afbeelding
Afbeelding
kittop
250km gereden
250km gereden
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door kittop »

Gewoon je fietsketting in de oud ijzer bak gooien.
Ik kan me niet voorstellen dat ooit iemand gaat fietsen met een RD.

Rechter crank indrukken linker crank een halve slag naar voren en klaar.
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door jvsoelen »

Kittop, en moet dan dat haakse pennetje IN één van de gaatjes vallen ?, of zoals nu bovenop zetten???.
kittop
250km gereden
250km gereden
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door kittop »

jvsoelen schreef:Kittop, en moet dan dat haakse pennetje IN één van de gaatjes vallen ?, of zoals nu bovenop zetten???.
Als je graag wil fietsen, dan moet je het handeltje kwartslag draaien en indrukken precies in de gaatjes van het tandwiel.
Als het goed is/als ik het goed heb, zit er een veertje op het handeltje dat die terugspringt als je het handeltje terug draait.

Het is bijna 50 jaar geleden dat ik daarmee bezig geweest ben beste man.
Ik heb die rommel (ketting en tandwielen) meestal gewoon gelijk geamputeerd.
Het was vastgeroest en/of rammelde storend.
Zelfs het handeltje ging er af, ik had een keer gehad dat mijn broekspijp er aan bleef hangen...
Leuk als je je voet wil neerzetten bij het stoplicht, en je krijgt je voet niet aan de grond.
Kanonne wat sta je voor Jan met de korte jongeheer, alsof je bezopen bent.

Je kan overigens beter je gewone fiets pakken...
minder complex en trapt lichter.
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door jvsoelen »

Kittop, :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door jvsoelen »

Nee, daar vraag ik het niet om .
Want met de fiets is het maar ........, daarom heb ik de Yamaha RD50 2L6.
Maar nu mijn probleem(pje), als het pennetje niet goed staat en ik duw de Yamaha (achteruit) dan gaan de (trappers/nu duo-steps), ook omhoog i.p.v. dat ze op de onderste positie blijven staan.
En spring de veer aan de andere kant (uit) de vergrendel nokjes.
Ik krijg het niet goed?.
Laat even weten.
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door jvsoelen »

kittop
250km gereden
250km gereden
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15

Re: Lock instelling trapmechanisme ?.

Bericht door kittop »

Het kleine handeltje van je laatste foto van 14 december moet je wel een halve slag draaien als je de pen in het tandwiel gedrukt hebt. Dan springt de nok niet terug.
Als het handeltje aan de vrij uit het tandwiel is, dan hoort de RD gewoon achteruit te kunnen rijden zonder dat de linker crank opgetild wordt. Indien dit nog gebeurt, dan zit het tandwiel vast aan de linker crank, door roest of in jouw geval hoogstwaarschijnlijk verf.
Plaats reactie