Restaureren of niet ??

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Restaureren of niet ??

Bericht door Ronvm »

Beste mensen,

Ben nieuw op dit forum.
Heb gisteren na wat zoeken een FS1 gekocht, 1972 uit Duitsland, 5 versnellingen en gaat op motorkenteken.
Eigenlijk zocht ik een hobby, wilde er een van begin af aan nieuw opbouwen, maar ben nu aan het twijfelen.
Moet ik dit alleen wat aanpassen? Denk aan een stokstuur, knipperlichten eraf of de originele voor NL. Markt,
a.licht normaal model er op en wat kleine dingen zoals de voorvorkrubbers? Of toch helemaal
Uit elkaar en nieuw maken?

Hoor graag jullie mening!
Ik zou graag wat foto’s plaatsen maar dat lukt mij niet !

Gr Ron
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Restaureren of niet ??

Bericht door NIX »

Nieuw restaureren haalt de ziel uit een brommer. Ik heb al zoveel best mooie patina brommers voor veel geld kapotgerestaureerd zien worden. Totaal onnodig. Zet erop wat je wil, hou de originele spullen zodat die ooit terug kunnen indien gewenst. Zo behoudt de brommer zijn waarde. Ga niet boren/zagen/lassen aan ori delen.

https://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f=6&t=8230
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Restaureren of niet ??

Bericht door kittop »

Welkom Ron,
Gefeliciteerd met je aanwinst.
Uiteraard is het van belang dat de FS1 goed is, zowel motorisch als wel het rijdgedeelte, zodat je wel met plezier en probleemloos je kilometers kan maken.

Op de foto op de link van NIX is het brommertje van mijn dochter die ze aangeschaft had toen ze twaalf was.
Het brommertje was echt een lijkje en bijna alles was kapot en doorgeroest.
Ze had 4 jaar de tijd om onderdeeltjes te vinden en passend te maken, en verschillende onderdelen van verschillende brommers en motoren zijn daarbij niet geschuwd.
De onderdelen die van de originele brommer af kwamen, heeft ze nog steeds, behalve die onderdelen die stuk en niet origineel waren.
Toen ze 16 was had het brommertje een DT tank met Keith Haring bestickering en een plat geslagen imitatie FS1 sport zadel.
Nu is ze 20 en nog steeds is het een project, en is ze van plan om er een motorkenteken er op te zetten.

Inmiddels is de brommer zo ver dat er weinig meer aan verbouwd kan worden, en de aandacht meer naar grotere motoren is getrokken.
Ondertussen is ze nog bezig met uitlaatschildjes, maar dat is ze inmiddels al een jaar.

Ik deel, net zoals mijn dochter, de mening van NIX, en kan je veel met een FS1 laten zoals het is.
Wat stuk is kan je repareren of vernieuwen, maar een geleefde brommer heeft ook wel wat, vooral als alles technisch voor elkaar is.
Een paar jaar geleden reed met de 2takt dag een 2 cilinder tweetakt Suzuki mee, motorisch en rijtechnisch was het apparaat subliem, echter zag de Suz er uit alsof die gisteren uit de hooiberg getrokken was.... Dat had echt iets bewonderenswaardig.
Met de Trail van Britte was dat niet te doen, want de Trail was geen patiné, maar macramé en was dus gatenkaas met van alles bij elkaar geknoopt.

In eerste instantie wilde Britte zoiets er van maken: https://pipeburn.com/wp-content/uploads ... ped_01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;"
Uit eindelijk kwam ze bij zinnen en realiseerde ze zich dat een originele brommer ook wel wat had.

Succes met de FS1 en maak er wat van, en we zijn gek op foto's uiteraard.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Restaureren of niet ??

Bericht door kittop »

Afbeelding


Acht jaar geleden.... Zucht.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1408
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Re: Restaureren of niet ??

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

Als de brommer nog in goede staat is, vindt ik vaak gebruikte onderdelen mooier dan een foldermodel bouwen.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Restaureren of niet ??

Bericht door pee67 »

Welkom op het forum.

Een gebruikte brommer met nog heel veel originele onderdelen en mooie patina krijg je zelden mooier.
Helemaal opnieuw en in originele staat herstellen is, naast dat het een kostbare klus kan worden, ook nog maar de vraag of alles wat je wil vervangen nog wel verkrijgbaar is.
Eenmaal begonnen is er geen weg meer terug...

Ik heb de FS1 niet gezien, maar mijn persoonlijke mening is, ga er eerst lekker op rijden en van genieten zoals die nu is. Restaureren kan nog altijd.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Plaats reactie