Snelheid FS1

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

Ik heb een Duitse FS1, 5 bak roterende inlaat met slechts 8000 km. Cilinder is er af geweest en ziet er goed uit. Heb hem licht gehoond en nieuwe veren gemonteerd. Onsteking staat op 2 mm v. BDP en de sproeier is 180.
Ik rijdt met een motorkenteken en op N wegen valt de snelheid bij het minst geringste terug van 70 naar onder de 60 km/u.
Is dit normaal? Hoe hard zou hij sowieso moeten rijden?
Ik denk aan een aluminium 60 cc cilinder van A.J.Huige. Maar eigenlijk wil ik alles origineel houden.

Wie kan mij iets meer vertellen?
Gr Ron
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Snelheid FS1

Bericht door Dr. Bob »

Ik ga ervan uit dat je een originele FS1 cilinder hebt met tattoo, waar niet aan gevijld is, en dat je een origineel 260 kopje hebt.
Bovendien een goede compressie, minimaal 8 bar. Anders is de basis al niet in orde.

Een originele FS1 cilinder haalt dan ongeveer 85-90 als je plat gaat liggen.
Rechtop zittend houdt het meestal op bij 75-80. Afhankelijk van je grootte en kleding natuurlijk.
Onderin de toeren is de trekkracht matig en als je dan 70 in 5 rijdt zit je met de standaard tandwiel verhouding net te laag in toeren. Terug naar 4 en hij trekt het weer maar dan jankt ie het weer uit bij 70.
Je kunt je tandwiel verhouding wat aanpassen van standaard 13-39 naar 13-41. Zit je net wat gunstiger bij 70.
Ook kun je het kopje laten verbeteren en de compressie wat verhogen, dan houdt hij de snelheid makkelijker vast.
Daardoor wordt de cilinder wel heter, en heb je iets meer kans op vast lopers.
Ontsteking zou ik op 1,8 terugzetten, wordt ie in ieder geval iets minder heet.
Een aluminium Athena cilinder van 57,5 cc loopt iets harder maar is onderin de toeren niet veel beter.
Wel is de koeling van een Athena veel beter door de grotere koelribben en de nicasyl wand.
Ideaal om te tunen zonder dat de boel snel vastloopt!
Wel beter maar niet origineel.
Niet lullen maar poetsen!
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Snelheid FS1

Bericht door yamjan »

Beste Ron,
Welke tandwielen heb je op het motortje zitten? En ook belangrijk, welke uitlaat en is deze helemaal schoon? De voorontsteking is met 2.0 mm aan de vroege kant, probeer eens 1.8 mm. En weet je zeker dat sproeier 180 (originele sproeier of imitatie) de juiste voor jouw set-up is? Dat kan best hoor maar er zijn ook mensen die met andere maten rijden.

Een AJH/Athena loopt gegarandeerd beter dan een FS1 cilinder, door de grotere cilinderinhoud is er een beter middengebied. Er is hier al veel over geschreven. Houd rekening met de aanschaf van een andere cilinderkop, van de 3E9 / 2RU modellen. De koelribben van de AJH en oude cilinderkoppen matchen niet en een grotere cilinder met kleinere kop ziet er niet uit.

Origineel houden? Bewaar jouw oude cilinder en kop gewoon, kan altijd weer teruggeplaatst worden.
Goed lopende FS1 of AJH cilinders zouden toch zo’n 85 tellerkilometers (80 echte km’s) moeten kunnen halen, waarbij de de AJH minder snel terug zal vallen.

Plaats wat foto’s van het snelheidsmonster, vinden wij leuk.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Snelheid FS1

Bericht door yamjan »

Dr. Bob en ik zijn gelijk aan het typen geslagen zie ik. Haha.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Snelheid FS1

Bericht door kittop »

Sowieso ben ik een voorstander voor een lichtere vertanding bij wat hoogtoerigere tweetakten om het inkakken en aan de koppeling hangen te voorkomen, echter als de brommer/motor met de vertanding wel goed gereden heeft is er onderhoud nodig. Indien voor het werk aan de cilinder de FS1 wel goed liep, is het misschien wel zo dat de zuigerveren aan de cilinderwand (nog) niet goed aansluiten waardoor je wat verlies hebt wat je voelt bij lagere toerentallen.
70 kg, een strak leren jasje en skinnyjeans zal ook meer meehelpen dan stoffen wintermotorkleding met 90kg bij hogere snelheden.
Stel de FS1 goed af, 180 sproeier is okay, check de uitlaat, filter en ontsteking en gun de nieuwe zuigerveren wat tijd.
Monteer desnoods voor even een kleiner voortandwieltje en draai op topsnelheid je gas naar 3/4 en laat de boel niet te heet worden. Rij zo een paar honderd kilometer en probeer dan het oude voortandwieltje weer.
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

Heb al van alles geprobeerd, foto’s plaatsen dat krijg ik maar niet voor elkaar🙁 heb de app Imgur gedownload maar snap er nog niet veel van.

Tandwielen zijn 13/41, cilinder origineel met tattoo, compressie kan ik nu niet meten, de Kickstarter wordt opnieuw verzinkt. Ontsteking ga ik nog eens naar kijken. Uitlaat is een volgens mij nog originele. A. Demper is brandschoon en voorin ook geen spatje kool. Sproeier lijkt mij goed, als ik tijdens het rijden de choke maar een klein stukje aantrek gaat hij vier takten.
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

Ben de laatste 45 jaar wel kilootje of 30 zwaarder geworden 😂 misschien is dat het probleem
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: Snelheid FS1

Bericht door wiebo »

Ronvm schreef: 01 jun 2021, 11:17 Ben de laatste 45 jaar wel kilootje of 30 zwaarder geworden 😂 misschien is dat het probleem
D’r zijn er meer die daar mee te maken hebben :D
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Snelheid FS1

Bericht door yamjan »

Heb al van alles geprobeerd, foto’s plaatsen dat krijg ik maar niet voor elkaar🙁 heb de app Imgur gedownload maar snap er nog niet veel van.

Probeer Postimage, hoef je geen account aan te maken. Supersimpel. Foto selecteren vanaf de telefoon, optie ‘hotlink voor fora’ gebruiken, dat is een mooi formaat.

Afbeelding
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

https://postimg.cc/gallery/ZSVXd7W

Ff kijken of het zo gelukt is
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

Dit zijn een paar foto’s die ik zo voorhanden had.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Snelheid FS1

Bericht door marco »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Snelheid FS1

Bericht door Dr. Bob »

Mooi rood-witje! 70 of 71 er denk ik. Voorste blokbout is aanwezig.
De uitlaat die erop zit is voor het type Street vanaf 1972. Hoort er eigenlijk niet op.
Dat zou best een imitatie kunnen zijn en die hebben vaak een slecht gelaste bocht waardoor er een vernauwing in zit.
Werkt dan als een restrictor, Weg prestaties!
Voel maar eens met je vinger onderin de bocht, als daar een dikke rand zit moet je die proberen weg te halen (niet eenvoudig) of een andere uitlaat erop zetten.
Niet lullen maar poetsen!
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

Vandaag een compressie meter gekocht, nog geen 3 bar… nu wel duidelijk waarom er niet veel gang in zit! Iemand nog een suggestie voor een goede 1e overmaat zuiger? En een goed adres in Zuid Holland om te laten boren/honen?
Ronvm
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2020, 17:53

Re: Snelheid FS1

Bericht door Ronvm »

Voor een zuiger ben ik al geslaagd
Plaats reactie