Pagina 1 van 2

Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 30 jun 2022, 08:17
door Rammy
Volgend probleem :

Bij gas geven pruttelt brommer en wil niet op toeren komen. Pas als met slippende koppeling brommer op toeren wordt gebracht pakt ie op.Maar bij opschakelen weer zelfde probleem.

Fs1 cilinder, roterende inlaat, 1970
16 mm verschillene sproeiers geprobeerd
Snelle uitlaat
Tank ontroest en behandeld
Benzine stroomt goed
Contactpunten 0.35-0.40 mm
NGK B8HS
Start goed.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 30 jun 2022, 10:04
door NIX
Contactpunten op 1,8mm voor BDP zetten. Deed de brommer het eerst wel goed of is er recentelijk wat aan veranderd? Wat voor kop? Wat voor vertanding?

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 30 jun 2022, 16:19
door Rammy
Bedank voor je reactie.
Liep al heel lang slecht. Hoop was de snelle FS1 cilinder maar het is erger geworden. Met tammere cilinder reed brommer slechts 46.. Met FS1 is er nu pruttelen bijgekomen ook bij gasgeven vanuit stationair. Ga morgen nog andere 16 mm Mikuni (origineel)carburateur proberen. Het lijkt erop alsof benzine/lucht mengsel bij laag toerental niet goed wordt aangezogen. Zodra aanzuiging goed opgang komt dan vliegt toerental omhoog.
Je kunt bij FS1 toch moment van openen niet wijzigen, enkel hoe ver punten opengaan, ideaal 0.3-0.4 mm ? Heb op forum het artikel gelezen over ontsteking, hoe af te stellen, maar grondplaat zit vast dus valt BDP toch niet te beinvloeden ?
Standaard kop.
Verdenk ook wellicht de schijf.
Vertanding moet ik nagaan maar verdenk deze niet. Kan je een video sturen via mail.
Blijft lastig om dit probleem in al zijn facetten via een bericht uit te leggen.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 01 jul 2022, 06:03
door kittop
Begin bij de basis:
- Demper schoonmaken,
- Luchtfilter schoonmaken en accubak vrij maken (poetsdoeken etc.)
- Luchtschroef één en een derde opendraaien
- Naald middelste stand
- Ontsteking kan je op tijd zetten (1,8 voor BDP zoals nix omschrijft) door het contactpunt iets dichter of open te stellen. grondplaat kan je niet roteren.
- Rotatieschijf verschuift niet zomaar en gebeurt niet spontaan iets mee... Of is vanaf het sleutelen er aan verkeerd gegaan.
Wel kan je het carburateurdekseltje/bak controleren op veel terugslagolie/benzine. Als dat zo is, kan een timing niet goed zijn of dat de schijf niet mooi sluit.
Als de schijf niet mooi/tijdig sluit, gaat de lucht 3x door de carburateur, wordt hierdoor te rijk aan mengsel en "KAN" je een vergelijkbare situatie krijgen hoe je deze omschrijft.
- Een standaard cilinderkop met een rand van 3mm of groter, kan ook een negatieve invloed hebben op 4takten/overslaan. Echter hebben de rotatieblokken al een hogere compressie kopje dan diverse membraan uitvoeringen,,,, meen ik.

Ik ben benieuwd.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 01 jul 2022, 08:30
door NIX
Wat Kittop zegt.

Op 0,4 openen de punten eerder dan op 0,3. Het tijdstip is dus wel degelijk te beinvloeden. Zelf rijd ik met 0,2mm opening, anders staat de boel gewoon veel te vroeg. Zo uit m'n hoofd is 1,8mm voor BDP iets van 32*.
Verder: hoe sneller de cilinder, hoe preciezer de afstelling moet zijn en hoe verder de kop gevlakt moet, dat leg ik in de opvoerFAQ ook uit. In de cilinder FAQ leg ik uit hoe waardeloos een FS1 cilinder eigenlijk is.
En ik vraag me ook af hoe goed of slecht de schijf is gemonteerd (ben ze 180* tegengekomen, of totaal verzaagd door een thuistuntert) en ik vraag me af hoe goed of slecht de krukaskeerringen zijn. Sterker:ik vraag me af of de kruklagers goed zijn, of al 50 jaar oud en of de kruktap waarop het vliegwiel zit op en neer kan dansen.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 01 jul 2022, 10:59
door Rammy
Dank jullie voor het meedenken, zeer gewaardeerd !
We gaan e.e.a uitvoeren/inspecteren. Schijf en keerringen inspectie is een grotere klus wellicht voor later.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 01 jul 2022, 18:46
door marco
kittop schreef: - Luchtschroef één en een derde opendraaien.
1,25 bij een 10mm
1,75 bij een 16mm

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 01 jul 2022, 23:27
door Rammy
Contactpunten afgesteld , nieuwe originele. Afstand 0.3.
Nog steeds pruttelen/ viertakten.
Andere Mikuni 16 mm geplaatst 150 sproeier. Bleef spurtelen ff mee gereden maar viertakt nu voortdurend. Dus nog slechter. We staan voor een raadsel.

Is er op dit forum een FS1 specialist die tegen vergoeding brommer kan nakijken.

Omgeving Zaanstad.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 02 jul 2022, 10:55
door NIX
Originele sproeier of imitatie? 4T-en is meestal te rijk mengsel. Imi sproeier 150 kan ori wel 200 zijn.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 02 jul 2022, 16:38
door marco
Rammy schreef: Is er op dit forum een FS1 specialist die tegen vergoeding brommer kan nakijken.

Omgeving Zaanstad.

Ik woon in Edam.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 03 jul 2022, 09:29
door Tombo
En Marco mag je betalen in bier :lol:

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 03 jul 2022, 14:16
door NIX
Rammy schreef: 01 jul 2022, 10:59 Schijf en keerringen inspectie is een grotere klus wellicht voor later.
Als die de oorzaak zijn, gewoon zsm uitvoeren.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 03 jul 2022, 15:47
door marco
Tombo schreef:En Marco mag je betalen in bier :lol:
AfbeeldingAfbeelding

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 03 jul 2022, 18:45
door Rammy
Gisterenmiddag weer aan gesleuteld. Nieuwe constatering : als de brommer tijdje heeft gelopen en wat warmer wordt begint ie nog beroerder te lopen. Uiteindelijk enkel viertakten/pruttelen of hoe je het ook noemen wilt. Starten gaat dan ook.moeilijker.

Heel veel is al nagekeken. Keerringen en schijf nog niet. Het is tijd voor een frisse kijk. Marco bedankt voor je aanbod, alvast.

Re: Pruttelt bij gasgeven

Geplaatst: 05 jul 2022, 22:01
door kittop
Wat ik zo terug lees, kan het wel eens zijn dat de gasnaaldblokering niet gemonteerd is.

https://www.cmsnl.com/yamaha-fs1edx-197 ... sSYU4TP2Uk

nummertje 18