Pagina 1 van 1

Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 09 apr 2023, 07:50
door Rammmy
Sinds kort in bezit van 2RU. De oliepomp zit er nog evenzo de 2RU gas/oliepomp kabel. Gebruik mengsmering. Kan vorige eigenaar niet vragen wat hij precies met oliepomp heeft gedaan. Lijkt erop alsof deze is losgekoppeld ? Nu wil ik een nieuwe enkele gaskabel plaatsen.

Kan ik de oliepomp gewoon laten zitten of is het beter een blind afdekplaatje te plaatsen (pomp verwijderen).

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 10 apr 2023, 09:26
door kittop
Hoewel de oliepompjes van Yamaha redelijk probleemloos zijn, is het mij om het even. Als je gaat tanken moet je altijd olie meenemen als je geen tankje hebt en moet je gaan uitvissen hoeveel olie je bij je benzine moet gooien als je geen pomp hebt. Aan de andere kant wordt er ook vaak vergeten om het olietankje op pijl te houden, met schade tot gevolg.
Om te controleren of je pomp functioneert kan je je tank leeghalen en een liter mengsmering in de benzine tank doen.
Het dunne uitgaande slangetje lostrekken van het spruitstuk en het spruitstuk aansluiting afdichten.
Het uiteinde van het slangetje doe je in een klein flesje en je gaat een stukje rijden.
Meet na het stukje rijden hoeveel brandstof je verbruikt hebt en kijk hoeveel olie er in het potje gekomen is.

Zelf heb ik een DT400 zonder pomp, maar tijdens de ritten loop je wel te googelen en knoeien tijdens het tanken.
Voor de tweetaktdag moest ik werkelijk gaan plannen, want die 400 rijdt 1:10 en alleen op '98.
Bij BP Eemnes volgooien, bij 's Hertogenbosch gaat dat ding al op reserve en moest ik van de rijksweg af om te zoeken naar '98. Tegenwoordig wordt een hoger octaan weer beter aangeboden, maar het is een tijd echt prut geweest. Dan bij een maatje in Bladel weer vol gooien bij een BP. Daarna aan de andere kant van Moergestel waar het verzamelpunt was, was een pomp met '97... Dan was de tank niet zo leeg om bij te vullen en pikte de DT het lagere octaan. Daarna de rit 80/100km en weer leeg,,, daarna nog twee keer tanken voordat ik thuis was.
Dit is bij elkaar behoorlijk aantal keren knoeien met olie.

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 10 apr 2023, 18:24
door Rammmy
Dank voor je uitvoerige beschrijving. Ik ga ervan uit dat de pomp niet meer werkt. Mijn vraag is eigenlijk kan ik die gewoon laten zitten en dicht het genoeg af of moet ik de pomp verwijderen en een blindplaat plaatsen.

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 10 apr 2023, 21:28
door Dr. Bob
Ik zou de oliepomp verwijderen. Heb wel eens gehoord dat ze stuk lopen als er geen olie meer doorheen gaat.
Dan lopen ze vast en breekt het plastic aandrijftandwiel, met alle ellendige gevolgen daarvan.

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 10 apr 2023, 23:44
door Rammmy
Dr.Bob heb je ervaring met het verwijderen ? Moet er nog iets inwendig ook worden verwijderd omdat ik in tekeningen van de pomp ,een aandrijfas zie met tandwielen zoals je schetst.
Zou je na loskoppelen dat kunnen laten zitten, lijkt me niet en is het makkelijk te verwijderen ? Wil voorkomen blok deels uit elkaar te moeten halen om eea te verwijderen. 2RU blok met oliepomp is voor mij onbekend en weet na loskoppelen niet zo goed wat ik tegenkom.
Mocht je advies hebben dan verneem ik graag.

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 11 apr 2023, 07:22
door marco
Je kan ook alleen het tandwiel verwijderen en de pomp laten zitten

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 11 apr 2023, 09:31
door NIX
Koppelingskap kan er probleemloos af (denk aan een nieuwe pakking) en dan kan de as van de pomp er ook uit. Wel een plaatje maken en een pakkingkje maken of uit een set halen. Gewoon pompje eraf en de as laten zitten kan ook, de as draait dan zomaar wat mee. De keerring houdt de blokolie tegen. Net wat je wil.

Re: Oliepomp laten zitten of verwijderen

Geplaatst: 13 apr 2023, 07:01
door kittop
Een paar jaar geleden reed ik met de DT via Breukelenveen richting Maarsen en kwam ik een verkeersdrempel tegen.
Zonder in te houden vol over de drempel heen geknald.
Bij de landing kwam er een vreselijke klap uit het blok, met direkt daarna een angstaanjagend gejank.
- Compressie? Had ik nog
- Koppeling? Functioneerde nog
- Versnellingen? Had ik ook nog....
Dus bolletjes aan naar huis terug gereden terwijl naar mate het gejank afnam.
Thuis maar eens gekeken wat dat in vredesnaam geweest was....
Kunststof oliepomp tandwiel zat er eerst nog op, terwijl de pomp er niet meer op zat.
Dit nylon tandwiel was van de as afgelopen en was bij het nemen van de verkeersdrempel door het blok heen gestuiterd, waarbij het krukastandwiel flink geknaagd had aan het nylon oliepomptandwiel.
Restanten uit het blok gevist,,, verse olie er in en gaan!

Waarom het tandwiel van de as afgekomen was weet ik eigenlijk niet.
Er was behoorlijk geknutseld aan de DT400, dus misschien ooit een keer voudt gemonteerd.
Maar het was voor het eerst van m'n leven dat ik geconfronteerd werd met een er afgelopen nylon tandwiel.