De grootste beperking vind ik de steek van de tapeinden. Deze is bij een FS1 'maar' 45*45mm. Bij een 'snelle' Kreidler en ook Derbi (Oud type) is dit maar liefst 56*56mm. Daarmee is er voor de spoelpoorten veel meer ruimte. Ook is er dan serieus plaats voor 2 hulpuitlaat poorten.carrejans schreef:Altijd leuk om te zien Krabbie.
Waar zitten volgens jou de grote beperkingen bij het fs1 blok om nog extra pk's eruit te persen?
Ik heb de 'steek' van de tapeinden (in 1992) zonder lassen kunnen vergroten naar 44*50mm (Bidalot G3/Peugeot cilinder). Ik weet dat er mensen op dit forum zijn die een grotere steek hebben gemaakt op een FS1 blok. Dat kan dan bijna niet anders meer dan eerst materiaal oplassen. Lassen aan een carter vind ik geen goed idee, maar kennelijk gaat het wel.
De versnellingsbak telt maar 5 versnellingen en is eigenlijk niet geschikt om mee te racen. De 1e versnelling is veel te kort en de sprongen tussen de versnellingen zijn veel te groot. Dit heeft niets met het produceren van vermogen te maken, maar vereist wel dat het blok een brede powerband moet hebben. Dit gaat ten koste van het top vermogen.
De diameter van de inlaatschijf zou ook iets groter mogen, 108 ipv 102mm. Dit geeft dan ook weer wat meer ruimte voor een groter inlaatkanaal (28mm?)