Grote-kleine-vragen-topic #9

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

Rd 80 5g1 frame met duitse papieren en verkoopovereenkomst enzo verder gevonden die ik hier normaal zonder problemen kan inschrijven. Zit er een verschil in ophanging van blok tussen rd 50 en rd 80? Ik dacht dat deze hetzelfde frame hadden en je dus probleemloos blokjes kon uitwisselen.. klopt dit?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

thibaultM schreef:Rd 80 5g1 frame met duitse papieren en verkoopovereenkomst enzo verder gevonden die ik hier normaal zonder problemen kan inschrijven. Zit er een verschil in ophanging van blok tussen rd 50 en rd 80? Ik dacht dat deze hetzelfde frame hadden en je dus probleemloos blokjes kon uitwisselen.. klopt dit?
Een 5G1 heeft een zelfde blokophanging als een RD50mx RD50m, DT80mx, DT50m, TY50m, TY80, MR80, MR50 en luchtgekoelde YZ80
De 80cc modellen hebben een bredere cilinderzetting dan de 50cc exemplaren
De mx versies hebben ander typen zijdeksels in de kleur zwart t.o.v zilveren exemplaren.
Daarbij zijn er ook nog verschillen in linker zijdeksels t.a.v. de pedalen.

Mijn dochter is in het bezit van een Duitse TY50m met op het moment een DT80mx motorblok waarbij ze oud model zilveren deksels gemonteerd heeft.
In de TY kroonstukken heeft ze een voorvork van een RD80mx gestoken en het voorwiel heeft ze een naaf van een FS150dx of een RD50m in een 18" velg gespaakt.
Ook heeft ze wat aanpassingen gedaan aan het electra.

Echter heb ik onlangs wel vernomen dat er in België RD50 typen geleverd zijn met een apart blok, helaas kan ik je daar geen duidelijkheid in brengen..
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door NIX »

Belgische 5-bak heeft dezelfde ophangpunten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

Bedankt iedereen voor de reacties, ik heb het Duitse frame inmiddels al in mijn bezit. De “fahrzeugenbrief”, verkoopovereenkomst enzovoort kan ik morgen ophalen in het postkantoor. Normaal zou het redelijk vlot moeten gaan om rd80 in te schrijven hier met deze documenten. De bedoeling is om een “classic racer” te bouwen met alle onderdelen die ik heb, ik zoek momenteel enkel nog een watergekoeld
blok.. als er iemand kan helpen laat gerust weten. Ik zal nog een zoekertje zetten hier op het forum.

Groeten thibault
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

is er een verschil in blokophanging tussen een ac en lc motorblok? ik heb enkel ac blokjes liggen dus vergelijken is moeilijk..

mvg thibault
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

Hallo,

Kader en papieren om rd in België in te schrijven heb ik nu in mijn bezit. Nu zoek ik dus nog een rd80 motorblok maar ik weet niet of de lc versie zonder al teveel problemen zou passen. Is het enkel beugel maken voor radiator enzo of is het meer dan dat? Als iemand mij daar wat meer kan over vertellen.. dan weet ik of ik rd80 ac of rd80lc moet zoeken. Liefst had ik rd80lc blokje voor te monteren.

Mvg thibault
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

Zelf heb ik geen 80LC blokje in mijn handen gehad, maar ik lees op andere fora dat zo'n blokje niet dezelfde ophangpunten heeft.
Dus het wordt puzzelen en lassen.

Wat is de reden dat je een 80LC blokje er in wil hangen? 2 pk meer? of wil je knoeien met water.

Het is niet alleen het beugeltje waar je een radiatortje aan moet kunnen hangen, maar de uitlaat, luchtfilterhuis, kabels en ga zo maar door waar je tegen aan gaat lopen.

Als je 80mx sneller moet gaan lopen, dan kan je nog het één en ander aan de cilinder, carburateur en uitlaat doen.
Dat is veel gemakkelijker en goedkoper dan een project te beginnen.

Hier op een lokaal evenement kwam ik een TY50 tegen met een DT175mx motorblokje.
Ik denk dat dit nog eenvoudiger is dan een LC blokje te monteren. Dan blijft het bij een bredere blokophanging en een uitlaat.
Je kan ook kijken of je nog een Malossi kan vinden:
https://www.ebay.nl/itm/NOS-CIlindro-e- ... Swy0lfmACa" onclick="window.open(this.href);return false;"

Dan zijn er nog '79 YZ80 blokjes die één op één passen, behalve de uitlaat montage. Dit is luchtgekoeld en snel.
Maar dit zal je niet snel vinden.
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

Merci kittop, ik dacht dat ac en lc blokjes niet veel anders waren. Ik zoek dus best een rd80 ac blokje?
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

Ik vroeg mij af wat het verschil in ophanging was tussen een rd80 ac en rd80lc blok
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

wat zou ik best zoeken/monteren onder de 5g1 kader?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

thibaultM schreef:wat zou ik best zoeken/monteren onder de 5g1 kader?
Gewoon een blok wat er onder hoort uiteraard,,,
Maar naar wat voor eigenschappen zoek je dan voor de RD?
Wat ben je van plan te gaan doen dan?
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

mijn plan is om iets leuk te maken van alle onderdelen die ik nog heb liggen met uiteraard het kader die ik gekocht heb en kan inschrijven als motorfiets. ik had iets in gedachten zoals een yamaha tz racer.. alle onderdelen heb ik liggen behalve de 80cc motor.. daarom mijn vraag at er eventueel zou passen als motor..

mvg thibault
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

Als je gaat fabrieken, dan kan je het beste kijken naar wat jongere 2takt blokjes die veelvuldig verkocht zijn zoals een AM6 Minarelli blokje bijvoorbeeld.
Onderdelen zijn makkelijker te krijgen, en kan je redelijk eenvoudig snel krijgen.
Echter bij hogere snelheden, zal je wel een kuipje moeten monteren.

Mijn dochter is aan het knoeien met een Trial en een DT/RD80mx blokje, grotere carburateur en aangepaste uitlaat.
De Trail accelereert net zo snel als de TZR van haar motorvriendje naar de 80km/h, echter de TZR gaat daarna 50 km/h sneller.
Dit ligt niet zozeer aan het verschil van vermogen, maar meer in de luchtweerstand, vertanding en hoog versus laag toerig.
De TZR kan niet veel krachtiger/sneller meer, maar aan de Trial kan nog wat worden aangepast.

Dus nu heb je een idee waar je naar kan toe kan gaan sleutelen en wat je kan verwachten.
Maar ook hier geld: "Hoe sneller, hoe kostbaarder"
De blokjes van de RD/DT/TY m en mx zijn de 50 en 80cc uitwisselbaar.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
Gebruikersavatar
thibaultM
100km gereden
100km gereden
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2011, 18:59
Locatie: oudenaarde

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door thibaultM »

Ok bedankt, ik denk nog eens na welk motorblok ik kies en tegenkom. Als ik ben begonnen met projectje zal ik een apart topic openen met de vooruitgang of achteruitgang ik maak.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door Tombo »

kittop schreef:Als je gaat fabrieken, dan kan je het beste kijken naar wat jongere 2takt blokjes die veelvuldig verkocht zijn zoals een AM6 Minarelli blokje bijvoorbeeld.
Onderdelen zijn makkelijker te krijgen, en kan je redelijk eenvoudig snel krijgen.
Echter bij hogere snelheden, zal je wel een kuipje moeten monteren.

Mijn dochter is aan het knoeien met een Trial en een DT/RD80mx blokje, grotere carburateur en aangepaste uitlaat.
De Trail accelereert net zo snel als de TZR van haar motorvriendje naar de 80km/h, echter de TZR gaat daarna 50 km/h sneller.
Dit ligt niet zozeer aan het verschil van vermogen, maar meer in de luchtweerstand, vertanding en hoog versus laag toerig.
De TZR kan niet veel krachtiger/sneller meer, maar aan de Trial kan nog wat worden aangepast.

Dus nu heb je een idee waar je naar kan toe kan gaan sleutelen en wat je kan verwachten.
Maar ook hier geld: "Hoe sneller, hoe kostbaarder"
De blokjes van de RD/DT/TY m en mx zijn de 50 en 80cc uitwisselbaar.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
50 km/h meer topsnelheid ligt echt niet alleen aan een kuipje en vertanding :P Die brommer zou dan 130 km/h lopen. Dan praat je toch wel over een pk of 16. Zo'n 80cc blokje zal fabrieksaf een PK of 6, 7 hebben en de cilinder zal bewust lekker laagtoerig zijn (want dat rijdt lekker). MOet die echt sneller dan zul je ook gaan dan moet je ook naar een andere clinder kijken.
De FS1's van Dr.Bob/Gino lopen trouwens ook zoiets, en dat rijdt prima zonder kuipje, ik verwacht ook niet dat je veel wint qua topsnelheid met een kuipje.

In Engeland rijdt er trouwens een zelfbouw iets op basis van een RD-MX frame met een YZ80 blokje, dat rijdt aardig door..
Plaats reactie