Pagina 1 van 1

Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 13:27
door Sjonnies
Kan iemand mij zeggen wat de volgorde is om je achterwiel te richten.
En hoe kan je zien of deze in het midden is?

Wat ik (diverse keren) heb gedaan:
* remhevel los
* ankerplaat los
* kettingspanner los
* de as heel klein beetje vast gedraaid zodat de ketting 2 cm speling heeft.
* kettingspanners aangedraaid en aantal cm opgemeten tussen rand vd velg en achterbrug - beide gelijk
+ remhevel vast
* ankerplaat vast
* toen de as vastgedraaid
en wat blijkt de ketting staat vol spanning. :evil:

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 13:30
door David
Sjonnies schreef:Kan iemand mij zeggen wat de volgorde is om je achterwiel te richten.
En hoe kan je zien of deze in het midden is?

Wat ik (diverse keren) heb gedaan:
* remhevel los
* ankerplaat los
* kettingspanner los
* de as heel klein beetje vast gedraaid zodat de ketting 2 cm speling heeft.
* kettingspanners aangedraaid en aantal cm opgemeten tussen rand vd velg en achterbrug - beide gelijk
+ remhevel vast
* ankerplaat vast
* toen de as vastgedraaid
en wat blijkt de ketting staat vol spanning. :evil:


Normaal staan er streepjes op je achterbrug ter hoogte van de kettingspanner, als deze niet meer goed zichtbaar zijn kan je er eens met krijt overgaan
Ik geef altijd iets meer dan 2cm speling bij het stellen, vervolgens as vastzetten en iemand op de brommer laten zitten en de speling nakijken als ze dan te strak is
kan je de spanners terug iets naar voren zetten :wink:

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 13:39
door Sjonnies
David schreef:
Sjonnies schreef:Kan iemand mij zeggen wat de volgorde is om je achterwiel te richten.
En hoe kan je zien of deze in het midden is?

Wat ik (diverse keren) heb gedaan:
* remhevel los
* ankerplaat los
* kettingspanner los
* de as heel klein beetje vast gedraaid zodat de ketting 2 cm speling heeft.
* kettingspanners aangedraaid en aantal cm opgemeten tussen rand vd velg en achterbrug - beide gelijk
+ remhevel vast
* ankerplaat vast
* toen de as vastgedraaid
en wat blijkt de ketting staat vol spanning. :evil:


Normaal staan er streepjes op je achterbrug ter hoogte van de kettingspanner, als deze niet meer goed zichtbaar zijn kan je er eens met krijt overgaan
Ik geef altijd iets meer dan 2cm speling bij het stellen, vervolgens as vastzetten en iemand op de brommer laten zitten en de speling nakijken als ze dan te strak is
kan je de spanners terug iets naar voren zetten :wink:


Ga ik proberen.
Hoe ik het opmeet, dus de velg rand tot aan de achterbrug en die afstand is aan beide kanten gelijk, klopt het dan dat het wiel in het midden is?

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 13:50
door bajaboy
een achterwiel staat niet voor 100 % in het midden .
de stand van je ketting is meer van belang dus die houd je aan .
als een wiel niet juist is gevlochten heb je al een afwijking .

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 14:05
door ginofs1
met het spannen altijd het wiel verdraaien en weer controleren, dit doe je een aantal keren.
je zal zien dat er verschil in zit.

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 15:32
door fs-ael
idd, In het tandwiel zit soms wat hoogte slag

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:09
door woers
Ik zet ook altijd 2 boulons, voor en achter dat achterbrug uitsteeksel, kan je vastzetten, gemakkelijk controleren en terug aanpassen waar nodig ...
En dan een contramoertje vanachter erop, dan blijft da zeker zitten. Ik heb dus eigenlijk 6 moeren op men 2 kettingspanners ... :lol:

Re: Achterwiel richten

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:30
door marco
fs-ael schreef:idd, In het tandwiel zit soms wat hoogte slag


Altijd wel;)