Lekkage koppelingstift keerring

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Lekkage koppelingstift keerring

Bericht door miran72 »

Elke dag hingen er oliedruppeltjes aan het eitje. Dus even de boel opengehaald van de 1j5 en d'r was een duidelijk oliespoortje uit de keering van de stift, verder nergens naar gekeken nieuwe keering erin en weer dichtgemaakt. Nou rijd ik elke dag 50 km woon/werkverkeer met mijn 1j5 en ik kom thuis weer olie lekkage op die keerring weer opengehaald nu goed gekeken . Vond de koppeling al niet zo soepel als bij m'n andere fs1 (die had even geleden een gescheurd wormwiel, na reparatie weer een prima koppeling) . Bij het inknijpen gaat het wormwieltje toch een beetje scheef en komt er olie tussen de stift vandaan.
Wat blijkt, weer een gescheurd wormwiel en behoorlijk versleten stelboutmoer en stift, de hevel was ook losgekomen van 't wormwiel. deze keer heb ik geen reserve setje dus moet t even opnieuw bestellen.

2 opmerkingen nog

Koppelingstift die ik bij Jmpb besteld heb (lang geleden) is 1/2 cm langer als die er nu inzit is dat een probleem?
Kogeltje krijg ik niet uit het wormwieltje, bij mijn weten gaat dat kogeltje er toch gewoon in of uit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten William
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Lekkage koppelingstift keerring

Bericht door koppel »

origineel bestellen of huismerk fs1parts.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Lekkage koppelingstift keerring

Bericht door kittop »

Bij het klinken van het heveltje aan de worm, hoor je eerst het kogeltje in de worm te doen.
Door het klinken wordt de schacht wat kleiner, waardoor het kogeltje er niet meer uit komt.
Dit is ook de bedoeling, want er is geen rede dat het kogeltje er ooit nog uit moet.

Een te korte stift kan er voor zorgen dat de stelschroef in het wormwiel te ver ingedraaid moet worden waardoor het wormwiel scheefdrukt bij het koppelen. Hierdoor slijt het carterdeel scheef waar de worm in gemonteerd is.

Indien dit gebeurt is, zal de koppeling altijd vervelend werken en is wormwielconstructie van een DT/RD/TY aan te bevelen.
Deze bestaat uit een stalen worm in een nylon bus. Deze nylon bus maak je pas in het carterdeel exact op de plek waar de oude worm gezeten heeft.
Plaats reactie