Geen vonk en kabelboom repareren

Alles over de techniek en sleutelen
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door miran72 »

Heb de brommer 1j5 '76 afgelopen maandag lopend weggezet en vandaag dinsdagochtend niet starten, dus eerst bougie vervangen, dan kijken of er een vonk uit de bougiekabel kwam nou dat was allemaal niet zo. Maar bij het nakijken van de kabelboom trok ik er een kabel uit een wit blokje en die kreeg ik niet meer terug in het blokje.
Dus hoe krijg je nou zo'n kabelstekkertje uit of in dat blokje, heb er een punttangetje opgezet maar dat stekkertje ging er niet uit.
Voor de duidelijkheid was een zwarte kabel met dunne witte lijn erop, op klein wit blokje met 4 aansluitingen in de koplamp, heb het nog wel proffesorisch aan elkaar gekregen maar toen nog steeds geen vonk. Wel het witte blokje gesloopt dus die moet ik wel vervangen.

punten gecheckt staan prima, paar bougies geprobeerd maar er komt gewoon geen vonk meer uit de kabel, wat is nog meer te checken voordat ik die hele ontsteking gaat vervangen?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door kittop »

vanaf de kabelkant is het stekkertje in het blokje geklikt.
Om dat stekkertje los te krijgen kan je een uitgevouwen paperclip tussen het blokje en het het stekkertje drukken vanaf de "niet" kabelzijde. Aan welke zijde van het stekkertje weet ik niet precies uit mijn hoofd. Maar met een beetje morrelen komt dat stekkertje los uit het blokje.
Als je brommer lopend weggezet hebt, is het meestal iets van een beschadiging van de kortsluitkabel of contactslot, als er geen vonk vanaf de bougiekabel komt.
Kijk op de rand van de koplamp waar de kabels naar binnen gaan of er beschadigingen/kortsluiting is.
Je kan ook de blokkabel los halen en een bypass maken direct tussen je bobine en de ontsteking om te kijken of je dan wel een vonk krijgt.
Je kan even kijken of er corrosie achter de bobine zit waardoor je geen massa krijgt als je bij de by-pass geen vonk hebt.

voordat je de hele boel gaat vervangen, is het handiger om uit te zoeken waar het probleem zit.
Maar meestal komt zoiets bij beknelling en/of kortsluiting van bekabeling of massa. Heel soms wel eens een contactslot.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door miran72 »

Afbeelding
OK, van dat stekkertje ga ik vanavond even proberen er heeft iig iets staan te pruttelen kijk maar eens goed naar dat zekeringblokje maar raar alle electra doet het gewoon, zekering is ook niet stuk..

Over de bypass, draad van de bobine aan het witte blokje zetten dat uit de ontsteking komt en dan aan de juiste kleur Zwart is het meen ik.
Ben benieuwd vanavond even proberen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door kittop »

Alle elektra staat los van de ontsteking. Vanaf de ontsteking gaat er een directe kabel naar de bobine met een aftakking naar je contactslot. Als je de contactslot uit draait dan maakt het contactslot kortsluiting, waardoor de bobine niet meer gevoed wordt.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door marco »

Wat je ook kan proberen is om alleen de zwarte draad van de ontsteking direct aan de zwarte draad van de bobine vast te maken.
Dan heeft de rest van de bedrading en contactslot geen invloed meer.
Yamaha Sheriff 1981
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door miran72 »

Bypass gemaakt geen vonk ook andere bobine geprobeerd nog steeds geen vonk.
Dan maar vliegwiel eraf gehaald en de grondplaat losgemaakt en wat zien ik toch een lekke krukaskeering flink oliespoor onder de as.
Aan de ontstekingspoel zie ik niet veel, verlichtingspoel is wel zwart misschien had ik daarom een wat zwakke koplamp. maar kan ik met de multimeter nog wat controleren aan de spoelen of nog wat andere suggesties waarom ik geen vonk heb.




AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door kittop »

Jazeker,
Zo te zien is het contactpuntje versleten en kan het klinknageltje in contact komen met het vliegwiel.
Na een verse keerring en controle op kneuzingen/ontvellingen/beknelling van de bekabeling van de contactpunten, een vers contactpuntje monteren. De huidige punten zien hier vandaan er niet ingebrand uit, dus de condensator zal nog wel goed zijn.

Het je ook de massa van de bobine gecontroleerd?

Bobine is de laatste in de rij die kapot gaat.
Het eerste de punten, daarna de condensator, daarna de bekabeling, daarna het contactslot en daarna pas de bobine
Bij bekabeling heb ik het ook over de bougiekabel...
Die wil ook wel eens gekneusd zijn waar het blok aan het frame gemonteerd is.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door marco »

Is trouwens een rd grondplaat met 2ru puntjes.

Dus er al wat geknutseld.

Alles even losmaken en de spoelen doormeten.

Puntjes ff controleren en eventueel opschuren en schoonmaken
Yamaha Sheriff 1981
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door miran72 »

De andere bobine had ik aan het frame geschroefd waar de knop van de zijbak op zit met de massa zat dat wel goed.

Zou zo maar kunnen dat er een 2ru ontsteking opzit, jaar of 12 geleden ben ik maanden bezig geweest om ze fatsoenlijk te laten lopen wat steeds niet lukte doordat er een verkeerd vliegwiel opzat. Uiteindelijk heb ik toen een complete ontsteking op marktplaats gekocht en was het probleem grotendeels opgelost icm een andere uitlaat.
Maar wat ga ik bij de spoelen meten "ohm" denk ik, geen idee welke waarde normaal is, heb wel een multimeter.
Verder zal ik de boel droog maken van de oliesporen, puntjes ff schuren. Zal ff duren heb de 18e pas weer een hele dag om te sleutelen.
Zit er verschil dan in 2ru puntjes of voor 1j5 en 2f2?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door marco »

Puntjes zijn verschillend maar de werking is het zelfde
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door kittop »

Mijn ervaring is dat jouw zgn 2RU punten sneller het fiber slijt dan originele punten met de drie diamantjes, net zoals deze op de afbeelding laat zien is er ook hier weinig fiber meer over.
Door het snellere slijten liepen ze ook sneller van onstekingstijdstip.
Het inbranden van deze punten viel best mee moet ik eerlijk toegeven, maar daar kregen ze de kans niet voor omdat het fibertje dan al versleten was.
Nu kan het zomaar zijn dat er een slechte serie tussen zat, maar ik was gelijk klaar met deze punten en heb ze niet meer gemonteerd.
Na verloop van tijd was het fibertje zover afgesleten dat het klinknageltje van het veertje op de contactpunt aanliep op het vliegwiel waardoor deze kortsluiting maakt, en de brommer niet meer start.

Kijk maar eens naar het klinknageltje, waarschijnlijk staan er ook de slijtsporen van het vliegwiel erop.

Probeer maar eens een ander contactpuntje.
succes.

PS. het staat me voor de geest dat die volfibers Hitachi punten waren...
In ieder geval ben ik ook punten in Hitachi doosjes tegengekomen toentertijd.
Overigens ben ik ook slechte imitaties tegengekomen die ook voorzien waren van drie diamantjes.
Het staat me niet bij dat deze punten in latere FS1 modellen gemonteerd werden zoals de FS1's uit de MBT fabriek, want toen had ik de fietsenmakerssector al verlaten en liep ik met een groen barretje op m'n hoofd.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door miran72 »

Ze doet 't , heel die ontsteking uit elkaar gehaald, spoelen eraf, punten eraf sokjes eraf verbindingen hier en daar opnieuw gesoldeerd de boel ontvet. Was een natte oliebende.
Linker krukaskeering allereerst vernieuwd. Startte vrij vlot maar een rook uit de pijp, was eerst helemaal niet zo. Heb ze maar heel even laten lopen, vliegwiel zat handvast alle kabels hangen nog uit het frame en koplamp maar toen ik die vonk zag moest ik wel ff kijken of ze wou starten.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door kittop »

Uiteraard hahaha...
Fijn dat er weer muziek uit komt.
Heb je de beknelling gevonden?

Die rook kunnen 3 dingen betekenen:
- De boel was verzopen door het vele aanduwen/starten, (de benzine verdampt maar olie blijft hangen).
- Rechter keerring ook stuk (dus even ruiken aan de olievuldop of er benzinelucht meekomt)
- Een nieuwe paus gekozen.

Kijk wel der rest van je bekabeling goed na op beknelling/ontvelling/breuk.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door miran72 »

Toch wat verkeerds gedaan gedaan, motor gaat niet uit met sleutel. Heb wel een zwart stukje kabel over in de koplamp van 10-12cm met aan een kant mannetjestekker andere kant niks (draad) maar waar ik denk dat ie hoort maakt ie sluiting kostte me al 2 glaszekeringen. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Geen vonk en kabelboom repareren

Bericht door Dr. Bob »

Ik denk dat dat de massadraad is om de motor via het contactslot uit te zetten.
De zwarte draad komt vanaf je contactslot, heeft een mannetje stekker.
Die is dus afgebroken. Zit een plastic omhulsel om de draadboom heen, die moet je opereren of opschuiven
om erbij te komen en de draad weer vast te solderen. :prof:
Afbeelding
De stekker moet in een meervoudig vrouwtje wat aan de massakabel in de koplamp zit.
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Plaats reactie