Tik in m'n blok

Alles over de techniek en sleutelen
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Flinke tik en weet niet wat er tikt, cilinder, zuiger, naaldlager vervangen, gaat alleen maar harder tikken, krukas heeft nul speling vanonder naar boven en van links naar rechts bijna niks gewoon normaal.
wie herkent die tik? Waar moet ik zoeken?
Brommer loopt maar ratelt als een ketting,

William



https://www.youtube.com/shorts/Bw0OxpgGZHc
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tik in m'n blok

Bericht door kittop »

Mooie duidelijke tik.
1 Eerst je bougie er uit... veranderd er niets
2 cilinderkop losdraaien... veranderd er niets
3 Vliegwiel losdraaien en kijken of er niets aan de magneten hangt en kijk of er geen sleepsporen op je spoelen zitten.

1 kijk of er een pakking op je bougie zit en zit er wel een NGK B*hs in?
2 Is je koppakking op maat 43mm vs 40mm en steekt de zuiger niet boven de cilinder uit?
3 Voorzichtig de kicker draaien zonder bougie er in en zonder vliegwiel. Hou je nog het geluid, dan wordt het slopen aan de andere zijde.

Succes met je speurtocht

Wacht eens even....:

Ik heb nog eens gekeken naar je filmpje... maar het lijkt me of het geluid niet het bovenste punt van de zuiger komt gezien de stand van je vliegwiel tijdens de tik...
Blijf je nog het geluid houden, controleer of de zuiger aan de onderzijde niet te lang is.
of zit je zuiger niet verkeerd om gemonteerd? zuigerveren openingen horen aan de spoelpoort zijden te zijn, en niet aan de uitlaatpoort kant.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Heb zojuist de brommer weggezet , was er even klaar mee hele zondag naar de klote.
Wat me nog opviel, zonder cilinderkop hoor je niets zodra ik de kop monteer gaat ie tikken.
pijltje op de zuiger wijst naar de uitlaat.
Bougie ring niet naar gekeken, zou wat wezen, ga het wel nakijken
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tik in m'n blok

Bericht door marco »

Niet per ongeluk een lange bougie erin gedraaid ?

Kijk even met een stukje soldeertin hoeveel ruimte er zit tussen kop en zuiger
Yamaha Sheriff 1981
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Denk dat ik 't gevonden heb, heb zo zitten wisselen zuigers, cilinders, naaldlager, denk dat het een kantelende (te kleine) zuiger was. Maar voorlopig heb ik geen vonk dus start niet. Morgen ontsteking nakijken.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Zo, die brommer loopt , tik is er uit. volgende probleem, uitlaatmoer is de draad van weg krijg 'm niet vast, even nog op een andere cilinder geprobeerd maar die moer is echt versleten. Uitlaat is een naadpijp met ronde achterkant uit één stuk ,zijn echt prima uitlaten.
Maar nu heb ik alleen nog een ori 2f2 uitlaat waar de begrenzing uit is en daar loopt die zeer slecht op . Heb m vroeger ook wel eens er op gehad en had elke keer warmlopers daarmee.
De cilinder die er nu op zit is een naamloze alleen 49cc staat op een koelrib, jaren geleden gekocht loopt slecht en zeker nu met 2f2 pijp valt er niet mee te rijden.
Wil eigenlijk een nieuwe uitlaat kopen, die van jmpb bijvoorbeeld naadpijp schuine achterkant 55,00 iemand daar ervaring mee?

setup nu:
onbekende standaard cilinder 49cc
16mm mikuni met 150 ori sproeier
13-41 vertanding
onbegrensde 2f2 uitlaat.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tik in m'n blok

Bericht door NIX »

Waarom zet je geen nieuwe wartel op de uitlaat? Pijp doorzagen vlak onder de omgefelste rand, wartel vervangen, pijp lassen en afbramen en je ziet er niets van en je pijp is weer jaren goed.

Maar die naadpijp zou op zich lekker moeten lopen, weet net hoe goed de pasvorm is (vrees het ergste, die zal ook een keer doorgezaagd en dan gemonteerd weer gelast moeten worden, heb dat vaker gedaan met nieuwe imi pijpen).
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tik in m'n blok

Bericht door Tombo »

Ik zou er idd een nieuwe wartel op zetten. Die nieuwe imitatiepijpen (Luhac/Luhao) zijn niet echt wat, die gaan bijna altijd scheuren achter het ophangpunt, en ze klinken erg blikkerig.
Een tijdje geleden adverteerde er ook iemand op marktplaats met nieuwe FS1 pijpen, maar dan oude imitaties (volgens mij), die hebben een onderbroken naad bovenop (aan het uiteinde). Die passen wel goed en klinken beter (vind ik). Daarvan kunnen de wartels overigens ook stuk, NIX heeft daar ooit eens een andere opgezet (nouja, bocht afgeslepen net onder de kraag en weer aangelast).
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tik in m'n blok

Bericht door kittop »

Ik ben verbaasd dat een originele 2F2 uitlaat waar de begrenzer er uitgehaald is beroerd loopt.
Misschien dat de demper dicht zit met kool, maar een 2F2 met een 32mm flauwere bocht loopt normaliter gewoon goed, met een goed en mooi geluid.
Zat (ca 50 dkm's) mee gereden i.c.m F5b cilinder, een kopje met wat meer compressie en 9 mm Mikuni.
Gewoon vlot op de 65 km/h en kroop naar de 70 km/h.
De 2F2 uitlaat deed helemaal niets onder t.a.v. de lasnaad exemplaren, en geen geresoneer en gescheur.

PS, Om een 32mm bocht in een 2f2 demper te krijgen dienen de laspunten van de begrenzer goed verwijderd te zijn, de pakking in de 2e wartel aanpassen en de 2e wartel zo aanpassen dat deze wartel over de 32mm bocht geschoven kan worden.

Ps2: met 16mm reed ik 170/160 sproeier op de F5B cil.
gasnaald 1 tandje laten zakken t.o.v midden
en vertanding nagenoeg hetzelfde
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

IK ga wel even vragen aan iemand die kan lassen of die ook een uitlaatpijp aan elkaar kan lassen, weet wel iemand hier in de buurt.
Begrijp ook niet waarom die op die 2f2 pijp zo slecht loopt, Maar ik heb niet stil gezeten heb nu een flink uitgevijlde F5b er opgezet i.c.m. die 2f2 uitlaat en 16mmm carb. Was ook geen succes kwam zeer langzaam op toeren eenmaal in de powerband komt er echt veel power in maar dan in z'n 4 helemaal dood. Maar veel te veel herrie wil gewoon 55-60 max.
Plan voor dit pinksterweekend, standaard 2f2 cilinder met de 2f2 uitlaat, standaard koppie en 16mm mikuni moet alleen ff passend zuigertje vinden maar zal geen probleem zijn Peter Roos zit hier in spijkenisse die levert fs1 zuigers en volgens mij kan die ook lassen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tik in m'n blok

Bericht door kittop »

Een fatsoenlijke 2F2 cilinder kan ook goed rijden en komt in de buurt van een onverprutste F5b.
Een standaard cilinderkopje is ruk, ga op z'n minst voor een vlak kopje zonder noemenswaardige rand.
Met een 16mm en jouw vertanding moet het gewoon goed kunnen rijden.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Rijd gewoon beroerd, standaard 2f2 cilinder 16mm mikuni, sproeier 160, luchtstelschroef alles tussen 1 ,3/4 en 2, 1/2 gehad ,standaardkop, 2f2 uitlaat zonder begrenzing, binnen 5km warmloper.
2f2 UItlaat vervangen door naadpijp met ronde achterkant. na 12km warmloper.
Zo op de standaard mooi geluid reageert goed op het gas geen bijgeluiden, ga ik rijden , komt slecht op toeren, net geen inhouden maar heeft moeite om door te trekken. Haalt net geen 60km/u, maar duurt te lang.
Temperatuur kop was ca 170C op de uitlaatwartel 230C.
Ontsteking 1,6, 1,7, of 1,8 maakte niks uit motor komt niet los. Ik heb ook 't idee dat ie oververhit raakt na een paar kilometer.
De andere 2f2 van mij heeft ongeveer dezelfde setup rijd gewoon prima zonder warmlopers e.d. snap er echt niets van.
Iemand nog een idee wat er nog geprobeerd kan worden?
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Zojuist nog gekeken of er een goede vonk is, nou die is er gewoon, 8mm grote vonk dus dat is het ook niet. Achterwiel voorwiel loopt allemaal prima.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tik in m'n blok

Bericht door kittop »

Kan veel zijn.
Maar de boel wordt heet zeg je en heeft geen kracht, dat duidt op een te laag benzinegehalte in je mengsel.

- Compressie
- Vlotterniveau
- Naald of naaldschacht
- Te kleine of verstopte sproeier
- Valse lucht (simmeringen)
- Vacuumtrekken van tank of benzinekraan loopt niet goed door.

Dat je vastlopers krijgt, komt van te veel uitzetting van zuiger voor de cilinder.
- Te grote zuiger
- Te warm
- Verkeerd mengsel
- Verkeerde timing ontsteking
- Verkeerde olie of mengverhouding.

Wat versta je onder warmlopers?
blokkeert je achterwiel?
Snerpend geluid uit je blok? (veeg op je zuiger)
Zwaarlopend geluid uit je blok? ( dit kan ook voorontsteken zijn (dieselen))
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Tik in m'n blok

Bericht door miran72 »

Snerpend geluid en dan trek je de koppeling in om de schade te beperken en idd veeg op je zuiger.
Plaats reactie