Dank.kittop schreef:Een veertje met een metalen pennetje is de vergrendeling van de versnelling.Skelter94 schreef:Klopt, ik heb een tonnetje gemonteerd en het ontkoppelen gaat nu wel goed (eindelijk). Ik heb de zwarte bout gedemonteerd, maar ik zag geen veertje zitten, iig niet hoe je het beschreef. Ik kon verder niet goed in het gat kijken ook omdat het frame ervoor zit. Ik denk dat ik het blok maar even los ga halen om het goed te bekijken want ik merkte dat het tandwiel alsnog soms vastliep wanneer ik de koppeling in had. Soms wel en soms niet zeg maar. Als dat veertje ontbreekt, waar kan ik zoiets vinden? Kon het niet zo gauw op een webshop vinden.
Als het pennetje met het veertje niet daarin de bout zit,
Dan loopt de brommer uit zijn versnelling en gaat hij zomaar verlopen tussen en naar andere versnellingen.
Pas hiermee op, want het kan leiden tot een behoorlijke klap in je versnellingsbak
Ik heb het idee dat dit "jouw" probleem is.
Dat veertje loopt over een gedeelte van de schakelwals wat er uit ziet als een bloem.
http://www.brommerforum.nl/print/kb/433" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
16 bout https://www.fs1shop.nl/stopper-bolt-hex ... ti6912mrd4" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
17 veertje https://www.fs1shop.nl/stopper-spring-c ... ti6912mrd4" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
18 stift https://www.fs1shop.nl/stopper-schakelm ... -2130.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
6 "bloem"
Het is wellicht mogelijk dat het veertje en de stift je blok in gevallen is, maar dat gebeurt niet zomaar.
Het kan goed zijn dat er iemand nieuwsgierig is geweest en de boel kwijt gemaakt heeft.
De stift en veertje is zachter dan je tandwielen, maar het is wel handig als je een magnetische olieaftapplug monteert.
Je kan kijken met een magnetische schroevendraaier of er nog wat bovenin bij het schroefgat zit, maar dat vermoed ik niet.
Om te controleren of je versnellingsbak naar behoren werkt, kan je een dikke kruiskopschroevendraaier in het gat steken en als de kruiskop op het diepste punt staat, dan moet je je voortandwiel meedraaien.
Als je naar een volgende versnelling klikt dan zie je de kruiskopschroevendraaier iets omhoog komen en weer zakken.
Op het moment dat de kruiskopschroevendraaier op het laagste punt staat dan zit de brommer goed in zijn versnelling, of in zijn vrij.
Ik heb het blok gedemonteerd en de boel eens bekeken. Wat ik kan zien is dat de schroevendraaier inderdaad omhoogkomt en weer zakt. Ik kan in het gat de schakelwals zien die steeds een stukje draait wanneer ik de versnellingspook bedien, kan ik er dan vanuit gaan dat dit nog goed werkt? De bout had geen stift en veertje meer. Als het goed is krijg ik deze onderdelen morgen binnen. Wat is de werkwijze om deze te monteren? Moet het blokje in een bepaalde versnelling staan?
Ik hoor het graag!