Resonantie in de veerpoten

Alles over de techniek en sleutelen
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door Bushmaster »

marco schreef:Een homoet monteren dan hoor je dat niet meer
Wat is een homoet?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door Tombo »

Expansie uitlaat met niet zo heel veel demping haha
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door opnieuweenfs1 »

beide opties heb ik allang geprobeerd maar het zijn toch echt de vorkveren die resoneren.
dat los je niet op via de koplamporen

een oude binnenband om de veren heen werkt perfect, zie foto's

Afbeelding
Afbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door kittop »

Leuk bedacht,

Het resoneren van de veren is voor mij niet een algemeen bekend fenomeen.
Ik heb vreselijke FS1 gebakjes door mijn handen gehad met losgelopen motorblokken en kromme krukassen die in de lagers zweefden.
Wat resoneerde waren vooral "nieuw"model pinkers koplampbouten lamporen en de chromen rozetten, contactslot.
Deksels, spatborden en brugje had ook nog wel eens een bijgeluidjes.
Vooral als er niet juist gemonteerd was aan de FS1 brommers, kwamen er nogal wat bijgeluidjes mee.
Ook zijn sommige imitatie onderdelen gevoeliger voor trillingen of kunnen eenvoudiger loslopen.

Als we een FS1tje binnen kregen om aangepakt te worden, was het even starten, even een rukje aan het gas en je wist direct wat ermee moest gebeuren.
Elk geluidje had zijn specifieke "melding".
Soms was het een vers contactpuntje, met uitlaatpoort en demper schoonmaken en verse bougie...
En soms kon je de hoofdlagers en keerringen er uit rukken, en alle versleten bouten, ringen en moeren vervangen...
En niet alleen van het motorblok.

Maar veren stonden niet op mijn menu.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door kittop »

Tombo schreef:Expansie uitlaat met niet zo heel veel demping haha
@ Tombo: Ik zit nog steeds met: "Mais in de demper" in mijn gedachten.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door opnieuweenfs1 »

Dit is wat je zelf beschrijft,

Mocht dat niet helpen,
Trek de rubberen sok omhoog van de onderpoot en draai de buitenveer een kwartslag.

Ik ben benieuwd.


Een kwart slag draaien van de veren helpt vaak maar voor korte duur, dus vandaar de oplossing met een oude binnenband.
Deze moet wel van een opoe fiets zijn, want het gaat er erg strak omheen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door kittop »

klopt... Wat ik geschreven heb en wat je me citeert
klopt... Dat je veer resoneert
klopt niet,,,, je veer aanpakken omdat die resoneert
Klopt wel,,, je voorvorkpoten zo te monteren dat je veren niet hoeven te resoneren.

Die fietsband om je veren is "leuk bedacht",
echter heb ik het idee dat dit niet zo hoort.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door P@trick »

Maar als het werkt is het mooi opgelost “even omdenken “ en je ziet niets van de oplossing , dus het is naar mijn mening het proberen waard.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door kittop »

P@trick schreef:Maar als het werkt is het mooi opgelost “even omdenken “ en je ziet niets van de oplossing ,
Tuurlijk,
Het lijkt me alleen handiger om de voorvork juist te monteren, voordat je allerlei fratsen uithaalt.
Als je band plakt door om op de buitenband een plakker te plakken en je band blijft vol, dan is dat ook toch prima.

Een FS1 is zo'n beetje twintig jaar geëvolueerd, en in al die tijd heb ben die japanners geen condoom om de veren getrokken volgens mij.

Maar wat is het probleem eigenlijk dan?
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door opnieuweenfs1 »

kittop schreef:
P@trick schreef:Maar als het werkt is het mooi opgelost “even omdenken “ en je ziet niets van de oplossing ,
Tuurlijk,
Het lijkt me alleen handiger om de voorvork juist te monteren, voordat je allerlei fratsen uithaalt.
Als je band plakt door om op de buitenband een plakker te plakken en je band blijft vol, dan is dat ook toch prima.

Een FS1 is zo'n beetje twintig jaar geëvolueerd, en in al die tijd heb ben die japanners geen condoom om de veren getrokken volgens mij.

Maar wat is het probleem eigenlijk dan?
Nee dat hebben de japanners zeker niet gedaan, net zoals een rd worm in een fs1, of andere oplossingen die wij zelf hebben bedacht.
Maar dit werkt in elk geval erg goed, dus waarom niet?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door kittop »

opnieuweenfs1 schreef:
kittop schreef:
P@trick schreef:Maar als het werkt is het mooi opgelost “even omdenken “ en je ziet niets van de oplossing ,
Tuurlijk,
Het lijkt me alleen handiger om de voorvork juist te monteren, voordat je allerlei fratsen uithaalt.
Als je band plakt door om op de buitenband een plakker te plakken en je band blijft vol, dan is dat ook toch prima.

Een FS1 is zo'n beetje twintig jaar geëvolueerd, en in al die tijd heb ben die japanners geen condoom om de veren getrokken volgens mij.

Maar wat is het probleem eigenlijk dan?
Nee dat hebben de japanners zeker niet gedaan, net zoals een rd worm in een fs1, of andere oplossingen die wij zelf hebben bedacht.
Maar dit werkt in elk geval erg goed, dus waarom niet?
Ook dit heb ik veel pas gemaakt in eind jaren 70/ begin jaren 80, nadat de bestaande koppelingsworm de koppelingsdeksel kapot gevreten had,
hoofdzakelijk omdat de bestaande koppeling door 16 jarige tuners verkeerd afgesteld werd waardoor de originele worm scheef getrokken werd in de behuizing.
Door zo'n nylon busje met een stalen worm te monteren scheelde aanzienlijk in de kosten.
Wat mij toen wel opviel was dat we net voor de RD/TY tijd, de deksels vernieuwde,,, en die serie deksels sleten wel weer vlot uit.
Ik weet niet waar deze deksels vandaan kwamen, maar de imitatie onderdelen kwamen toen en masse de markt op.

Ook RD/TY/DT wormpjes hebben we door verkeerd afstellen regelmatig moeten vervangen, echter hoefde er uiteraard geen nieuw deksel gemonteerd te worden.

Wat mij ook opviel is dat sommige FS1's jarenlang behoorlijke kilometers reden zonder noemenswaardige problemen, zoals bijv.:
- Mijn huidige accountant deed belastingrecht in Amsterdam en reed met zijn 1j5 iedere dag daar naar toe.
- Meneer Doorenbosch, ik was 4 toen mijn oom de eerste FS1 aan hem verkocht, ik was 14 toen de man met pensioen ging en iedere dag ging de man naar Naarden
- Mijn neefje had een 1j5, 4 jaar probleemloos Spakenburg - Hilversum. Vlak voordat we naar "Hollewout" gingen, checkte ik soms zijn brommer even.
- Ik zelf een 2f2 Huizen - Utrecht, 5 jaar

Soms kwamen ook pisnijdige vaders de werkplaats in blazen, dat we hun zoontje een kl...te-brommer verkocht hadden.
Het ging dan om bijvoorbeeld een nieuwe FS1 met een paar duizend kilometer op de teller.
Mijn oom vroeg dan rustig aan mij of ik meneer een rondleiding wilde geven...
De tour was zoal langs de kilometerteller van m'n 2F2tje.
Daarna vroeg Ik of hij met m'n leeftijdgenootje en zijn brommer even langs wilde komen voor een vergelijkbare rondleiding.
Je wil niet weten hoe verziekt zo'n FS1 kan zijn in no-time.

Inmiddels zijn we 4 decenia's verder en zijn er veel meer producten doorontwikkeld.
Waarbij ook sommige imitatieproducten zich bewezen hebben... Maar sommige ook absoluut niet.
Sommige wijzigingen zijn soms niet verbeteringen maar alleen kostenbesparend bij de fabrikage.
We zijn nu in een tijd beland waarbij je inventief moet zijn om een 50 jaar oud gebakje rollend moet weten te houden.
Dat kan op verschillende manieren, zoals: geduld, geld uitgeven, zoeken, inventief zijn of rommelen.

Nu kom ik weer terug op die sokken waar ik geen heil in zie, en daar blijft het dan bij want je "hoeft" me niet te overtuigen...
Ik kan me niet zo snel een detail bedenken waarbij twee langs elkaar bewegende delen uit rubber bestaat en
buiten dat ben ik gewoon overtuigd dat een FS1 voorvork resonantievrij gemonteerd kan worden.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door opnieuweenfs1 »

In de tijd dat ik alle fs1 modellen op een rij had, had ik van resoneren ook weinig last.
Maar de laatste modellen die ik nu in bezit hebt hebben er wel last van.
En nog steeds monteer ik de onderpoten op de zelfde manier.
Hoogte uitmeten hoe ver de binnenpoten door het kroonstuk heen steken,
deze maat ligt doorgaans op 187 mm, de hoogte loopt dan evenwijdig met de kroonmoer,
want anders staat je kroonplaat scheef op je vork, daarbij let ik er dan wel op of de koplamporen nog goed klemmen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door kittop »

Klinkt niks mis mee,,,
Met "de laatste modellen", bedoel je daarmee de FS1tjes uit de MBK fabrieken?

Aan deze modellen heb ik aanzienlijk minder/praktisch niet gesleuteld.
Toen was ik in militaire dienst en liep ik stage.

Wellicht zit het daarin het verschil, dus zou er iets aanwijsbaars moeten zijn,
dat er in Frankrijk iets anders gebeurt is dan in Japan.

Als wij, mensen, ouder worden, groeien onze oren...
Misschien krimpen de oren van de Franse FS1's :roll:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door marco »

Dat rubber om de veren helpt misschien wel maar ik betwijfel of dat lang mee gaat.
Yamaha Sheriff 1981
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Resonantie in de veerpoten

Bericht door opnieuweenfs1 »

kittop schreef:Klinkt niks mis mee,,,
Met "de laatste modellen", bedoel je daarmee de FS1tjes uit de MBK fabrieken?

Aan deze modellen heb ik aanzienlijk minder/praktisch niet gesleuteld.
Toen was ik in militaire dienst en liep ik stage.

Wellicht zit het daarin het verschil, dus zou er iets aanwijsbaars moeten zijn,
dat er in Frankrijk iets anders gebeurt is dan in Japan.

Als wij, mensen, ouder worden, groeien onze oren...
Misschien krimpen de oren van de Franse FS1's :roll:
Nee dat zijn de laatste modellen die ik nog in bezit heb..
een 1J5 en een 3E9.
Plaats reactie