dt50mx ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door kittop »

Ik vermoedde het al... Ik zag ook al "Soest" staan.

Puntjes hoeven echt geen probleem te zijn.
Anders ros ik wel even bij je langs en checken we dit samen even.
Als je het eenmaal door hebt, dan is het appeltje eitje.

M'n dochter Britte heeft in haar Trialtje ook gewoon puntjes.
Het 50cc blokje met Autisa cilinder en 16mm was ik niet gecharmeerd van, ook niet met een expansie.
Nu heeft ze een origineel DT80mx blokje met 24mm er onder gepeuterd en een uitlaat van Pieter Schmidt Tuning, en het ding is vergif.
Ook daar zitten nog punten in... denk ik...

Ik heb intussen stiekem snel even gekeken, en ja: daar zitten nog punten in,,, en ze heeft hem ietsje later staan dan dat ik het voor mezelf zou doen.

Vorige maand heb ik een elektrische ontsteking op de XT gezet,
Het ging me niet alleen om de punten, maar meer om het 12 volt verhaal én het iets meer vermogen uit de dynamo.

De DT400 had origineel al elektrische ontsteking, maar daar heb ik 12 volt van gemaakt met een een alternator van Beck.
De DT400 had gewoon licht uit de koplamp, daarbij was de XT een theelichtje.
Het is al iets beter geworden, maar ik wil nog een spiegel voor een H4 lamp, dan ben ik tevreden maar dat komt mettertijd wel.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door kittop »

Tombo schreef:Niet alles aannemen wat op Wikipedia staat ;) zet je de boel te vroeg dan krijg je een mooi gat in de zuiger als bonus cadeau
De DT125 en DT175 is gevoelig voor een vroege ontsteking en branden heel snel gaatjes in de zuiger, vooral bij de Mahle exemplaren.
Tijdens de Hennorit van 2010 reed ik achter de 78er DT125 van Frans waarbij, zonder waarschuwing, een gat in de zuiger kwam.
Die heb ik nog een km of 8 terug geduwd naar het einde van de rit.
Dit was sowieso een rampenrit.
https://www.youtube.com/watch?v=O5sBIiP6tmw" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij 14 seconden is de DT125 van Frans te zien en bij 8 seconden een XT660 die later zowat door midden gereden werd door een VFR.
De bestuurder van de VFR hebben we laten afvoeren met o.a. een gebroken been. De brandweer heeft het lijk van de VFR van het asfalt gesleurd en het wegdek schoon gespoten. De kraanwagen hebben we geholpen de VFR op te takelen. De XT660 lag met zijn wielen omhoog in de sloot, en die hebben we omgedraaid, gestart en de kant op gereden. Tie Raps, ductape en rijden maar weer. Achteraf was de XT660 wel krom, en de bestuurder blauw en stijf.

Bij de 50cc exemplaren heb ik geen gaten in zuigerwerk meegemaakt.
Wel veel afgebroken zuigerveren bij een 353 cilinder omdat de middelste inlaatpoort te breed is naar mijn opinie.
Ook regelmatig er uitgelopen pistonpenveren een uiteraard veel warmlopers door het vergeten van aanvullen 2taktolie en verkeerde sproeiers.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door NIX »

marco schreef:Dat is voor een 4 takt die moet wel vervroegen.

We hadden het over een brommer met een 2 takt motor.
Hier zijn de geleerden het niet zonder meer over eens. Bij en FS1 is 1,8mm voor BDP over het algemeen de beste oplossing. Waarom? Een FS1 wordt altijd al flink heet en we kennen allemaal het gat tussen 3 en 4, zeker nu we anderhalf keer zo zwaar zijn als toen we 16 waren en we vaak ondanks wat ik over ze zeg, toch met FS1 cilinders rijden.

Bij hoge toeren moet iets voorontsteking ervoor zorgen dat de vonk op tijd is. Maar nog vroeger dan 1,8mm geeft bijna altijd problemen met warmlopers, gepingel en gesmolten zuigers. Ik heb gaten gezien (en veroorzaakt) door detonatie en door smelten. Smelten meestal met een hoge poort en gek genoeg met een laat tijdstip, een gat door detonatie (alsof er met een hamer een gat in geslagen is) bij lage poort en vroeg tijdstip.

Normale snelle pijpen hebben nauwelijks expansiewerking en dan is 1,8mm perfect. Maar bij de hele snelle FS1's met bellymoets, kan het nut hebben de ontsteking op 1,6mm te zetten. Daar zet Gino de electronische ontstekingen ook op. Reden is dat de gassen heter zijn (want korter geleden verbrand) als ze in de uitlaat komen en harder met wat onverbrand mengsel terug de cilinder in geketst worden, dus meer expansie effect, dus meer toeren en meer pk. De meesten hier zullen dat echter niet halen, want dit is gevorderdern werk waar je moet weten wat je doet en wat je precies wil en dan nog gaat er wel eens wat naar de FS1 hemel.

Ofwel: zowel te laat als te vroeg kan oververhitting en gaten veroorzaken.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door kittop »

Over detoneren en persoonlijk gewicht...
Qua gewicht hoef ik me "nog" niet zo druk te maken en ben praktisch net zo zwaar als toen ik als jochie stomverbaasd stond te kijken naar mijn 2F2tje, die met z'n afgedraaide squish kopje, Z1, 36mm bosexpansie en Noguchi topveer bij ruim stationair heel rauw bleef doorlopen, ondanks ik het contactslot uitgedraaid had.
Een mooi leermomentje.

Toen ik dat aan "oom Dick de fietsenmaker" vertelde, werd ik resoluut achter zijn bureau tussen zijn oude-school leerboekjes gezet.
Voor die tijd ging ik altijd de FS1 "op-zicht" op tijd zetten. Uiteraard keek je naar de cilinder en uitlaat, maar zette praktisch nooit een stop met maatvoering in het bougiegat. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een stroboscoop op een Yamaha gezet heb, met het gevoel en op gehoor ging het altijd goed.

Wel bij een SS50, die kreeg ik maar niet goed afgesteld. Na een paar uur klungelen met de kleppen, carburateur en ontsteking vond ik een poetsdoek in de accubak recht voor de luchtfilter....
Met de 4takt Hondaatjes had ik wat meer moeite en dat ging altijd volgens het boekje. De tweetakten (mb/mt) heb ik niet veel door mijn handen gehad,
omdat mijn Oom Dick stopte met de verkoop van Honda en het bij Tomos, Peugeot en Yamaha hield.

Ik woon hier aan een (brom)fietsroute en er komen regelmatig wat oudere brommertjes met wat oudere bestuurders voorbij...
En soms zouden een paar hulpveren wel handig zijn inderdaad... Waarbij het arme groene Zündappje, die vaker voorbij komt, het echt wel heel zwaar heeft.

Mijn DT400 staat te vroeg... Dat weet ik, maar dat staat hij al 15 jaar en ik vind het prima zo, want er is op het moment goed octaan 98 te krijgen.
Bij octaan 95 doet de DT het niet echt lekker, maar bij 98 gaat het prima.
Sowieso worden alle 2wielers alhier gevoed met octaan 98 E5.
De 79er DT400 heeft origineel al een elektrische ontsteking en eigenlijk ben ik van plan om een keer een stroboscoop te bestellen, om te kijken "hoe" vroeg de DT staat.

De XT heb ik onlangs een "Plug and Play" elektrische ontsteking gemonteerd, op aanwijzing van de beschrijving "ongeveer" op-tijd gezet, en doet het prima.
Het jammere is dat hij het vervelende starten niet heeft afgeleerd.
Ook daar wil ik dus eigenlijk een stroboscoopje bij houden.
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Kittop bedankt voor je aanbod, maar de onsteking is gelukt. De DT is eindelijk klaar. probeerde hem vandaag te starten, maar helaas.
Begon even te pruttelen, en kort daarna begon die waardeloze imi "mikuni" carb 16mm te lekken als een gek.
2 jaar geleden nw gekoch bij een of andere webshop, nooit gebruikt tot nu toe.

Wordt er echt moedeloos van die imi zooi. Heb nog een originele HM166 keihin (honda mb/mt) maar dat past echt niet. En de echte originele VM roundslide 16mm mikuni's zijn peperduur en bijna niet meer te vinden.

Ik denk dat het een no-go is, maar probeer toch een beroep te doen op alle FS1/DT leden.
Is er iemand die nog een echte mikuni heeft ?
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door Skelter94 »

rubberbutt schreef:Kittop bedankt voor je aanbod, maar de onsteking is gelukt. De DT is eindelijk klaar. probeerde hem vandaag te starten, maar helaas.
Begon even te pruttelen, en kort daarna begon die waardeloze imi "mikuni" carb 16mm te lekken als een gek.
2 jaar geleden nw gekoch bij een of andere webshop, nooit gebruikt tot nu toe.

Wordt er echt moedeloos van die imi zooi. Heb nog een originele HM166 keihin (honda mb/mt) maar dat past echt niet. En de echte originele VM roundslide 16mm mikuni's zijn peperduur en bijna niet meer te vinden.

Ik denk dat het een no-go is, maar probeer toch een beroep te doen op alle FS1/DT leden.
Is er iemand die nog een echte mikuni heeft ?
Ik zal zo eens kijken. Had nog een extra carburateur bij mijn dt50mx gekregen, weet alleen niet of het mikuni is. Laat het zo horen

Ik heb een complete carburateur, merk TEIKEI. Ziet er verder nog goed uit. Zie linkje voor foto's. Geen idee of het een degelijk merk is verder, iemand een idee?

https://1drv.ms/u/s!At7LHH1XxqpVkVlzS6x ... C?e=T06CBx" onclick="window.open(this.href);return false;"

Edit: Als je voor mij nog een goede ketting hebt (112 schakels) of een kickstarter dan ben ik ook geholpen meteen
Laatst gewijzigd door Skelter94 op 28 aug 2020, 16:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door Tombo »

Voor een DT moet toch wel wat fatsoenlijks te krijgen zijn van Mikuni (of Keihin)? Ruimte zat lijkt mij bij zo'n blok
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Dellorto moet ook wel passen met het juiste spruitstuk.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
krabbie
50km gereden
50km gereden
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:28

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door krabbie »

marco schreef:Dat is voor een 4 takt die moet wel vervroegen.

We hadden het over een brommer met een 2 takt motor.
Ik sluit me helemaal aan bij Marco. Een 2 takt motor moet verlaten bij een oplopend toerental. Voor wie het hoe en waarom wil weten, Frits Overmars heeft er een artikel over geschreven:
https://www.facebook.com/groups/6710811 ... 122795474/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor wie het Duits niet beheerst, bij deze de Engelse versie.
https://www.facebook.com/groups/6710811 ... 087445944/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »

Ik heb les gehad van YamaSam
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door Tombo »

marco schreef:Ik heb les gehad van YamaSam AfbeeldingAfbeelding
Dan heb je het goed onthouden, want met genoeg Duvels op had je vervroegen en verlaten vast door elkaar gehaald :lol:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door marco »



We hebben het er wel vaker over gehad
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

skelter94: Het hoeft van mij niet perse een mikuni te zijn hoor. Ik ben al lang blij als ik een carb. heb die niet lekt.
Ik zal eens kijken of ik nog een kickstarter pedaal heb. Maareuh ik wil anders die TEIKEI wel van je overnemen.
Stuur maar een PM wat je ervoor wil hebben.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door Skelter94 »

rubberbutt schreef:skelter94: Het hoeft van mij niet perse een mikuni te zijn hoor. Ik ben al lang blij als ik een carb. heb die niet lekt.
Ik zal eens kijken of ik nog een kickstarter pedaal heb. Maareuh ik wil anders die TEIKEI wel van je overnemen.
Stuur maar een PM wat je ervoor wil hebben.
Heb nu 2 pbs gestuurd maar ze blijven in m'n postvak uit hangen? Heb je wel iets ontvangen?
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: dt50mx ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Ja gisteren 1 bericht en vanochtend. Maar heb ze nu pas gelezen. Ze gaan volgens mij pas weg uit jouw postvak uit als ik ze gelezen heb...
Plaats reactie