olielekkage voortandwielas

Alles over de techniek en sleutelen
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door hermanvdveldt »

goedemorgen Marco,
de vulbus is nieuw , dat is het niet
maar de sleuven van de as lopen door tot in de vulbus , daar gaat dan toch olie door naarbuiten ?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door NIX »

Maak eens een foto.
Kijk eerst even in de FAQ.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door hermanvdveldt »

sorry maar een foto plaatsen lukt me hier niet helaas , mijn vraag is waar de afdichting zit bij deze vulbus ? aan de buitenkant de keering dat is het probleem niet , maar aan de binnenkant? de sleuven lopen tot het kogellager, de olie loopt door het kogellager, en dan door de sleuven van de as naar buiten toch ?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

hermanvdveldt schreef: 17 mei 2022, 10:28 goedemorgen Marco,
de vulbus is nieuw , dat is het niet
maar de sleuven van de as lopen door tot in de vulbus , daar gaat dan toch olie door naarbuiten ?
Normaal gesproken niet, maar er zijn soms klachten hieromtrent.

Even inlezen hoe je een foto moet plaatsen.
Een foto zegt soms veel meer dan tekst.
Je hebt namelijk diverse voortandwiel systemen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door NIX »

hermanvdveldt schreef: 17 mei 2022, 11:22 sorry maar een foto plaatsen lukt me hier niet helaas , mijn vraag is waar de afdichting zit bij deze vulbus ? aan de buitenkant de keering dat is het probleem niet , maar aan de binnenkant? de sleuven lopen tot het kogellager, de olie loopt door het kogellager, en dan door de sleuven van de as naar buiten toch ?
Nogmaals: dan moet er een set met halve maantjes, moer en borgring op. Ik weet niet wat voor set je hebt of wat voor mix, en ik heb geen kristallen bol of toverstokje. Mail desnoods foto's, vraag de buren om hulp, whatever, maar hier je vraag blijven herhalen zonder de gevraagde info te geven gaat niet lukken.
Kijk eerst even in de FAQ.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door hermanvdveldt »

Beste mensen,

Het is het type met de halve maantjes en een opsluitmoer en een borgring. dat heb ik eerder aangegeven.

Het is me opgevallen dat er speling op de tandwielas zit, niet op en neer , maar heen en weer , ongeveer 3 mm ( zonder tandwiel en bus )
Ik heb hier nog een ander blok liggen , deze as heeft helemaal geen speling. ( zonder tandwiel en bus )
Kan iemand mij daar iets over zeggen? mag die speling erop zitten? of zal er iets verkeerd zitten?
Ik weet dat er geen vulringen over de as zitten in het blok, dus het kan niet zo zijn dat deze ontbreken.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

We gaan voor een kristallen bol Nix...

@ Herman,
Gewoon even goed inlezen hoe je een foto moet plaatsen...
Anders wordt het ellen lange teksten en weinig positieve resultaten.... maarrrr,,,
wel veel frustraties die ook leuk en schattig kunnen zijn.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door NIX »

Die speling is normaal en verdwijnt zodra de moer de as op het lager heeft opgesloten. De boel kan dan ook niet meer lekken als de onderdelen in orde zijn. Check de bus en het tandwiel op bramen. Kijk langs de keerring of de binnenschaal van het lager vrij is van rommel. De bus komt daar tegenaan en opgesloten kan er dan geen olie meer langs de as of bus. En anders is het toch de keerring.
Kijk eerst even in de FAQ.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door hermanvdveldt »

Oke Nix.. bedankt voor je antwoord, dus de speling heen en weer is niet erg, ik weet ook dat als je de moer aanzet en het tandwiel vastzet , dat dan ook de as zich vastzet tegen het lager, en de speling dan weg is , vreemd blijf dat het andere blok de speling niet heeft. ik heb jou aanwijzingen nagelopen, de binnenschaal is schoon de bus is schoon ( nieuw) en het tandwiel ( nieuw) ook. ( ik heb zeker wel kennis van 2-takt techniek.) maar nog lekkage binnendoor de vulbus. je vertelde me dat ik foto;s kan mailen, ik heb geprobeerd via jou pb te doen maar dat lukt me ook niet. Laat ik er maar over ophouden, ik denk dat jullie me ook een beetje zat aan het worden zijn ... het blok haal ik er in het najaar wel is onder vandaan om te splijten.
dan kan ik misschien wat meer vinden, en vernieuwen zoals de totale tandwielas, en lager . Iedereen bedankt voor de geboden hulp!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door kittop »

Hoi Herman,
Echt niet iets persoonlijks,
Het is alleen verschillende keren gebeurt dat er vreselijk veel nodeloos heen en weer gecommuniceerd wordt.
Terwijl één fotootje de juiste gegevens biedt en je krijgt gelijk de juiste gegevens van losse onderdelen door.

10 minuten lezen en 10 minuten klootviolen en je hebt een fotootje geplaatst. Terwijl er mensen uren lang aan het typen en nodeloos aan het sleutelen zijn.

Blokje splitsen moet je eigenlijk pas doen als er lagers stuk zijn, krukas krom of stuk is, lekkage of (wat een zeldzaamheid is) een versnellingsbak stuk is.
Anders kan je het blokje beter in elkaar houden.

Veel plezier met het sleutelen, en kijk ook even naar de koppelingsstiftkeerring, die willen ook nog wel eens lekken aan die kant.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door Tombo »

Hier kan je makkelijk foto's uploaden:
https://postimages.org/nl/
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door marco »

Ff van Facebook gepikt:

Afbeelding
Yamaha Sheriff 1981
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: olielekkage voortandwielas

Bericht door hermanvdveldt »

Idd Marco, dat heb je slim gedaan . dit is de situatie van de as , er is me verteld dat hier niets mee aan de hand is, dus ga ik daar maar van uit.
te zien is dat de sleuven door lopen tot en met het lager , dat vind ik geen goede constructie, de sleuven zouden moeten stoppen voor de vulbus, dan zou het goed afdichten, en zou er nog een kamer in de bus gemaakt kunnen worden voor een o-ring
Het is me opgevallen dat de as draait in de binnenschaal van het kogellager, maar er zit geen speling op van boven naar beneden.
iedereen bedankt voor de reactie's
Plaats reactie