Pagina 3 van 4

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 10 apr 2021, 20:53
door johnvandoorn
De enig juiste manier om lekkage tussen as en loopbus juist op te lossen is door een schuine kamer aan de binnenkant van de bus te draaien, Daar je juiste o-ring in te plaatsen en dan de boel goed op te sluiten.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 27 apr 2021, 17:56
door hermanvdveldt
Beste mensen,
nadat ik deze winter mijn blok hebt gedemonteerd en alle problemen dacht te hebben opgelost, vanwege de olielekkage, zoals het vastzetten van de neutraalbout, nieuwe keeringen, enz . contactpunten, ben ik vandaag weer voor het eerst wezen rijden... na een uurtje rijden weer naar huis , in het begin reed hij goed , maar dan begint hij toch weer te pruttelen, bij lage toeren, knallen in de uitlaat komt moeilijk op gang, dit gebeurt iedere keer , kunnen de contactpunten zo snel verlopen? is dat viltje dat langs het vliegwiel moet lopen belangrijk? ik heb het er nl niet op zitten.

ik naar de ontsteking kijken, en wat blijkt, weer de olielekkage !, ontstekingskap eraf gehaald , en weer nat van de olie , ook de ketting weer drijfnat van de olie, dus was het niet de neutraalbout !, weer het zelfde probleem, mijn hele project deze winter om de olielekkage op te lossen, blok eronder vandaan gehaald, , heeft niets opgeleverd.
ik weet nu wel zeker dat de olie TOCH tussen de voortandwielas en de afstandbus naar buiten komt, hoe kan dat toch? en geen speling op het lager.

Nu heb ik een vraag, ik heb hier nog een 3e9 blok liggen, en ik zie dat daar geen afstandbus in zit maar een grote keering die rechtstreeks de as afdicht , zonder bus. zou ik bij mijn blok ook de bus kunnen verwijderen en een grote keering kunnen plaatsen ?


ik hoop dat iemand een goede raad heeft...

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 27 apr 2021, 19:05
door hermanvdveldt
ik heb dat geprobeerd, maar de bus is van gehard staal, ik kreeg er niets vanaf met de draaibeitel op de draaibank helaas.
en het idee met de grote keering?

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:46
door NIX
De bakas van de 3E9 is anders. die moet je dan ook verwisselen. Bij mij lekt de as enkel als de boel niet goed vast zit.

Jouw probleem klinkt meer als een slechte keerring achter de ontsteking.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 29 apr 2021, 06:19
door kittop
NIX schreef: 28 apr 2021, 23:46 De bakas van de 3E9 is anders. die moet je dan ook verwisselen. Bij mij lekt de as enkel als de boel niet goed vast zit.

Jouw probleem klinkt meer als een slechte keerring achter de ontsteking.
Lijkt mij ook eerder... Ruikt de olie niet naar benzine? En hoe zijn de hoofdlagers? zit er beweging in het vliegwiel?
Loopt er geen spoortje vanaf de krukaskeerring achter de grondplaat langs?
Als alleen je tandwielkeerring lekt, dan moet je grote gaten in je deksel hebben naar het vliegwiel om je vliegwiel nat te krijgen.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 29 apr 2021, 08:02
door hermanvdveldt
ik heb de ontstekingskap eraf gehaald, maar geen olie bij het vliegwiel, dat deel is ook goed afgesloten, ik heb er een nieuwe kap op gezet dus kan goed zien waar het vandaan komt, de olie komt niet van de krukaskant, de olie ruikt niet naar benzine.
( ik heb 12 jaar aan een crossmotor gesleuteld en best wel veel kennis van 2 takt motoren) maar wat ik nu meemaak kom ik niet uit. de tandwielas is gekarteld, daar kan toch olie tussendoor komen, tussen de as en de bus? mijn as kan ik iets heen en weer halen (2mm) ( erin en eruit) ik heb hier een 378 blok liggen daar kan dat niet , zou dat niet goed kunnen wezen? als ik met mijn bromfiets rijd dan is er bij een bepaald toerental een trilling in het frame en stuur, zou dat ergens op kunnen duiden? mijn tandwiel is goed vastgezet met een nieuwe moer, en klipring. bedankt voor de antwoorden die ik gekregen hebt, de as is dus anders van een 3e9, ik denk dat de karteling van de as niet zover doorloopt tot het lager , en de keering mooi kan afdichten op het ronde gedeelde van de as, kan iemand mij nog een goede raad geven ? of moet ik het aan een specialist overlaten?

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 14:07
door NIX
Maak eens foto's voor ik blijf raden. Er zijn minimaal 3 systemen om het voortandwiel vast te zetten.

Trillen is meestal een losse achterbrug of losse blokbout. Soms een ketting of vervormd voortandwiel. Heel soms is het een getordeerde kruk of een ingeslagen linker kruktap.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 17:55
door hermanvdveldt
Ik zou je graag een paar foto's sturen van mijn blok en as , maar ik weet echt niet hoe ik dat moet doen. ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet uit

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 18:32
door yamjan
Herman,

Ik ben in december 2020 https://postimages.org/nl/ tegengekomen.

Werkt erg handig: selecteer een foto vanaf je telefoon en klik op ‘Hotlink voor fora’, je kunt de link dan in jouw bericht plakken. Supersimpel.

Let wel op dat je geen gevoelige foto’s publiceert want ze blijven eindeloos (?) op Internet rondslingeren.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 22:34
door hermanvdveldt
het zal best makkelijk gaan dat geloof ik wel, maar ik heb deze site ( fs1 forum) niet op mijn mobile telefoon. Hotlink voor fora? het zal allemaal wel, en de link in mijn bericht plaatsen zegt mij ook niet veel. jammer dat ik niet gewoon een foto kan plaatsen vanaf mijn laptop, en ook jammer dat wat oudere mensen, zo afhaken. maar wel bedankt voor je reactie , vriendelijke groet, Herman

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 22:52
door marco
Het makkelijkste is een album maken op www.mijnalbum.nl en daar je foto’s in een map zetten en dan kan je simpel meteen linkje de foto’s op het forum plaatsen.

Je moet het ff door hebben dan is het simpel.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 23:31
door yamjan
Herman,
Uiteraard werkt postimages ook via jouw laptop of tablet. Dacht telefoon is makkelijk want daar maak je de foto’s mee. Probeer het eens, je hoeft geen account aan te maken. En die hotlink voor fora is gewoon 1 van de keuzemogelijkheden, 1 klikje en klaar (jouw foto is klaar om te plaatsen). Gewoon de Windows functie ‘plakken’ gebruiken en jouw foto wordt toegevoegd aan de tekst op het forum die je net getypt hebt.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 30 apr 2021, 23:38
door yamjan
Nog even over de bus op de uitgaande as:
De methode van johnvandoorn is het beste, wordt vaak bij motoren gebruikt.
Als dit niet lukt zou je kunnen proberen de bus op een wetsteen mooi vlak te maken zodat hij goed aansluit op het lager van de as. Daarna goed vastzetten zoals Nix eerder schreef, dan zou lekkage via deze route eigenlijk niet moeten kunnen.

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 16 mei 2022, 20:40
door hermanvdveldt
beste fs1 rijders,

zaterdag voor het eerst dit jaar wezen rijden op de fs1
en weer die olielekkage ( er lag weer een behoorlijke laag olie in het linker carterdeksel), en ook al naar buiten gelopen onder het carterdeksel, na echt alles vernieuwd te hebben.
na het linker carterdeksel gedemonteerd te hebben en het tandwiel, ben ik er weer van overtuigd dat de olie tussen de vulbus en de tandwielas naar buiten lekt.
Het is een tijdje goed gegaan met de gele locktide er tussen.

nu heb ik twee vragen waar ik al 3 jaar niet uitkom...
wie kan mij helpen?

waar dicht normaal gesproken de olie af bij de bus van de voortandwielas? ( de sleuven in de as lopen door tot het lager dus daar kan de olie gewoon door de vulbus naar buiten stromen toch ?)

Wat zal er bij mijn blok aan de hand zijn ? ( fs1 - 45 .....)

ik hoop op een oplossing , ik ben ten einde raad

vriendelijke groet Herman

Re: olielekkage voortandwielas

Geplaatst: 17 mei 2022, 07:56
door marco
Bus versleten?