Pagina 1 van 4

Afstellen

Geplaatst: 27 aug 2020, 22:23
door Kollin
Hallo,
Ik heb even een vraagje.
Laatst was het veertje in mijn versnellings bak van de schakel wals geeknapt. Nu heb ik er een nieuw veertje in gezet en hij schakeld weer perfect.

Omdat ik moest wachten op onderdelen en de carburateur er toch af was heb ik de vlotter bak er even afgehaald om te zien hoe het nu precies van binnen uit ziet. Er zat een beetje aanslag in dus heb ik het met carburateur reiniger schoon gemaakt. Ook heb ik even gekeken welke sproeier er in zit, eentje van 90.

Nu ik weer kan rijden merk ik een aantal dingen.
Hij loopt iets minder hard, naar mijn idee ook iets minder minder power bij hogere toeren. Eerst liep hij net 60kmh en nu met pijn en moeite kom ik net over de 50kmh. Geen wereld verschil maar wel merk baar.

Ik heb op dit forum gelezen hoe je de carburateur kan afstellen maar ik heb nog nooit zo iets gedaan dus wil ik het even vragen of mensen tips hebben. Ook ben ik benieuwd of ik eigenlijk wel de goeie bougie heb? Er zit nu een NGK B9HS in. Ik heb nog de orginele 10mm mikuni carburateur. Toen heb ik de BPR7HS geprobeerd maar toen knetterde de moter iets meer met gas los laten en dacht dat ik boven in meer power had maar hij liep niet harder. Ook heb ik de B8HS geprobeerd maar dat wa naar mijn mening nog niet beter, eigelijk mischien van die 3 wel de slechtse.

Ik heb de brommer warm gereden en in de 4e versnelling met volgas rond 50kmh de koppeling ingeknepen en tegelijkertijd het contactslot op uit gedraaid. Om de bougie te lezen.

Afbeelding

Links is BPR7HS
Midden is B8HS
Rechts is B9HS

Hoe kan ik heb beter laten lopen?

MVG Kollin Ernst

Alvast bedankt :?:

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 06:34
door kittop
Het type bougie is zeer afhankelijk van je set-up.
Je vertelde dat je brommer vermogenverlies heeft.
Het moment dat je brommer vermogen verliest komt niet zomaar door je carburateur.
Als iets plotseling ontstaat is het eerder iets als loskomende kooltjes die je demper blokkeert of zo.

Ook voor de afstelling hebben we meer informatie nodig.
Wat voor type brommer is het, maar ook wat voor carburateur (in dit geval 10mm), uitlaat, cilinder, cilinderkop is er gemonteerd?
Ook de vertanding is fijn om over geïnformeerd te worden.

Bougies hebben niet zoveel te maken met je rijden ansicht.
Het is meer voor de koeling van je verbranding.
Als een bougie minder is, dan rijden brommertjes wat rottiger uiteraard.
B9hs is voor een snelle brommer
B8hs is voor een vlotte brommer
B7hs is voor een standaard brommer

Het is overigens fijn te lezen dat je versnelling weer goed werkt.

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 07:40
door Kollin
Okey, dankjewel. Dus dan zet ik de BPR7HS in of is die anders dan een B7HS?

Cilinder en cilinderkop zijn orgineel 49cc. Mijn brommer is een 2RU. Vertanding durf ik zo niet te zeggen. Ik neem aan dat het gaat om de tandjes van de krukas en bij de koppeling? Of bedoel je de twee tandwielen van de ketting?

Welk merk kan ik het beste sproeiers bestellen want mikuni is erg lastig te vinden in dit maatje.

Alvast bedankt

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 07:55
door Tombo
Met vertanding bedoelen we de tandwielen. Voor een originele 2RU cilinder + bijpassende (grote) cilinderkop, is een B7HS prima.
Als je je brommer wat meer pep wilt geven, loont het om de cilinderkop te vlakken (een standaard 2RU kop heeft een dikke 'rand' en dat is niet optimaal voor je prestaties). Welke uitlaat heb je (met een losse bocht of uit 1 stuk?).

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 09:48
door NIX
Die BPR7HS met zijn blauwe lettertjes zou wel eens heel snel overleden kunnen zijn. Als datgebeurt, pak dan een B7HS. Vermijd de R. Geen blauwe lettertjes, dus. Bewaar de andere als reserve. Maar de bougie is niet de oorzaak van wat je beschrijft. Dan denk ik eerder aan kool en tijdstip.

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 10:13
door Kollin
Ik heb een uitlaat uit een stuk. Ik zal kijken voor een andere bougie. Ik zal ook de uitlaat eens na kijken. Hoe kan ik de verkooling er uit halen?

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 10:32
door marco
Trek je uitlaatdemper er eens uit.

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 12:37
door Kollin
Kan dat gewoon van buiten af aan de achterkant?

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 12:50
door Marcel
Ja links schuin onder zit een boutje dat er uit moet en dan ka je hem er uittrekken.

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 20:13
door Kollin
Voor de bougie, maakt het uit of het een B7HS IS OF EEN B7ES?

Re: Afstellen

Geplaatst: 28 aug 2020, 20:15
door marco
B7hs moet je hebben of 8 als die wat sneller is.

En geen ontstoorde bougies met een R erop.

Een Es is dacht ik langer en moet je niet gebruiken

Re: Afstellen

Geplaatst: 29 aug 2020, 11:43
door NIX
E heeft een lange schacht.

Re: Afstellen

Geplaatst: 29 aug 2020, 15:11
door Kollin
De demper heb ik er uit gehaald en waar moet ik dan op letten? Het ziet er allemaal best wel nat/vet uit.

Re: Afstellen

Geplaatst: 29 aug 2020, 23:20
door kittop
NIX schreef:E heeft een lange schacht.
Die ES zou ik niet monteren,,, anders heb je wel heul erg veel compressie...
Doordat de zuiger tegen de bougie komt.
Die R series heb ik het ook niet op, volgens mij staat dat voor Ruck.
Het is mij verteld dat ze ontstoord zijn.... maar ik heb dat niet kunnen merken, want ik werd er "ge"stoord van.

Re: Afstellen

Geplaatst: 29 aug 2020, 23:24
door kittop
Kollin schreef:De demper heb ik er uit gehaald en waar moet ik dan op letten? Het ziet er allemaal best wel nat/vet uit.
Gaatjes in de demper doorprikken en schoonmaken met een schroevendraaier en staalborstel,
de demper in de lengte doorprikken met een draadstang.
Doe dit wel allemaal boven een krant of karton en niet rechtstreeks op de bestrating,,,
Anders loop je een hele tijd je vloer in huis vuil.