Sproeiers

Alles over de techniek en sleutelen
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Valse lucht moet je altijd proberen te voorkomen, anders is het zonde van je tijd.
Vorige week pas een testrun kunnen doen met hoofdsproeier 195.
Dat leek helemaal nergens op en nog steeds werd het inhouden beter als ik het gas dicht draaide.
In tegenstelling met je ervaringen moet je soms een probleem tackelen door het niet linksom maar rechtsom te proberen.
Dus vandaag een testrun gedaan met hoofdsproeier 140. Bijna spot on!
Morgen met 130.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23141
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Zei ik toch
Yamaha Sheriff 1981
kittop
250km gereden
250km gereden
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15

Re: Sproeiers

Bericht door kittop »

Fred58t schreef:Valse lucht moet je altijd proberen te voorkomen, anders is het zonde van je tijd.
Vorige week pas een testrun kunnen doen met hoofdsproeier 195.
Dat leek helemaal nergens op en nog steeds werd het inhouden beter als ik het gas dicht draaide.
In tegenstelling met je ervaringen moet je soms een probleem tackelen door het niet linksom maar rechtsom te proberen.
Dus vandaag een testrun gedaan met hoofdsproeier 140. Bijna spot on!
Morgen met 130.
voor een F5b met 9mm moet dat wel kloppen idd.
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Even een rectificatie.
Marco, je had tóch gelijk, het spul stond te rijk.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat hij bij het laatste stukje gasgeven begon in te houden.
Gas ietsje dicht en daarna harder rijden. Voor mij overduidelijk van een te arm mengsel.
Eigenlijk had ik de uitlaatdemper eruit moeten halen, dan had ik het kunnen horen.
Maar goed, sproeier 115 was dé oplossing.

Nu verder met de ontsteking.
Op mijn meeste brommers heb ik electronische ontsteking gefabriceerd. Contactpuntenontsteking vind ik middeleeuws.
Je kan net zo goed met vuurstenen gaan werken.
Via het clubblad van Puch66 kwam ik achter VEC bobine. Een bobine met ingebouwde CDI toepasbaar voor Puch, Tomos, Kreidler, Zündapp, JLO etc.
Moeilijk verkrijgbaar maar via kennissen, kruiwagens etc. toch eentje gekocht.
Wat afmetingen en bevestiging betreft volgens mij ook wel te monteren op de grondplaat van een FS1.

Ik had nog een complete oude grondplaat, dus die even kaal gemaakt.
Die VEC bobine kan ik monteren als ik op een paar plekken wat materiaal wegfrees.
Klein probleem is dat de achterkant van de grondplaat niet over de hele oppervlakte gelijk is. Hoogte verschil.
Kan ik dus onmogelijk inspannen op mijn freesbank.

Een goeie opstelling is superbelangrijk. Je wil niet dat het werkstuk vernield wordt, laat staan dat je het voor je hersens krijgt.
Dus eerst de achterkant van de grondplaat zien af te draaien. Ik heb al een plan.
Nooit voor één gat te vangen.

Hoe plaats je hier foto's?
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Ik zie het al in de FAQ's
Ik laat het hierbij.
Groeten allemaal
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 17989
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Sproeiers

Bericht door Tombo »

Fred58t schreef:Ik zie het al in de FAQ's
Ik laat het hierbij.
Groeten allemaal
Als je wilt verteleln over je eigen gemaakte ontsteking, kan dat gewoon! Maar in een eigen topic is dan wel het makkelijkste :D
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23141
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Nieuwe projecten zijn we gek op.
En vooral veel foto’s maken
Yamaha Sheriff 1981
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Het gaat goed met mijn FS1.
HPI 2-ten ontsteking gemonteerd en het hele spul ook nog omgebouwd van 6 naar 12 Volt.
Loopt binnen 2 trappen en het bijladen is met de complete feestverlichting aan ook nog steeds goed.
Nog wat kleine details afwerken.
Zo zijn de gaten in mijn koplamp waar de bedrading doorheen loopt toch iets te scherp.
Daarvoor ori thules besteld, ik zit niet te wachten op kortsluiting.

Ook een digitale temperatuurmeter besteld i.v.m. de temperatuurprobemen van HPI die op deze site al zijn gelezen.
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik kan eventueel een in en uitlaatsysteem maken voor frisse wind om het spul af te koelen.
No worries, dat deden we al in de 60tiger jaren met remtrommels.
Komt goed.
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Ontsteking is prima, start binnen 2 trappen.
Bijladen is ronduit k*t. Onbelast 13,9 v helemaal goed.
Met een 15 w koplamp 12,4v en met een 25 w koplamp 12,0 v.
Ben al bezig geweest met extra massa kabels en nu nog maar eens proberen met betere plus kabels.
Reageert op het gas trouwens als door een slang gebeten.
Weet nog niet hoe dat er in de praktijk uitziet.
Testrit moet nog even wachten na al die sneeuw en uiteraard pekel.
Zo'n HPI moet 60 watt aankunnen zegt de een. 40 Watt zegt de ander maar toch wel vreemd dat hij dan 15 Watt koplamp, 5 Watt achterlicht, en nog eens 2 keer 4 Watt tellerverlichting en neutraallampje niet aan kan.
Misschien moet ik toch weer eens vanaf nul beginnen.
Eed draadboom die helemaal niets te maken heeft met een bijlaadspoel.
Een contactslot wat alleen maar zwart/wit en zwart verbindt of verbreekt. Rood met bruin verbindt of verbreekt.
Voor de rest alles lekker wegknippen.
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

sproeiers

Bericht door Fred58t »

Op het verkeerde been gezet door een te lage batterijspanning van mijn multimeter.
Daar ga je dan met al je goede bedoelingen.
Alle metingen van de laatste tijd kunnen zó het raam uit.
Wat overblijft is bezinnen en nieuwe plannen maken.
kittop
250km gereden
250km gereden
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15

Re: sproeiers

Bericht door kittop »

Fred58t schreef: 19 feb 2021, 23:35 Op het verkeerde been gezet door een te lage batterijspanning van mijn multimeter.
Daar ga je dan met al je goede bedoelingen.
Alle metingen van de laatste tijd kunnen zó het raam uit.
Wat overblijft is bezinnen en nieuwe plannen maken.
Soms zit het mee...

Misschien eens aan LED lampjes denken.
Dan hou je wat wattage over voor je koplampje.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10465
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Sproeiers

Bericht door NIX »

Niet knippen in je bedrading. Plak het simpelweg af. Hou gewoon bij wat je verandert, dan kun je uiteindelijk alles weer terug veranderen naar origineel omdat dat gewoon goed werkt. Ook bij 12V en ook bij andere ontstekingen.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
250km gereden
250km gereden
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15

Re: Sproeiers

Bericht door kittop »

Van Knippen in bestaande bedrading krijg ik sowieso een beetje uitslag van.
Dat hoeft niet, is mijn bescheiden mening.

Met vervangen van bestaande lampen voor leds denk ik meer aan de volgende lampjes:

https://www.lampengrossier.nl/epages/61 ... s/93533912.

Als je tellerverlichting en controlelampjes vervangt voor led, daarbij ook achterlicht en remlicht, dan pak je al behoorlijk wat aan wattage terug t.o.v gloeilampjes.
Als jezelf inprent dat je BMW rijdt, dan hoef je niet je pinkers aan te passen om extra wattage te verzamelen, anders wel.
Als je de pinkergloeilampen vervangt voor leds, dan dien je ook rekening te houden met het knipperrelais of deze geschikt is voor ledlampen.
Het voordeel van led is ook dat deze lampen niet zo gevoelig zijn en niet zo snel stuk springen door trillingen en/of overspanning.
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Het heeft even geduurd maar ik ben er wel uit ondanks verkeerde info van HPI en volslagen belachelijke aansluitschema's.
Gewoon mijn eigen grijze hersencellen laten werken in combinatie met ervaring.
Het bijladen is nu met een begin accuspanning van 12,7 volt en alle feestverlichting aan nog steeds ruim 13 volt.
Niet echt heel overtuigend maar ook niet ontladend.
Zooitje led lampen gemonteerd, die moeten het verbruik toch ook wel naar beneden halen.
Nog effe wachten op de led koplamp en daarna nog eens meten.

De HPI ontsteking en het lichte vliegwiel bevallen me uitstekend.
Ik ben niet zo'n zwaargewicht dus het spul komt redelijk makkelijk van zijn plaats.
Het karakter van de cilinder en ontsteking vallen helemaal op zijn plaats.
Gaat echt als vergif en ja hoor, het was te verwachten: koppelingslip vanaf de 3e versnelling.

Nog maar wat meer onderdelen besteld: koppelingset, pakkingset, krukas, lagerset, keerringset etc.
Eerst maar eens de koppelingset monteren en van de winter de rest samen met de 60c Athena set.
Het zal toch wel een keer goed komen?
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Ook nog na de laatste testrit de temperatuur van het vliegwiel en spoelen gemeten met een infrarode temperatuurmeter.
Ik had gelezen dat HPI daar in het verleden problemen mee hadden.
Ik meet niet hoger dan 45 graden, eigenlijks niks verkeerds.
Misschien ga ik toch een inlaat en uitlaat maken in het ontstekingsdeksel.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Materiaal wegfrezen, wat gaas aanbrengen, klaar.
Plaats reactie