Carterventilatie

Alles over de techniek en sleutelen
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Carterventilatie

Bericht door Fred58t »

Eergisteren een 2e testrit gedaan na montage van een HPI ontsteking en enorme koppelingsslip daarna.
Natuurlijk nieuw platen veren etc gemonteerd.
De 2e testrit ging prima, koppeling had nergens meer last van en kon het vermogen prima aan.
Toen ik thuiskwam en hem hier op de middenstandaard had gezet, zag ik tot mijn verbijstering dat de carterolie eruit zeek.
Ook de achterband helemaal onder de olie. Het was net alsof ik weer op mijn 1e Engelse motorfiets had gereden.
Dus schakelpedaal eraf en ontstekingsdeksel gedemonteerd.
Bleek dat de keerring van de koppelingspen naar buiten was gekomen.

Beetje vreemd, want ik had kort daarvoor de koppeling aangepakt maar was nooit in de buurt van die keerring gekomen.
Nou ja, kan gebeuren dus een nieuwe keerring met speciale siliconenpakking gemonteerd.
Vandaag een nieuwe proefrit met exact het zelfde resultaat. Weer de hele teringzooi onder de olie.

De grijze hersencellen maar even op volle kracht laten werken, want hoe is het in Godsnaam mogelijk dat bij die reparatie het carterontluchtingssysteem geblokkeerd kan raken?
Is ook niet aan de orde.
Ik vond uit voorraad een Honda cartervulplug met dezelfde schroefdraad en een ontluchtingsbuisje daarop.
Dus snel ingeschroefd, slang erop en blazen.
Ik hoorde meteen dat de lucht uit het ontluchtingsslangetje bovenop het carter kwam.
Geen enkele sprake van druk in het carter..

Mooi, dat scheelt weer een blok demontage, maar blijft natuurlijk het fenomeen dat die keerring er al 2 keer is uitgedrukt.
Nieuwe keerringen besteld samen met een nieuwe drukstift want daar zaten toch wel wat gebruikersrandjes op.
De nieuwe keerring ga ik erin lijmen met een twee componenten epoxy lijm.

Als dat niet voldoende is ga ik een borgplaatje maken.
Life goes on, tra,la,la.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Carterventilatie

Bericht door Niels »

Misschien zit er roest op de koppelingsstift die de keering meeneemt als de koppeling weer losgelaten wordt?
Of misschien past de keerring niet helemaal goed (te klein)?

En verder monteer je zo'n keerring niet met siliconenpakking maar druk je hem gewoon in het carter.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Carterventilatie

Bericht door marco »

Bestel een originele keerring die imitatie hebben de verkeerde maat.

En geen siliconen pakking gebruiken.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Carterventilatie

Bericht door kittop »

Normaliter hoef je helemaal geen poespas uit te halen bij deze keerringetjes.
Ik denk eerder dat je een oud verschrompeld exemplaar te pakken had.
Niet uitgeharde silicone werkt als glijmiddel.
Tussen het aluminium en rubber hard één componisten siliconen niet echt vlot uit.
Indien er ook een randje zit op je koppelingsasje waar de keerring in blijft hangen.
Deze combinaties bij elkaar moet het lukken om de keerring er uit te laten lopen.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Carterventilatie

Bericht door Fred58t »

Misschien achteraf gezien niet zo handig om siliconenkit te gebruiken.
Ja, kan als glijmiddel werken terwijl het als lijmmiddel was bedoeld.
Ook in het dagelijkse leven moet je deze twee dingen niet verwarren.
Kan tot onaangename situaties leiden. Gelukkig kan je me niet zien lachen.

Ben al blij dat overdruk in het carter niet de oorzaak was.
Kan je nét zo goed een keerring vastlijmen, wordt daarna de volgende keerring eruit gedrukt.
Voorlopig geef ik de schuld aan de oude koppelingspen.
Maar ik ga wel zeker de nieuwe keerring erin lijmen met een 2 componenten epoxy lijm.
Kwestie van goed ontvetten en minimaal lijm aanbrengen.
Better safe than sorry
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Carterventilatie

Bericht door NIX »

Ik druk er gewoon een goede nieuwe zonder iets anders in. Sjon uit Hilversum had ook goede imi's, naast de ori.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Carterventilatie

Bericht door kittop »

Lijmen en kitten zijn mijn core business.
Het is misschien wel meer bouwgerelateerd, maar er zijn veel vergelijkbare situaties.

Klassieke fouten zijn om twee producten die niet ademend zijn vol vast de baggeren met bizar veel High-Tack.
Vervolgens bleven de twee producten niet tegen elkaar... Wat een troep wordt er dan gezegd.
Nee, wat een bende ben ik dan van mening...
Te pas en te onpas worden totaal verkeerde materialen ingezet.
Soms vraag ik waarom ze specifiek die materialen gebruiken...
"Omdat de baas het zegt" wordt er dan geantwoord.
"En de baas heeft er verstand van?" vraag ik dan....
"Nee" wordt er dan kort en krachtig beantwoord.

Misschien een kwart van de lijm en afdichtingsproducten worden in de bouw juist ingezet...
Laat staan op de juiste manier verwerkt.
Gek hé, dat in 5 jaar tijd nieuwbouwbadkamers naar de klote zijn.
Dan heb ik nog niet eens over de hobbybob badkamers.
Gek hé dat een verzekeringsmaatschappij verwacht dat de badkamers elke 5 jaar de kitvoegen vervangen moeten worden...
Ik zit nu 25 jaar in de kitshit en de badkamers die ik opnieuw heb moeten kitten zijn puur verknalt door verkeerd gebruik, verkeerde schoonmaakmiddelen en verkeerde tegellijm en/of voegproducten waar .nl achter staat etc.

Kortom.
- High-Tack is niet sterker dan reguliere MSP, Het start sneller met hechten.
- Een fatsoenlijke MSP is maar ietsje sterker dan een fatsoenlijke Silicone die wel meer flexibiliteit aankan.
Maar indien er iets vol gepompt wordt, denkt het materiaal nog dat het in de koker zit omdat er geen luchtvochtigheid erbij kan komen.
Door interne krimp (soms 4%) trekt de lijm zichzelf los voordat het is doorgehard (niet verwisselen met uitharden)
- Sommige siliconen duurt het wel 14 dagen voordat het is doorgehard en zijn eindsterkte heeft bereikt, terwijl het soms na 24 uur is uitgehard.
- Een MSP hoort niet in een badkamer, puur omdat het niet langdurig tegen vocht kan en verliest zijn samenhang en is nooit schimmelwerend ingesteld.
- Een gemiddelde silicone is veel flexibeler dan een MSP. Epoxy's zijn snoeihard en kunnen niet goed verbinding krijgen met bewegende/flexibele ondergronden.
- Veel rubberachtigen e.a. kunststoffen laten zich niet hechten. Sommige kunststoffen vragen een voorstrijk, en veel non-ferro's vragen ook om een hechtverbeteraar.

Conclusie:
Blijf bij keerringen met chemie uit de buurt.

En ga je lopen kloten met je badkamer... Koop Duitse producten en lees waarvoor het gemaakt is en hoe het verwerkt moet worden en leer de Duitse taal.
Een Duitse vaktegelzetter vertelde mee een keer: "Alles mit koll ist koet" (fonetisch )
Ik vroeg of hij Duits sprak of Nederlands probeerde te spreken.
Hij liep lachend weg en zei iets van een luisterend oor een half woord nodig heeft.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Carterventilatie

Bericht door Fred58t »

Nieuwe keerring met bijzonder weinig 2 componenten kit gemonteerd. Even een nachtje laten bijkomen.
Daarna de nieuwe koppelingsdrukstift met molycote gemonteerd.
Spul in elkaar gezet en opnieuw afgesteld, want ja, de drukstift lengte was toch even anders.
Proefrit: feilloos.
Nog maar een paar keer een proefrit inplannen voordat ik er een echte rit mee ga maken.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Carterventilatie

Bericht door Fred58t »

Ach, ook nog het hele spul met led lampen uitgerust.
Ook mijn andere brommers.
De Honda SS50 waarbij alles over de accu gaat, daar komt echt een puist licht uit!
Maar daar gaat alles over de accu.
Moet nog even zien hoe dat met de FS1 gaat.
Daar gaat het licht met de HPI ontsteking nog steeds over een lichtspoel.
Effe zien en meten, desnoods een spaningsregelaar bestellen en monteren.
Geldt ook voor mijn Honda C310A.
You will live and learn.
Tralala
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Carterventilatie

Bericht door Fred58t »

Ook de proefrit van vandaag verliep vlekkeloos. De koppelingskeerring bleef er braaf inzitten.
Tijd voor een grotere rit. Naar mijn oude werk bijvoorbeeld. Altijd leuk, niet alleen oud-collega's maar ook vrienden.
Led lampen schijnen niet te branden op AC volt. Vreemd dat de FS1 dat dus wél deed.
Nog maar eens nameten op de lampfitting wat daar op komt. Ik zie hem wel een beetje pulserend branden.
Voorheen sprak ik van een spanningsregelaar maar dat moet dus een gelijkrichter zijn.
Die fout wordt vaak gemaakt en zet hele volkeren op het verkeerde been.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Carterventilatie

Bericht door P@trick »

In sommige fs1tjes zitten beide , een gelijkrichter en een spanningsregelaar , zo ook op de Sheriff , die mooie lelijke ..

Op mijn 2F2 heb ik nu ook die combi (spanningsregelaar is er later in gekomen )en de boel brand al een jaar niet meer door en schijnt prima .
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Carterventilatie

Bericht door marco »

Heb laatst een 2rt aangepast naar led koplamp en toen de blauwe draad van het contactslot verbonden met de bruine draad van de draadboom nu brand het licht wel altijd maar wel goed via de accu
Yamaha Sheriff 1981
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Carterventilatie

Bericht door P@trick »

Je spoelen netjes op orde , dus nieuw en goed spul, laten de lampjes ook goed schijnen. Hoef je niet gelijkend lampen. Hoe vaak rij je gemiddeld in het donker? Ik persoonlijk weinig .
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Carterventilatie

Bericht door Fred58t »

Hoe vaak rij je in het donker?
Maakt niet uit.
Ik ben nogal een perfectionist, het moet 100% goed zijn anders lig ik wakker.
Sorry, ik ben gewoon zo.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Carterventilatie

Bericht door P@trick »

Ik ook, daarom zitten er normale lampen in , zoals deze er ook origineel op zaten. En goede en nieuwe spoelen , komt een spanning vanaf joh! Daarom moest er een spanningsregelaar in.
Plaats reactie