Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Bericht door Booster »

Hallo,

Omdat ik mijn 2RU niet aan de praat krijg plaats ik hier een bericht. Misschien dat iemand me kan helpen. Ik heb een 2RU met een vastloper gekocht. Inmiddels heb ik daar een nieuwe krukas in gezet en cilinder en toebehoren. Nu heb ik wel een zichtbare vonk achter het vliegwiel (bij de puntjes), maar geen vonk bij de bougie. Aan de Bobine ligt het niet. Ik heb alle bedrading los en gebruik alleen de zwart-witte draad. De gele en groene draad zijn nergens aangesloten. Hoe kom ik aan een vonk bij de bougie???
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Bericht door Fred58t »

Een vonk bij de contactpunten duidt op een defecte condensator. Ik zou ermee beginnen om die te vervangen.
Kan je later nog eventueel verder gaan: bobine doormeten, bougiekap doormeten, bougie vervangen etc.
Het gekke is dat een blok kan vonken zonder condensator.
Komt alleen nooit op toeren. Leuk hé?
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Bericht door Fred58t »

Een blok kan zelfs vonken en lopen zonder condensator. Komt alleen nooit op toeren.
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Bericht door Booster »

Is het dan helemaal niet de bedoeling dat je een vonk ziet bij de contactpunten? Klopt mijn aanname dat ik alleen de zwart-witte draad op de bobine hoef aan te sluiten voor een (test)vonk bij de bougie? Of is het nodig om ook iets met de gele en de groene te doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Bericht door kittop »

Ik neem aan dat de brommer wel liep voordat je de boel vastgelopen was en je de boel vervangen hebt.
Als je de krukas vervangen hebt heb je ook het vliegwiel er af gehad.
Indien je ook de grondplaat gedemonteerd gehad hebt, is het mogelijk dat je een kabeltje hebt afgeklemd tussen de grondplaat en carterdeel. Ook kan het zijn dat de vliegwiel aanloopt op het kabeltje van het kontaktpuntje.
Demonteer je vliegwiel en kijk naar slijtpunten op de kabeltjes en kijk goed of de kabeltjes vrijlopen.
Het is erg toevallig dat na de revisie zomaar spontaan het condensatortje overleden is, dus controleer eerst even de bekabeling achter het vliegwiel, voordat je de condensator vernieuwt.
Controleer ook het fibertje wat op het vliegwiel loopt, als deze versleten, verbogen of beschadigd is dan loopt het klinknageltje van het fibertje aan op het vliegwiel wat ook kortsluiting geeft.
Succes
Laatst gewijzigd door kittop op 24 jul 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wel vonk bij puntjes, geen vonk bij de bougie

Bericht door kittop »

Groen en geel is stroomvoorziening van je verlichting en heeft niets te maken met de ontsteking.
je kan de zwartwitte draad gelijk op de bobine aansluiten, zo controleer je gelijk de rest van de bekabeling en je contactslot.
Maar ik verwacht daar niet veel van.
Plaats reactie