Afstellen

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen

Bericht door NIX »

Pijl moet doorgaans naar de uitlaatpoort vanwege de desaxatie. Alleen bij Puch maxi heb je dan soms een zuiger die de veersloten in de uitlaatpoort laat verdwijnen omdat de geschakelde puchs vooruit draaien en de automaat achteruit. De zuigers passen in allemaal, maar er is dan dus verschil. Los daarvan zou ik bij imi zuigers wel even checken wat Tom zegt, voor de zekerheid. Maar bedenk dat de zuiger extra hard rammelt als hij qua desaxatie verkeerdom gemonteerd is.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom je een nieuwe imitatie FS1 cilinder wilde hebben.
Kijk eerst even in de FAQ.
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Afstellen

Bericht door Booster »

NIX schreef:Pijl moet doorgaans naar de uitlaatpoort vanwege de desaxatie. Alleen bij Puch maxi heb je dan soms een zuiger die de veersloten in de uitlaatpoort laat verdwijnen omdat de geschakelde puchs vooruit draaien en de automaat achteruit. De zuigers passen in allemaal, maar er is dan dus verschil. Los daarvan zou ik bij imi zuigers wel even checken wat Tom zegt, voor de zekerheid. Maar bedenk dat de zuiger extra hard rammelt als hij qua desaxatie verkeerdom gemonteerd is.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom je een nieuwe imitatie FS1 cilinder wilde hebben.
Het antwoord daarop is dat ik gewoon van de tekening bij JMBP heb gekocht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

Ik zie een streepje in de cilinderwand vlak langs de uitlaatpoort... is dit waar toevallig het slotje van de zuigerveren zit?
Indien ja,
Dan klopt je zuiger niet of heb je de zuiger verkeerd om zitten.
De slotjes van de zuigerveren zitten normaliter tussen de kleine inlaatpoort en de grote inlaatpoort, en niet langs de uitlaatpoort.
Teken je zuigerveerslotjes af op de bovenkant van de zuiger, dan kan je exact zien of de uiteinden van je veren niet in je poorten lopen.

Al met al denk ik dat je eerst je wensen moet opgeven wat je exact verwacht van je brommer.
Want ik denk dat je niet al te beste aankopen gedaan hebt voor wat je wil van je brommer.
Je spruitstuk geeft aan dat je een 16mm rotatie inlaat hebt, en dat vraagt wat meer aandacht dan een membraanblok.
Een rotatieblok is wat lastiger omdat je te maken hebt met openingstijden.
De optimale openingstijden zijn afhankelijk van het type cilinder dat je wil gaan gebruiken.
Maar daar kunnen Bob, Tombo en Nix je wel doorheen helpen, want die hebben met deze schijven wel meer ervaring.

Wat ik zoal van je begrijp is dat je wat krachtigere brommer wil, die van een lager toerental goed oppakt.
Misschien is een 43 mm F5B een optie.
De F5B is verkocht als een standaard cilinder, en vanaf buitenaf kan je niet zien of het 60cc exemplaar is.
Bij deze 60cc/43mm F5B hoort een aparte cilinderkop waar een zogenaamde "squishrand in zit. Dit is een rand om de klokvorm.
Deze rand zorgt ervoor dat de verbranding optimaler is voor een 60cc cilinder.
De 16 mm zie je ook niet aan de buitenkant, maar een ervaren 55+ agent voelt aan het gashendel dat de gasschuif verder opgetild wordt dan van een 10mm, maar vanaf de buitenkant kan je niet zien dat je een snelle carburateur hebt.
Op een snelle (luhac) uitlaat wordt je niet afgerekend mits je geen apart ding gemonteerd hebt.
In combinatie met een 13-42/39 vertanding zal je een vlot doorschakelende brommer hebben die redelijk meekomt in het stedelijk verkeer.

Schrijf even wat je exact verlangt van je brommer, dan komen we weer verder in je "queste of the holy cilinder".
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

https://www.fs1shop.nl/cilinder-f5b-60c ... e-jaren-70
met:
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 0c90d7c73d

Dit zou mijn keuze zijn...
De F5B cilinder is welliswaar oud, maar de oude/originele cilinders zijn fijner dan de huidige aangeboden cilinders van ca 50 euro.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen

Bericht door NIX »

Ik zal de vraag anders stellen: wat is er met je oude cilinder aan de hand? Wat voor 1 was dat er? Wat voor kop zat er eerst op?
Kijk eerst even in de FAQ.
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Afstellen

Bericht door Booster »

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bollenkar
250km gereden
250km gereden
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Afstellen

Bericht door Bollenkar »

Je was het zat en heb hem maar helemaal uit elkaar gehaald?
René.

Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Afstellen

Bericht door Booster »

Bollenkar schreef:Je was het zat en heb hem maar helemaal uit elkaar gehaald?
Er zat geen cilinder bij. Dus daar kon ik geen informatie uit halen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen

Bericht door NIX »

Kijk, dat zijn wel dingen die we even moeten weten. Ook als je die elders al een keer hebt verteld. We weten alleen maar wat je van plan was of wilde bereiken als je dat zelf vertelt. Als ik had geweten wat je wel en niet had, had ik vooraf al geroepen dat je geen FS1 cilinder had moeten kopen. Of als je ondanks alle info toch snel wil rijden met een FS1, je een snelle schijf en 16mm minimaal erbij moest kopen. Je setup is zo belangrijk. Dat hebben we in de opvoerFAQ en cilinderFAQ uitgebreid uitgelegd.

Wat voor blok of motorkarakter zoek je eigenlijk?
Kijk eerst even in de FAQ.
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Afstellen

Bericht door Booster »

Heb de zuiger omgedraaid nu. Zat inderdaad verkeerd. Een originele uitlaat (uit twee stukken) eronder gehangen. Ook een 16mm carburateur gekozen met een sproeier 170. De schijf in het blok is nog de originele. Nu trekt hij wel goed. Alleen nog nog op zoek naar de juiste verhouding. Bougie wordt nu snel zwart en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zelfs zo zwart dat ik hem na verloop van tijd moet schoon borstelen om weer te kunnen starten. Tips zijn welkom.

Mijn doel is om hem op kenteken te krijgen. Hij mag dus niet te hard rijden. De F5B cilinder moet dus maar even wachten…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Afstellen

Bericht door Dr. Bob »

-Een iets warmere bougie proberen, bijv. NGK B6HS of B7HS, brandt makkelijker schoon dan een 8 of 9.
-Een kleinere sproeier proberen: 160 of zelfs 150.
-Een kleinere tandwielverhouding monteren voor de RDW keuring, bijv. 11-44, zodat ie niet boven de 55 komt.
-Als hij dan toch nog te hard loopt een ring met een klein gat tussen je uitlaatpoort en uitlaat monteren, dan komt ie echt niet meer op toeren.
Niet lullen maar poetsen!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Afstellen

Bericht door kittop »

Booster schreef: 28 nov 2021, 20:02

Mijn doel is om hem op kenteken te krijgen. Hij mag dus niet te hard rijden. De F5B cilinder moet dus maar even wachten…
Een F5B cilinder is een standaard cilinder waarbij goedkeuringen zijn afgegeven.

Een FS1 cilinder is een snelle cilinder.
De Yamaha FS1 werd oorspronkelijk gemaakt als kleine motorfiets met een FS1 cilinder.

Om door de NL keuring heen te komen als bromfiets werden er afgeknepen cilinders gemonteerd.
De FS1 cilinder werd vervangen door zoal de F5B en is de minst afgeknepen die het meest vriendelijke van karakter is van alle afgeknepen cilinders, die door de RDW worden geaccepteerd.

Of ga je voor een motorfiets kenteken?
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Afstellen

Bericht door Booster »

Ai, een brommerkenteken is de bedoeling. Voor de keuring dan misschien tot maar de F5B kopen... :(
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Afstellen

Bericht door Tombo »

Je kan hem wel knijpen hoor (voor de keuring). Optimaal zal die niet rijden, maar na de keuring haal je de begrenzers er weer uit. Ring in de uitlaat, busje/stukje tuinslang boven de gasschuif (zodat die niet helemaal open kan) en een korte vertanding (11/44 bijvoorbeeld)
Booster
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 apr 2021, 21:32

Re: Afstellen

Bericht door Booster »

Die vertanding heb ik al idd. Had me laten vertellen dat dat origineel was. Heb de cilinder nu maar besteld in Almere. Ben benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie