Blokrevisie FS1

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Het is niet meer vroeger. Nu is de benzine schraal en de olie ver superieur. Je hoeft een FS1 nog amper te ontkolen mits hij goed staat afgesteld en je mengverhouding klopt.
Kijk eerst even in de FAQ.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door koppel »

anno 2021 1 op 25 smeren lijkt mij idioot, warmlopers kunnen door heel veel andere oorzaken plaats vinden. ik ga binnenkort een blokje testen met 2RU cylinder icm een ori zuiger en veren 39,96, netjes inrijden en dan volgas..........kijken wat het doet.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Ik ben er wel uit. Iedereen kan fouten maken maar te vet mengen gaat mij niet overkomen, daar ben ik te scherp voor.
Ik herinner me dat ik een tijd geleden nieuwe koppelingsplaten en veren moest monteren omdat ik na het monteren van een HPI ontsteking plotseling veel meer vermogen had en meteen behoorlijke koppelingslip.
Ik zag toen dat het driehoekige huis waar de rechter krukaskeerring in zit gescheurd was. Dat zal ongetwijfeld tot olielekkage richting krukascarter hebben geleid. Ik begreep het daarvoor al niet: zoveel roken, terwijl de mengverhouding toch echt wel goed was. Ook te weinig mee gereden om olieverbruik uit het carter te kunnen vaststellen.
Na deze complete blokrevisie zal het duidelijk worden. Ik hou jullie op de hoogte.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Morgen even langs mijn oude werk om de rest van het motorblok goed te kunnen ontvetten.
Meteen even wat inbusbouten scoren. Ik krijg altijd exceem van kruiskopschroeven.
Vandaag ook weer. Zelfs een slagschroevendraaier kon geen uitkomst bieden. Boormachine wél.
Daar word je toch niet goed van? Kost ook zoveel tijd.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Fred58t schreef: 06 dec 2021, 16:33 Ik ben er wel uit. Iedereen kan fouten maken maar te vet mengen gaat mij niet overkomen, daar ben ik te scherp voor.
Ik herinner me dat ik een tijd geleden nieuwe koppelingsplaten en veren moest monteren omdat ik na het monteren van een HPI ontsteking plotseling veel meer vermogen had en meteen behoorlijke koppelingslip.
Ik zag toen dat het driehoekige huis waar de rechter krukaskeerring in zit gescheurd was. Dat zal ongetwijfeld tot olielekkage richting krukascarter hebben geleid. Ik begreep het daarvoor al niet: zoveel roken, terwijl de mengverhouding toch echt wel goed was. Ook te weinig mee gereden om olieverbruik uit het carter te kunnen vaststellen.
Na deze complete blokrevisie zal het duidelijk worden. Ik hou jullie op de hoogte.
Dat moet je geroken hebben bij het demonteren van het koppelingshuis lijkt mij.
Dat is waarschijnlijk ook waarom je koppelingsplaten verglaast zijn.
Tweetaktolie ruikt in de verbranding heel anders dan motorolie.
Als je zoiets weer tegenkomt dat een brommer behoorlijk rookt, ruik even aan de olievuldop en als je dan benzine ruikt....
Dan is het niet goed.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Fred58t schreef: 06 dec 2021, 20:30 Morgen even langs mijn oude werk om de rest van het motorblok goed te kunnen ontvetten.
Meteen even wat inbusbouten scoren. Ik krijg altijd exceem van kruiskopschroeven.
Vandaag ook weer. Zelfs een slagschroevendraaier kon geen uitkomst bieden. Boormachine wél.
Daar word je toch niet goed van? Kost ook zoveel tijd.
Voor kruiskopjes gebruik ik vaak
https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 06019J9103
met een lange PH3 bit van ca 10cm.

Mocht alles naar de kl#ten geholpen zijn, dan dit:
https://products.wera.de/nl/impact_driv ... 90_17.html

Mochten er pisbakken bouten of moeren gebruikt zijn of de boel afbreekt, dan dit:
https://www.bahco.com/nl_nl/platte-moer ... 979d_.html

En dan pas wordt het boren.... Maar dat is heel zeldzaam

Als het aankomt op lastig afstelwerk, dan inbusjes.
Als het afstelwerk gereed is, dan kruiskop.
Maar FS1 is niet lastig.
Kruiskoppen worden niet zo goor, en als een inbus doordraait op de sleutel, dan heb je minder herkansingen dan bij een kruiskop.

Kruiskoppen worden hoofdzakelijk naar de filistijnen geholpen door verkeerd gereedschap.
Op inbus past ook maar één formaat en dat is ook bij kruiskoppen, maar dat wordt vaak vergeten en wordt er een pozzy 2 gepakt.

Het gebeurt wel eens dat er tapeinden van een FS1/DT afgebroken worden. Dit is vaak in combinatie met die lange dopmoeren.
Als er een tapeind moer er slecht uit ziet, eerst even in de kruipolie zetten en dan ringsteek 10 bij een FS1 er op en voorzichtig tikken op de sleutel en vooral niet doordraaien, maar een paar keer los/vast/los tikken.
Dan blijft de tapeinde gewoon heel.

Ik zie zojuist dat mijn dochter aan de linkerkant de deksel van haar Trialtje vast heeft zitten met inbus.... :o :?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Slagschroevedraaier of kleine beitel. Ze gaan allemaal los.
Kijk eerst even in de FAQ.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Vandaag op mijn oude werk het carter verder ontvet en thuis voorzichtig uit elkaar getikt. Dat ging moeiteloos.
Het spul ziet er heel goed uit. Nergens rare dingen te bespeuren, zelfs de krukas en lagers zijn eigenlijk 100%. Tandwielen en schakelklauwen hebben geen slijtagesporen.
Ik vermoed wél dat het eerder uit elkaar is geweest vanwege de blauwe vloeibare pakking.
Nou ja, ik ga tóch maar de krukas + lagers en ook de versnellingsbaklagers vervangen, het spul ligt hier al jaren klaar.
Bovendien ga ik in zo'n stadium nul risico nemen. Ik heb met dit ding al genoeg verrassingen meegemaakt.
Dus verder schoonmaken, ontvetten, stempels klaarleggen of maken om de lagers te kunnen demonteren en monteren.
Infrarood temp meter opzoeken, want de carters moeten netjes opgewarmd worden om de lagers te vervangen. Tralala.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Fred58t schreef: 07 dec 2021, 21:07 Vandaag op mijn oude werk het carter verder ontvet en thuis voorzichtig uit elkaar getikt. Dat ging moeiteloos.
Het spul ziet er heel goed uit. Nergens rare dingen te bespeuren, zelfs de krukas en lagers zijn eigenlijk 100%. Tandwielen en schakelklauwen hebben geen slijtagesporen.
Ik vermoed wél dat het eerder uit elkaar is geweest vanwege de blauwe vloeibare pakking.
Nou ja, ik ga tóch maar de krukas + lagers en ook de versnellingsbaklagers vervangen, het spul ligt hier al jaren klaar.
Bovendien ga ik in zo'n stadium nul risico nemen. Ik heb met dit ding al genoeg verrassingen meegemaakt.
Dus verder schoonmaken, ontvetten, stempels klaarleggen of maken om de lagers te kunnen demonteren en monteren.
Infrarood temp meter opzoeken, want de carters moeten netjes opgewarmd worden om de lagers te vervangen. Tralala.
Deze keer zit het mee... :D

Zo fijn om een blokje met mooie verse spulletjes te mogen in elkaar zetten.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Het kan per persoon natuurlijk verschillen maar voor mij bestaat er geen andere manier: gewoon heel schoon en precies werken, nergens risico nemen. Mooie kunst dat zo'n ding daarna in één keer goed is.
Morgen wéér langs mijn oude werk: ik kom er nu pas achter dat ik heel veel speciaal gereedschap een paar jaar geleden daar heb achter gelaten, omdat ik toen dacht het nooit meer nodig te hebben. Nou ja, niet alleen oud-collega's maar ook goede vrienden.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Tóch maar via internet een krukasmontage set besteld. Demonteren met een hamer kan nog nét, als je het spul niet meer wil gebruiken maar monteren met een hamer: ik word gillend wakker. Via Aliexpress, kan effe duren maar ik heb geen haast.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Hadden we niet uitgelegd in welke volgorde je carter en lagers warm maakt zodat de kruk ongeveer het blok in glijdt?
Kijk eerst even in de FAQ.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Ik ben nog bezig met démonteren! No hurries, no worries.
Misschien verwarmen als de kruk er niet vrijwillig uitkomt.
Dan maar met lager en al. Liever niet.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Links komt het lager altijd met de krukas mee. Dan heb je een mestrekker nodig of je last 2 strippen op het lager en trekt dan het lager van de kruk. Rechts glijdt zo de tap uit het lager. Carters altijd verwarmen om de lagers eruit te drukken. Het is geen Honda 4T.
Kijk eerst even in de FAQ.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

No worries, alle lagers zitten nog in het carter en natuurlijk was ik van plan het spul te verwarmen, vóórdat eruit te tikken.
Eerst de juiste stempels vinden of maken. Geweld hoort op het voetbalveld.
Plaats reactie