Blokrevisie FS1

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Als het linkerlager in het carter blijft zitten, is vaak de kruktap ingeslagen. Gebeurt bij de dichte kruks wel eens.
Kijk eerst even in de FAQ.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Vandaag op mijn oude werk met de juiste trekker moeiteloos de krukas eruit gedraaid..
Dat ging zonder geweld, piece of cake.
Nu op mijn gemakkie het spul schoonmaken, ontvetten, oude keerringen eruit en de juiste stempels vinden/maken om de lagers te demonteren.
Daarna het juiste gereedschap om het carter te ondersteunen en stempels om de nieuwe lagers te monteren.
Het is eigenlijk een soort speelfilm, je moet je wél aan de juiste volgorde houden. Lukt wel.
Gebruikersavatar
Bollenkar
250km gereden
250km gereden
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Bollenkar »

Ik gebruik altijd een elektrische verfstripper. Ik stook het carter goed heet en dan valt hij er zo in
René.

Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Bollenkar schreef: 12 dec 2021, 11:07 Ik gebruik altijd een elektrische verfstripper. Ik stook het carter goed heet en dan valt hij er zo in
Ik doe dit altijd op zondagochtend...
Nadat de Kaiserbrötchen de oven uit zijn, gaan de carterdelen er in.
Gebruikersavatar
Bollenkar
250km gereden
250km gereden
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Bollenkar »

Dat heb ik nou weer met de vaatwasser :lol:
René.

Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Aparte manier om kaiserbrötchen klaar te maken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Met zo'n brugtrekker, spindel in het midden en 2 lange inbusbouten in het carter, kwam de krukas er moeiteloos uit. Piece of cake. Ik had zelf gerekend op méér weerstand. Alle lagers zitten er nog in. Het wordt dus een kwestie van goed verwarmen, op de juiste manier ondersteunen en met het goede gereedschap de oude lagers eruit tikken. Nu nog tijd vinden.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

NIX schreef: 12 dec 2021, 14:22 Aparte manier om kaiserbrötchen klaar te maken.

Dat heb ik nou weer met de vaatwasser
Niet de Curil verwisselen met de jam.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Aan kerst doe ik niet dus lekker veel tijd voor de carters en de lagers.
Eerst stempels bij elkaar zoeken en aanpassen op de draaibank.
Nieuwe lagers in het vriesvak en de carters een voor een in de oven.
Infrarood temperatuur meter erbij en bij 150 graden eruit en op de opstelling geplaatst.
Een lichte tik was voldoende om de oude lagers eruit te krijgen. Pockets schoon gemaakt, nog even in de oven.
Daarna kon ik de nieuwe lagers met de hand monteren, behalve bij een transmissielager. Daar moest echt gepast geweld worden gebruikt. Allemaal gelukt, eigenlijk een eitje.
Het wachten is nu op het krukasmontage gereedschap, dat kan nog wel even duren maar ik heb geen haast.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Eigenlijk was er met de oude lagers en krukas niet zoveel aan de hand, maar ik wilde zekerheid hebben. Ik heb al te vaak "pech" met dit ding gehad. Waarschijnlijk zijn er al een paar artiesten mee bezig geweest.
Tja, en als je dan zo rigoureus tewerk gaat, kan je beter geen pakkingringetje laten zitten laat staan lagers. Ik ben motorfietsprijzen gewend. Daarmee vergeleken kost dit spul bijna niets.
Morgen proberen een pasbus uit het carter te krijgen. Klemt behoorlijk, ik moest zelfs een harshamer gebruiken om de lege carterdelen op elkaar te krijgen. Dat wil ik voorkomen, vooral geweld proberen te vermijden tijdens de definitieve montage.
Dat pasbusje demonteren wordt nog lastig. Hij gaf een paar dagen geleden al geen krimp. Eerst maar eens proberen met warmstoken, daarna desnoods de freesbank. Nieuw busje ligt al klaar.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door marco »

Zitten meestal een beetje vast geroest
Yamaha Sheriff 1981
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Ja, dat klopt. Uiteindelijk met warmstoken er toch uit gekregen. Ik vond het nieuwe pasbusje een beetje veel speling hebben dus ik hef het oude busje met een 8mm bout, 2 ringen en een moer vastgezet. Het hele spul in de draaibank en met een vlak vijltje opgeknapt. Daarna in het carter en helemaal naar mijn zin.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Via Track and Trace zie ik dat de special tools voor de krukas pas op 22 Februari geleverd worden.
Nou ja, geduld dan maar. Het heeft ook geen zin om alvast de versnellingsbak te monteren als ik nog verschillende fratsen moet uithalen om de krukas erin te krijgen, Als die eenmaal op zijn plaats zit dan zir hij ook vast.
Ik heb wél alle blokbouten kunnen vervangen voor inbusbouten. Ik weet het, er zijn fanaten die zweren bij de ori kruiskopbouten maar ik vind inbusbouten gewoon handiger.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Tombo »

Grappig, ik heb zojuist een complete set kruiskopbouten besteld voor mijn originele blokje (ik heb tegenwoordig alleen nog maar Wera schroevendraaiers, dus de kop kapot draaien is er niet meer bij). Ik heb nu op heel veel plekken inbusschroeven, maar ik begin steeds meer richting 'origineel' te gaan met mijn FS1. Ik heb zelfs 4 originele M6 boutjes besteld voor de stuurproppen/klemmen (daar zit nu ook inbus in) :lol:
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Ik begrijp het wel maar ik ben wat sleutelen betreft van een andere school.
Uit verveling tóch maar de versnellingsbak gemonteerd met behulp van veel elastieken.
Zóveel handen heb ik nou ook weer niet.
Ook nog een paar vervelende bramen op de splaines van de voortandwielas weg kunnen vijlen.
Toch niet normaal dat je geweld moet gebruiken om dat tandwiel te demonteren?
Geen idee wat de vorige eigenaren heeft bezield.
En afwachten maar weer op het krukas gereedschap.
Plaats reactie