Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.

Bericht door marco »

Even de zuigers naast elkaar houden.

Misschien zie je verschil in hoogte.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.

Bericht door marco »

Ik zou ook niet zomaar dubbele en dikkere voetpakkingen gebruiken.
Gewoon kijken of de uitlaatpoort helemaal opengaat dan is het goed.
Yamaha Sheriff 1981
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.

Bericht door miran72 »

Had een heel verhaal getypt die was klaar en plots helemaal verdwenen.
Even overnieuw.

Was weer een paar uur zoet vanmiddag, had nog een nieuwe rd zuiger liggen en die wilde ik monteren gaat toch die pistonpen aan een kant niet in de zuiger, van alles geprobeerd warmgestookt, nog meer olie erop, van links van rechts hopeloos. Op de werkbank nog geprobeerd met kunststof hamer breekt er ook nog een zuigerveer toen heb ik toch maar weer die andere rd zuiger gemonteerd waarmee ik 5km had gereden wel helemaal opgeschuurd en opgepoetst. Eerst de 2f2 cilinder nog beter ontkoolt zat toch nog behoorlijk veel kool aan de spoelpoorten. Bovenaan de cilinder zat ook nog een een koolrand niet helemaal rondom maar voor ongeveer een derde, kon ik makkelijk wegpoetsen.
Maar starten ging heel slecht kreeg ze alleen maar aan de gang met aanlopen en dan moest ik ze aan de praat houden met minimaal halfgas was ook geen doen. carb gewisseld verschillende sproeiers geprobeerd maar kreeg ze met de kickstarter niet aan de gang. Uiteindelijk de ontsteking gecheckt en die stond helemaal fout wat mij erg verbaasde want toen ik ze na 5maanden stilstand startte had ik maar 3 kicken nodig. Nadat ik de ontsteking afgesteld had ging het een stuk beter liep 't stationair en kon ik luisteren of die tik eruit was, Die tik was er wel uit maar toch een ander geluid dan voorheen zal wel door die nieuwe zuiger komen denk ik. Proefritje gemaakt natuurlijk die viel iig niet tegen reed eigenlijk prima, pittiger dan voorheen 5km hogere top maar ander geluid, klinkt zwaarder, had heb er nog geen vertrouwen in dat 't allemaal goed zit. straks nog een rondje maken.


Naaldlagers van Rinkytoys zijn wel heel anders dan wat ik gewend was, gewoon ander model en zilverkleurig, vond 'm niet lekker rollen over de pistonpen zo in m'n hand maar toch gemonteerd had geen ander.



Afbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.

Bericht door kittop »

marco schreef: 26 aug 2022, 17:34 Ik zou ook niet zomaar dubbele en dikkere voetpakkingen gebruiken.
Gewoon kijken of de uitlaatpoort helemaal opengaat dan is het goed.
Bij een dikkere voetpakking had de zuiger niet tegen de koolresten gebeukt en deze afgebroken stukjes hadden geen strepen langs de zuigerwand getrokken.

Voor het monteren van een gebruikte cilinder doe ik de cilinder over de zuiger zonder voetpakking en draai de krukas rond of de zuiger goed langs de wand komt en kijk ik hoeveel ruimte er overblijft. gelijk voel je de cilinder bewegen als de zuiger ergens tegen aanloopt. Of een slijtagerand of in dit geval een koolrand.
Als je geen zin hebt om te honen, kan je een dubbele/dikkere voetpakking monteren.
Uiteindelijk is het van belang om een cilindertje schoon te monteren.

Dat je punten "zomaar" van tijd lopen... klopt ook niet helemaal en is het niet onverstandig om daar wat aandacht aan te besteden.
Monteer dan op zijn minst een vers schroefje met ringetjes.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.

Bericht door NIX »

Of doe wat vet op de nok en het smeerviltje.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie