Zijstandaard voor 2RU.

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Rammmy »

Ik zou een zijstandaard op een 2RU willen monteren maar niet het type dat je aan/in je achterbrug moet klemmen. Dat type is bij vele aanbieders te krijgen.
Kun je een zijstandaard monteren aan je middenbok en hoe bevestig je dan de voetsteun welke nu aan de middenbok is bevestigd. Bedoel de standaard die uit 2 delen bestaat te koop bij Leertouwer. Hoor graag jullie ervaring.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door NIX »

Pak niet dat ding dat je op de brug klemt, die beschadigt je brug als je mazzel hebt. Pak de jiffy die je met de onderste blokbout en het M8 boutje in het draadgat ernaast bevestigt en borgt. Zelf las ik de voetsteun daar op, nadat ik de bevesting van de stappenbalk heb geslepen. Oorspronkelijk zat een steppenbalk in rubber opgehangen in de 3 gaten die voor op de Jiffy bevestiging zitten, maar die kom je nooit tegen. Sommigen zagen het deel van de jiffy dat om het blok gaat eraf, maar mijn ervaring is dat dat leidt tot gebroken blokbouten. De constructie wordt dan behoorlijk verzwakt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door marco »

Je moet wel een langere blokbout gebruiken ik dacht 14cm uit m’n hoofd
Yamaha Sheriff 1981
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Rammmy »

Kun je zonder zagen en lassen zowel de jiffy als de steppenbalk bevestigen via eventueel langere bouten ?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door marco »

Nee dat kan niet
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Tombo »

Ik heb zo'n afgezaagde zijstandaard. Dat werkt opzich wel maar ik kan mij voorstellen dat de originele manier van bevestigen steviger is (maar dan heb je dus ook een andere steppenbalk nodig).
Toevallig ga ik als het goed is binnenkort zo'n complete zijstandaard inclusief bijpassende steppenbalk (in rubbers opgehangen) ophalen. Mijn oude zijstandaard gebruik ik dan niet meer, die mag wel weinig voor weinig.

Onderdelen van die zijstandaard en steppenbalk zijn trouwens nieuw te krijgen op CMSNL.nl, die steppenbalken met zijstandaard zaten b.v. op een YB100
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 861
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door kittop »

Begin jaren 80 kwamen pisbakken jiffy's voor de FS1 op de markt.
Ik heb ze wel eens gemonteerd bij uitgelubberde assen van de bok en/of vastgeroest rempedaal.
Maar ze waren geen oplossing in mijn ogen.
Geen bodemvrijheid en hingen heel snel door, waardoor de FS1 zowat onder 45 graden kwam te staan.

Ik heb de vrijheid genomen om even te kijken naar de YB100 Bracket...
Deze optie ziet er top uit en deze opzet heeft zich bewezen bij de DT/TY's, echter komt voor mij 50 jaar te laat.

https://www.cmsnl.com/yamaha-yb100-1987 ... 542741200/
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Rammmy »

Tombo & Kittoo bedankt voor de info.
De bracket en steppenblk van de YB100 passen op de 2RU middenbok ? Is er aanpassing nodig, andere bouten ?
Weten jullie waar ik de jiffy zelf met bout en veer zou kunnen kopen. Kan ik niet op CSM vinden. Bij Leertouwer wel de jiffy maar geen veer en bout. Of dat de correcte is passend op de bracket , lijkt wel ?
Blijft natuurlijk lastig om op plaatjes conclusies te trekken. Ervaringen van anderen zoals jullie is heel nuttig.

Wellicht hebben jullie nog aanvullende info.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Tombo »

Klopt ja, cmsnl verkoopt de standaard zelf niet, wel de bracket en de voetsteunen.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 884
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Dr. Bob »

Op marktplaats staat een standaard te koop, heb je alleen de steppenbalk van CMS nodig.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Niet lullen maar poetsen!
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Rammmy »

Dank jullie. Heb de onderdelen bijna bij elkaar doordat ik nu precies weet wat ik moet hebben..

Al met al "stukje" duurder dan in 76 toen ik mijn blauwe Kenny Roberts al vrij snel voorzien had van een jiffy. Ik vind/vond een zijstandaard veel makkelijker dan de bok bij even kort parkeren.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Tombo »

Het staat ook veel stabieler! Mooi dat het gelukt is
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 861
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door kittop »

Ga voor een originele Yamaha standaard.
Check de benodigde lengte en neem de bracket mee naar Leertouwer, FS1 shop of FS1 Almere, en kijk naar wat er past.
Een DT50mx standaard is altijd te lang, maar kan je nog op maat maken.
Kijk niet alleen naar een juiste veerlengte maar ook een juiste bout die bij de standaard past, ook daar zijn verschillen in.
Het voordeel van de originele Yamaha standaard is dat deze sterker zijn dan de chrome imitaties.
Voor de TY van mijn dochter heb ik een standaard voor haar uitgezocht uit de bak bij Leertouwer en ik vond er één met de gewentste lengte. De TY had toen 18" RD wielen. Maar de TY/DT's zijn met verschillende wielen uitgebracht, vandaar dat ze in verschillende lengtes zijn gemonteerd. Nu staat de TY op 19" voor en 17" achter, maar gaat ook prima.
De TY is Duits, dus was een vaste balk met rubbers gemonteerd. De hele balk, bracket en rempedaal waren krom en aan gort gecrasht. De hele boel onder het blok heeft ze verbouwd naar metalen inklapbare steppies en nieuw rempedaal van een DT50m zonder fietsbende en grijs meegemoffeld met de rest van de brommer.
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Re: Zijstandaard voor 2RU.

Bericht door Rammmy »

Alles binnen. Juiste zijstandaard via marktplaats en steppenbalk met rubbers e.d via CSML.
Mooiste oplossing. Bedankt voor alle info.
Alles gemonteerd. Steppenbalk is wel ietsje breder (ca.7 cm) dan standaard maar schakelen en remmen gaat prima.
Plaats reactie