Tuning door dr. Bob
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18312
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Ohja, klopt! Op dit filmpje zit wel die foekema pijp er op.
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Tuning door dr. Bob
Het is mij eindelijk weer gelukt om op t forum te komen.
Alles met interesse gelezen.
Alles met interesse gelezen.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Welkom terug, het is erg rustig de laatste tijd op het forum...
Niet lullen maar poetsen!
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10725
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Tuning door dr. Bob
Komt vanzelf verandering in als er weer wat lopende projecten gepost worden. Ik ben even eerst wat Hondaspul gangbaar aan het maken.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1773
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: Tuning door dr. Bob
Ben 20 blokken aan het oplappen, post wel een foto als het werk klaar is..
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
- Henk7777
- Aan het inrijden
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 19 sep 2019, 17:34
- Locatie: Ter Aar
Re: Tuning door dr. Bob
Het blijven toch de mooiste, deze is van??? 1969 / 1970?
Henk
Henk7777
Yamaha FS1 1969
BMW R1250GS 40year edition 2021
Kawasaki KZ750 ltd 1981
Yamaha FS1 1969
BMW R1250GS 40year edition 2021
Kawasaki KZ750 ltd 1981
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Onlangs kocht ik dit vrijwel originele 69er blauw witje, een 4 bak met een mooie hoge korte conus uitlaat.
Hij liep volgens de vorige eigenaar rond de 85.
En inderdaad bleek bij een proefritje het tellertje richting 90 te gaan.
Wel moest je de choke erbij pakken, want hij stond erg arm afgesteld.
Thuis gelijk de brommer aan een inwendig onderzoek onderworpen:
16 mm Mikuni carburateur met een 130(!) sproeier, een 110 E0 buis en een te dikke gasnaald!
Verder een oude imi FS1 cilinder met een 40,5 zuiger met 1 veer van 40,0. Weinig compressie dus.
Rechtsonder zie je de opening van ongeveer 1 mm.

Hij liep volgens de vorige eigenaar rond de 85.
En inderdaad bleek bij een proefritje het tellertje richting 90 te gaan.
Wel moest je de choke erbij pakken, want hij stond erg arm afgesteld.
Thuis gelijk de brommer aan een inwendig onderzoek onderworpen:
16 mm Mikuni carburateur met een 130(!) sproeier, een 110 E0 buis en een te dikke gasnaald!
Verder een oude imi FS1 cilinder met een 40,5 zuiger met 1 veer van 40,0. Weinig compressie dus.
Rechtsonder zie je de opening van ongeveer 1 mm.

Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
De zuiger, waar Yamaha binnenin stond was natuurlijk niet helemaal fris meer door de arme afstelling.
Big end en top end waren nog in orde.


Big end en top end waren nog in orde.


Niet lullen maar poetsen!
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18312
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Waar zou die zuiger van zijn dan?
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Eerst sproeier 160, buis 110 E4 en naald 3G9 in de carburateur gezet.
Verder de puntjes die nauwelijks open gingen vervangen door nieuwe originele, en de ontsteking op 1,6 mm voor BDP gezet.
Daarna een ervaren Z1 cilinder van 43 mm met een nieuwe zuiger met 2 veren gemonteerd. En een hogedruk kopje.
Eerst ff rustig inrijden, maar het ging al snel wat harder, en wind mee haalde hij zelfs 112 op de teller!
Dat kon bijna niet met tandwielen 14-44 leek me.
Verder de puntjes die nauwelijks open gingen vervangen door nieuwe originele, en de ontsteking op 1,6 mm voor BDP gezet.
Daarna een ervaren Z1 cilinder van 43 mm met een nieuwe zuiger met 2 veren gemonteerd. En een hogedruk kopje.
Eerst ff rustig inrijden, maar het ging al snel wat harder, en wind mee haalde hij zelfs 112 op de teller!
Dat kon bijna niet met tandwielen 14-44 leek me.
Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
En inderdaad, op GPS bleek dat 108 op de teller slechts 78 echte km's was...viel dat ff tegen.
Nu snap ik die sterke verhalen van vroeger waar ze altijd makkelijk 110 haalden, vooral de oudere types waren bloedsnel!
Ook dit blauw witje haalt met zwaardere tandwielen zeker 120 op het snelle klokkie...
Een ervaring rijker en een illusie armer.
Nu snap ik die sterke verhalen van vroeger waar ze altijd makkelijk 110 haalden, vooral de oudere types waren bloedsnel!
Ook dit blauw witje haalt met zwaardere tandwielen zeker 120 op het snelle klokkie...
Een ervaring rijker en een illusie armer.
Niet lullen maar poetsen!
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18312
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Dr. Bob schreef: ↑28 mar 2023, 21:12 En inderdaad, op GPS bleek dat 108 op de teller slechts 78 echte km's was...viel dat ff tegen.
Nu snap ik die sterke verhalen van vroeger waar ze altijd makkelijk 110 haalden, vooral de oudere types waren bloedsnel!
Ook dit blauw witje haalt met zwaardere tandwielen zeker 120 op het snelle klokkie...
Een ervaring rijker en een illusie armer.

- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Niet lullen maar poetsen!
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
Re: Tuning door dr. Bob
Het is een Noguchi zuiger, wel voor een fs1 bedoeld.
Heel goede zuigers, alleen de zuigerveer borging is wat apart
Heel goede zuigers, alleen de zuigerveer borging is wat apart
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;