Zundapp Jamarcol uitlaat

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Zundapp Jamarcol uitlaat

Bericht door Roel Kraaij »

Beste allemaal,

Even voorstellen: mijn naam is Roel en ik ben in het bezit van een 2RU. Deze is aangepast door de vorige eigenaar, waarbij vooral de uitlaat opvalt. Dit is een Jamarcol 32mm van een Zundapp, zijn er mensen bekend met deze uitlaat op een FS1? Mocht iemand verder de cilinderkop herkennen hoor ik dat graag.

Ook deze brommer heeft wat last van het gat tussen de 3e en 4e versnelling, vooral als er een beetje wind staat. Daar moet ik dus nog eens wat aan doen.

bloktype: FS1 4-bak
inhoud: 49cc diameter 40.0mm
cyltype: FS1
cylinderkop: grote aluminium kop, heeft wat weg van een 12HK kop. Het lijkt mij echter wel een hogedruk kop, aangezien deze kop afgedraaid/bewerkt is.
carbu: Mikuni 16mm
klepsoort of schijf: schijf, snel? dit heb ik nog niet gecontroleerd
Uitlaar: Zundapp Jamarcol uitlaat 32mm
luchtfiltertype: ori kleine ronde
ontsteking: originele oude type
bougietype: NGK B8
koeling: orri lucht
banden voor achter: 2.50
topsnelheid: 72 zolang de wind goed staat

https://photos.app.goo.gl/LpBScsK4eSgvCD6X7
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Zundapp Jamarcol uitlaat

Bericht door NIX »

Het enige wat je niet vermeldt is de tandwielverhouding. Zie de cilinderFAQ en de opvoerFAQ over de FS1 cilinder en hoe het gat iets te dichten (genoeg compressie en punten op tijd). Maar hoe dan ook: het blijft een 50cc FS1 cilinder. Ik rij het liefst met een aftermarket FS1 uitlaat. Een bellymoet werkt super, maar maakt herrie en is erg herkenbaar.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Zundapp Jamarcol uitlaat

Bericht door Tombo »

Die Jamarcol uitlaten zijn volgens mij prima pijpjes, denk vergelijkbaar met een FS1 pijp. Ik heb ze ook vaak gezien op snelle Kreidlers die gewoon dik over de 85 km/h lopen.
Verder wat NIX zegt, die karakteristiek zit in het aard van het beestje (cilinder). Maar een goede 75 km/h zou het altijd wel moeten lopen (afhankelijk van je vertanding en eigen gewicht).
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Re: Zundapp Jamarcol uitlaat

Bericht door Roel Kraaij »

NIX schreef:Het enige wat je niet vermeldt is de tandwielverhouding. Zie de cilinderFAQ en de opvoerFAQ over de FS1 cilinder en hoe het gat iets te dichten (genoeg compressie en punten op tijd). Maar hoe dan ook: het blijft een 50cc FS1 cilinder. Ik rij het liefst met een aftermarket FS1 uitlaat. Een bellymoet werkt super, maar maakt herrie en is erg herkenbaar.
Inmiddels ben ik klaar met tellen, het is 14/44 geworden. Punten staan op tijd, daar ben ik al mee bezig geweest. De FAQ's heb ik doorgekeken, als ik het zo bekijk zal ik eventuele verbetering in de cilinderkop moeten zoeken. En de schijf even controleren of dit een 'snelle' is.
Tombo schreef:Die Jamarcol uitlaten zijn volgens mij prima pijpjes, denk vergelijkbaar met een FS1 pijp. Ik heb ze ook vaak gezien op snelle Kreidlers die gewoon dik over de 85 km/h lopen.
Verder wat NIX zegt, die karakteristiek zit in het aard van het beestje (cilinder). Maar een goede 75 km/h zou het altijd wel moeten lopen (afhankelijk van je vertanding en eigen gewicht).
De meningen over de Jamarcol uitlaten zijn wat uiteenlopend als ik de forums bekijk. Vandaar ook mijn vraag. Mijn eigen gewicht is enigszins van toenemende mate, door de thuiswerk maatregelen :oops: maar het zit nog onder de 85kg

Beiden bedankt voor de reactie in ieder geval!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Zundapp Jamarcol uitlaat

Bericht door NIX »

14/44 is echt te zwaar voor een 50cc FS1 cilinder. Pak een 13 of 12 voor. Gewoon wat wel werkt, dus proberen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie