Pagina 1 van 3

ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 12:13
door Jens VD
Hoi,

Dit weekend ben ik begonnen aan mijn projectje. Ik heb een FS1 2RU gekocht met vastgelopen cilinder. Tijdens het weekend het blokje er van onder gehaald en opengehaald --> piston muurvast, vorige eigenaar had cilinderkop losgemaakt waardoor er water tot bij krukas gelopen is dus die is helemaal geroest .... Tijd voor wat nieuwe onderdelen dus (dichtingen, lagers, krukas, cilinder, drijfstang, ...).
De bedoeling de de fs1 wat sneller te laten lopen, nu ik toch heel de blok uit elkaar heb. Het is een 4 versnelling membraam blok.

Heeft er iemand ervaring met deze cilinder:
https://www.fs1shop.nl/cilinder-70cc-p- ... s7d3hcuuo4" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit in combinatie met deze krukas:
https://www.fs1shop.nl/krukas-high-spee ... s7d3hcuuo4" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben nog aan het twijfelen om bovenstaande aan te schaffen of een 60cc athena of parmakit. Iemand een idee waar je deze 2 laatste nog kan kopen? Bij JMPB of Fs1 shop zijn ze niet beschikbaar zie ik op de site.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 12:52
door NIX
Flutcilinder met vreselijke spoelpoorten. Pak een athena of boor desnoods een oude FS1 cilinder op naar 43mm. Kruk is volgens mij gewoon goed.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 13:45
door Kees
Voor Athena kijk bij Schaaf Heerenveen.

http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00006503" onclick="window.open(this.href);return false;

Of iets minder snel: Aluminium F5B bij fs1parts.

https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 70b69740c9" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 14:34
door Tombo
Krukas is prima ja, die heb ik er ook ik zitten.
Ik zou m alleen bij jmpb.nl kopen, scheelt je 40 euro ;)
Verder zou ik idd voor een aluminium AJH/Athena cilinder gaan

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 16:41
door marco
Is wel beetje lastig te monteren de lagers gaan erg strak op de krukas.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 17:48
door P@trick
Aan 1 kant wel Jah , even lagers eerst passen . Met schuurpapier schuur je dit verschil eruit. TIP van iemand uit Hilversum :wink: Wel goed rond schuren , half uurtje werk . En zoals Tombo zegt bij jmbp halen. Deze zit er bij mij ook in.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 05 okt 2020, 19:14
door Tombo
marco schreef:Is wel beetje lastig te monteren de lagers gaan erg strak op de krukas.
Niks raars gemerkt toen ik mijn blokje in Hilversum ging opbouwen :P

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 06 okt 2020, 16:07
door Jens VD
Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.

https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 06 okt 2020, 19:56
door Dr. Bob
Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 06 okt 2020, 20:25
door NIX
Jens VD schreef:Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.

https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm
Je vraagt nu voor de 2e keer naar deze flutcilinder.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 06 okt 2020, 20:55
door Jens VD
NIX schreef:
Jens VD schreef:Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.

https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm
Je vraagt nu voor de 2e keer naar deze flutcilinder.
Volgens mij is de parmakit en die van FS1 shop toch niet dezelfde cilinder?

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 06 okt 2020, 21:43
door Tombo
Vergelijk de spoelkanalen maar eens, die zien er bij alle twee hetzelfde uit. Even slecht/beroerd

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 12 okt 2020, 14:58
door Jens VD
Dr. Bob schreef:Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.
AJH is toch Athena hé? :?: Als ik dit google kom ik op deze site https://www.mopedsport.nl/onderdelen/mo ... -6021-7807" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; maar dat is enkel voor dealers. Daar staat athena bij de afbeelding. :speachless:

Je kan ze blijkbaar ook al bewerkt kopen bij de zweedse vrienden (wel kostelijke grap, dus niet direct mijn plan :roll: )
https://www.mopedrenovering.se/en/tived ... -s2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen ervaring met cilinders bewerken. Is het bewerken van de spoelpoorten een kostelijke grap en wie zou dat voor een beginneling als ik kunnen doen? :oops:

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 12 okt 2020, 18:20
door koppel
AJH = Andre Huige (import)

eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.

is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.

Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.

Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.

Re: ervaring cilinder en krukas

Geplaatst: 12 okt 2020, 19:40
door Tombo
Jens VD schreef:
Dr. Bob schreef:Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.
AJH is toch Athena hé? :?: Als ik dit google kom ik op deze site https://www.mopedsport.nl/onderdelen/mo ... -6021-7807" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; maar dat is enkel voor dealers. Daar staat athena bij de afbeelding. :speachless:

Je kan ze blijkbaar ook al bewerkt kopen bij de zweedse vrienden (wel kostelijke grap, dus niet direct mijn plan :roll: )
https://www.mopedrenovering.se/en/tived ... -s2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen ervaring met cilinders bewerken. Is het bewerken van de spoelpoorten een kostelijke grap en wie zou dat voor een beginneling als ik kunnen doen? :oops:
Je hoeft ze niet te bewerken. Standaard uit de doos lopen ze ook al betrouwbaar hard.
koppel schreef:AJH = Andre Huige (import)

eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.

is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.

Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.

Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.
Euhm, ik heb 6/7 jaar geleden nog een nieuwe AJH cilinder gekocht. Laatst heeft Edward volgens mij ook weer een partij van die cilinders gekocht. Volgens mij zijn ze gewoon nog nieuw te koop