80cc Winterproject

Opvoeren en modificeren van de FS1
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Niels »

Ohja dan is dit wel een betere keuze inderdaad. :)
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

De sensor voor de ontsteking is ondertussen verhuisd. Naar buiten het vliegwiel:

Afbeelding

Voor de balans zit aan de ‘overkant’ een zelfde stripje gelast. Maar dan buiten het bereik van de sensor:

Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Afgelopen zaterdag, nog voor de grote sneeuwval, een stukje gereden. Ontsteking werkt nu perfect. Helaas is het middengebied erg zwak, lijkt alsof de afstelling daar veel te rijk is. Bovenin het toerengebied is er power zat, maar daar wilde ik niet te lang rijden omdat het nieuw opgebouwde blok nog weinig uren (beter minuten) gedraaid heeft.

Gasnaald een standje laten zakken en misschien wat meer voorontsteking geven in het middengebied. Voorlopig ligt er nog te veel rommel op straat en de temperaturen zijn ook niet erg aangenaam.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door NIX »

Wat in het middengebied kan gebeuren met een erg snelle schijf is dat het mengsel een keer teruggeblazen wordt in de carb, Dat stukje mengsel is dan 3x zo rijk.
Kijk eerst even in de FAQ.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Bedankt voor de tip, Nix. Heb nog een onbewerkte schijf liggen. Die zal ik zeker proberen als ik er niet uitkom met carb en ontsteking. Timing is nu 130 graden voor en 70 graden na BDP, dat is wat fors.
Kan trouwens wel heel makkelijk met 25 in drie of 40 in vier rondtokkelen. Bij weinig toeren lijkt er dus niet veel teruggeblazen te worden.

Heb er nu 14 - 39 aan tandwielen op liggen. Primair is gelijk aan de FS1, overbrenging 4e versnelling iets zwaarder dan FS1.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Afgelopen zaterdag een flink eind (6 km) gewandeld in het gezelschap van de FS1.

Afbeelding

Het was gelukkig mooi weer zullen we maar zeggen.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Nadat ik de gasnaald nog een standje had laten zakken liep het blok een stuk beter in het middengebied. In mijn enthousiasme net iets te lang door laten lopen in een stukje volgas. Ik dacht nog: kan beter even de kleur van de bougie bekijken...... En toen was het al te laat!

Afbeelding

Bougie lijkt inderdaad veel te licht

Afbeelding

Nog een foto van de zuiger aan de uitlaatzijde:

Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Voorzichtige conclusie:
- veel te kort ingereden.
- sproeier kan groter.
- 1:50 met volsynthetisch had beter iets vetter gemengd kunnen worden.
- ontsteking lijkt goed te staan, geen sporen van detonatie.

Hoop dat de aluminium sporen van de nicasil wand gehaald kunnen worden, anders wordt het behalve een nieuwe zuiger ook een nieuwe cilinder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 80cc Winterproject

Bericht door marco »

Tapeindjes te strak aangedraaid ??
Yamaha Sheriff 1981
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Te strak aangedraaid. Die opmerking heb ik dit weekend ook van iemand gehad. Deze cilinder zit normaal gesproken op een blok met M7 tapeinden en mag met 17 Nm vastgezet worden. Ik ben maar gestopt bij 12 Nm omdat er M6 tapeinden uit het 5A7 blok komen.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Tombo »

M6 zet je normaal met 10Nm vast, nou geloof ik niet dat de boel meteen vastloopt met 12Nm, maar dit ziet er wel echt uit alsof de boel te strak is aangedraaid.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Op veel fora een steeds terugkerende opmerking ‘te strak aangedraaide cilinderkop bouten / tapeinden’. Het is ook wel verdacht dat de klemsporen van een vastloper vaak rond de plaats van de tapeinden zijn te vinden. Ik heb 12 Nm gebruikt i.p.v. de geadviseerde 17 Nm, kan dus onmogelijk de reden zijn. En toch de bekende ‘4’ punten, eigenlijk geen 4 punten want aan de uitlaatzijde lopen de sporen over de hele breedte.

Ik heb een andere idee over dit patroon: waar een tapeind zit, zit geen poort, en is er dus minder koeling voor de zuiger.

Wat is de theorie achter de ‘strakke tapeinden vastlopers’? De cilinder compleet vervormen met een paar M6-jes? Dit soort klempatronen komen ook voor bij motoren waarbij de cilinders aan de voet op het carter worden vastgezet met bouten, de kop wordt dan weer apart vastgezet op de cilinder. Hoe kan er dan spanning ontstaan in het midden van de cilinder?

Heb zelf de zuiger en mogelijk ook de cilinder verprutst, door te kleine sproeier, te arme smering of onvoldoende inrijden. Maar niet omdat de boel te strak aangedraaid zat.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door NIX »

Meestal ziet het eruit alsof het te strak is aangedraaid als de boel te warm werd. Dan zet alles zover uit dat alles inderdaad te strak komt te staan. In dit geval zitten zelfs de heetlopersporen onderin de cilinder. Daar zat blijkbaar nog minder ruimte dan tussen bouten en cilindervoet. Hij is dus gewoon oververhit geweest. Ik zou eens heel goed nagaan waar het tijdstip precies op staat en hoe enorm de compressie is. Ik rij vaak in met een andere kop of extra koppakkingen. Heeft de kop een squish?Mogelijk stond hij te arm, maar dat hoeft niet de enige mogelijkheid te zijn. Welke mengverhouding gebruik je?
Kijk eerst even in de FAQ.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Curve (van 30 graden teruglopend naar 17) ga ik nog een keer checken met een strobo. Als de brom weer loopt..... Dan zal ik de compressie ook opmeten.
Mengverhouding 1:50 met Castrol RS volsynthetisch.
Kopje heeft een mooie squish:

Afbeelding

Afbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 80cc Winterproject

Bericht door kittop »

Het is opvallend dat het klemgedeelte precies is waar het minste metaal zit.
Dat aluminium meer uitzet bij verhitting dan staal is ook bekend. Dat de Newtonmeters dan omhoog gaan bij het verwarmen is ook te verwachten... Maar zo hoog is de cilinder niet echt.
Aluminium heeft een hoger smelt temperatuur dan staal, maar een staalconstruktie kan vlot vervormen bij het bereiken van 700 graden Celcius is me verteld bij bouwkundeles. Nu weet ik niet wat de vervormingstemperatuur van aluminium is...
Misschien is het een optie om een veerringetje achter de cilinderkopmoertjes te plaatsen.

De bougie is "koffie bruin" maar dan met heul veul melk...
En naar mijn idee is deze bougie te heet geweest.
Dat zou betekenen dat de hoofdsproeier te klein is.

Er zijn mensen die mengsmering 1:50 voldoende vinden.
Adviessmering voor de FS1 is 1:20, nu is dit moddervet en zeker niet nodig met huidige synthetische olieën,,,
Maar persoonlijk vind ik 1:50 wel heel erg magertjes, vooral bij het inrijden.

Nu heb ik verschillende benzines geprobeerd met een zeer snel pingelende tweetakt motorfiets.
De benzine die het minst snel pingelde was BP 98 Ultimate.
Dus de verbranding van deze peut bleef behoorlijk koel.
Die 98 BP pingelde nog minder snel dan een plaatselijk aangeboden 102 octaan.
Motocross maatjes zweren bij de BP Ultimate, en zien het gewoon terug als de zuigers vervangen worden na de voltooide hoeveelheid draaiuren.

Uiteraard heeft een ontstekingstijdstip ook te maken met het warmlopen van een cilinder is ook mijn ervaring.
Echter met electronische ontstekingen is mijn ervaring beperkter. Echter hoe stabiel is de afgegeven tijdstippen van bepaalde toerentallen in werkelijkheid?
Toch maar een ouderwetse strobo er op.

Vaak zijn dit soort schades een combinatie van diverse punten.
Ik vermoed bij jouw schade ook aan een combinatie.
Plaats reactie