80cc Winterproject

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Tombo »

yamjan schreef:Dank je, Tom. Op het moment heb ik de kap niet echt nodig. Misschien iemand anders hier?

Ik zie nu dat ik een foto heb gepost van het 5A7 koppelingsdeksel gemonteerd op een FS1 carter. Gewoon om te kijken of er verschillen zijn. De bovenkant loopt redelijk gelijk maar aan de onderkant is het FS1 carter groter! Jammer want het 80cc deksel zou handig kunnen zijn voor voor zeer snelle FS1’s. Huisvesten van een grotere carburateur en een 4 plaats koppeling zou dan mogelijk zijn.
Ik bedoelde trouwens de koppelingskap. Volgens mij heb ik ook nog wat blokdelen (dingen van de koppeling) liggen.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Ik kom graag een keer kiek’n, als je het goed vindt Tom. Stuur wel een PM om af te spreken.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 80cc Winterproject

Bericht door kittop »

Ik ben jaloers op je Yamjan, wat een heerlijk knutselproject.

Wil je die raketwerper van de sprint-Piagio op de FS1 monteren? Of ben je van plan om alleen de hals van die raketwerper gebruiken om een FS1 expansie aan te sluiten op de cilinder?
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Ben van plan om de volledige uitlaat te gebruiken onder de FS1. Deze is ontworpen voor de cilinder/kop/carb.

Enige wat mij wat zorgen baart is dat dit specifieke blokje voor Piaggio (standaard Ciao/Citta niet) met een vario het achterwiel aandrijft. Er is dus kans dat de uitlaat slechts bij een beperkt toerental werkt en geen brede powerband levert. En dat terwijl ik met een 4-bak zal gaan rijden. We zullen zien.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door NIX »

Tombo schreef:Je bent lekker bezig! Ik heb volgens mij nog een rechter carterkap liggen waar ik niks meer mee doe. Heb je hier wat aan? Die ligt al zo'n 15 jaar te verstoffen denk ik. Mag je zo hebben
Volgens mij liggen hier de middencarters van dat blok.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 80cc Winterproject

Bericht door kittop »

yamjan schreef:Ben van plan om de volledige uitlaat te gebruiken onder de FS1. Deze is ontworpen voor de cilinder/kop/carb.

Enige wat mij wat zorgen baart is dat dit specifieke blokje voor Piaggio (standaard Ciao/Citta niet) met een vario het achterwiel aandrijft. Er is dus kans dat de uitlaat slechts bij een beperkt toerental werkt en geen brede powerband levert. En dat terwijl ik met een 4-bak zal gaan rijden. We zullen zien.

Daar zat ik ook aan te denken...
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Nog vergeten te melden de aansluiting tussen luchtfilter en carburateur zit nu ook wat anders.

Afbeelding

Met pijn in mijn hart heb ik de iconische “beschuitbus” van de oude FS1 modellen het veld laten ruimen voor de luchtfilterkap die wij kennen van de 3E9 modellen. Heb wel het idee dat hier meer lucht doorheen kan komen doordat er niet alleen lucht uit het frame wordt aangezogen maar ook lucht van naast het tunneltje. Heb filtermateriaal van TwinAir gebruikt in plaats van het standaard schuimpje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Tombo »

NIX schreef:
Tombo schreef:Je bent lekker bezig! Ik heb volgens mij nog een rechter carterkap liggen waar ik niks meer mee doe. Heb je hier wat aan? Die ligt al zo'n 15 jaar te verstoffen denk ik. Mag je zo hebben
Volgens mij liggen hier de middencarters van dat blok.
Ik weet niet eens meer hoe ik aan dat spul kom...
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Tombo schreef:Mooie brommer en een heel leuk project!
Ik kijk af en toe ook eens op de Duitse 2e hands sites of er toevallig niet zo'n 80cc hier in de buurt staat. Lijkt mij leuk om zo'n blokje te hebben
Ga ff bij Nix langs dan kunnen jullie samen 1 blokje in elkaar draaien! :lol:
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Ik zie dat het forum weer werkt en vernieuwd is. Iedereen die hier aan gewerkt heeft: hartelijk dank!
Mijn projectje is weer wat gevorderd. De uitlaat ‘hangt’.

Afbeelding

Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

En hoe loopt ie, zullen jullie je misschien afvragen? Tot nu toe erg beroerd. :(
Stationair en in het lage toerengebied ging alles nog prima, vanaf een toertje of 3 - 31/2 duizend begon de ellende. Het leek of het mengsel veel te rijk was. Van alles geprobeerd qua sproeiers, stand van de gasnaald. Ook de ontstekingscurve twee keer aangepast. Helaas mocht het allemaal niet baten.

Opeens kreeg ik een ingeving. Misschien was de locatie van de pick-up sensor (onder de grondplaat) toch niet genoeg uit het bereik van het magnetisch veld? Zou het veld te sterk worden bij het stijgen van het toerental?

Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

De ontsteking werk op de gelijkstroom van de accu. Een test zonder vliegwiel deed wonderen! Kort ritje, vlak voor het donker werd, ging prima. Geen gesputter en geknal meer in het middengebied.

Er moet dus een andere plek voor de sensor gezocht worden. Denk eraan om het vliegwiel van een metalen stripje aan de buitenzijde te voorzien en de sensor ook daar ergens te plaatsen. Het vliegwiel wil ik blijven gebruiken voor de verlichting en ook de accu zal opgeladen moeten worden anders vrees ik dat het met een halfuurtje wel gedaan is met de vonkjes.

Daarna weer met de carburateur en eventueel ontstekingscurve aan de gang.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Niels »

Wauw, ik had deze nog niet gezien, maar dit ziet er echt gaaf uit!
Is dit een blok van zo'n G6S?
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Ik heb het 5A7 blok gebruikt van een Duitse FS80 SE uit de jaren ‘80.
Denk dat het G6S blok een voorloper is, ziet er wel gelijk uit.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Heb nog even op Internet gezocht. De G5S, G6S en G7S blokken zijn geen echte 80cc-ers. Hebben een boring van 47mm met een slag van 42mm dus ongeveer 72cc.

De krukas is het 5A7 blok heeft een slag van 45,6 mm en komt net onder de 80cc uit. Carters lijken mij wel gelijk.

YB100 gebruikt ook weer een slag van 45,6mm maar dan met een 52mm zuiger.
Plaats reactie